Nederlanders willen weer ‘real life’ bij elkaar zijn

Vorig artikel Volgend artikel
hd00720.jpg

In een tijd van economische tegenspoed wordt het voor mensen steeds belangrijker om tijd, emoties en ervaringen met vrienden en familieleden te delen. Ze zijn belangrijker geworden dan materiële zaken. Dat blijkt uit een onderzoek, dat in opdracht van Disneyland Paris, in zes Europese landen is uitgevoerd, waaronder Nederland.

De enquête laat in de volle breedte zien dat mensen weer meer in ‘real life’ bij elkaar willen zijn, in plaats van via de social media. In vergelijking met drie jaar geleden voelen Nederlanders zich nu dichter bij hun familieleden staan.

Het onderzoek werd gehouden onder bijna 6000 mensen en uitgevoerd in zes Europese landen: Groot-Brittannië, Frankrijk, Spanje, Italië, België en Nederland. Tussen de landen zitten soms significante verschillen. Als het om delen van tijd, emoties en ervaringen gaat, scoren Spanjaarden relatief hoog waar het ‘iemand helpen’ betreft (43 %). Engelsen scoren relatief hoog als het gaat om ‘overdragen van kennis’ (40%). Als mensen delen, voelen ouderen zich vaak nuttig. Jongeren zeggen dat het een goed gevoel geeft en dat het de band met anderen aanhaalt.

Ervaringen

Behalve Nederlanders zijn de ondervraagden in de meeste Europese landen pessimistisch over social media, omdat mensen daardoor elkaar minder ontmoeten. Emoties worden op verschillende manieren gedeeld, maar toch vooral in ‘real life’, zegt 75 procent. Zo ook de bijzondere ervaringen die mensen in het dagelijkse leven opdoen (73%). Maar vooral plezier maken met je vrienden en familieleden is van groot belang, vinden de ondervraagden. Dat is ook de emotie die het sterkst wordt geassocieerd met Disneyland Paris.

Magie

In de belangrijkste toeristenbestemming van Europa, Disneyland Paris zijn juist attracties en shows populair die inspelen op de trend c.q. wens om juist met elkaar plezier te beleven. ,,In onze Disney Dreams show draait alles om magie en laat vooral groepen mensen echt onderdeel zijn van de meest diverse Disney verhalen. Verder hebben we het afgelopen jaar een nieuwe fotolocatie toegevoegd die erg populair is. De bezoeker ontmoet Mickey in zijn eigen repetitieruimte’’, aldus een woordvoerder van Disneyland Paris.

Cocoonen

Het onderzoek past in de trend die zich de laatste jaren ontwikkelt. Zodra het economisch tegenzit, kruipen mensen dichter naar elkaar toe. Het cocoonen komt weer op; mensen willen meer dingen samen doen. Bovendien is de vrijetijdsindustrie de laatste jaren alleen maar belangrijker geworden en gaat er steeds meer geld in om. Trendwatcher Goof Lukken, die de ontwikkelingen in de vrijetijdssector bijhoudt, bevestigt dat ontmoetingen face-to-face weer gewenst zijn en authenticiteit meer dan ooit terug is. “Reden waarom veel attractieparken investeren in (grote) live shows,“ aldus Lukken.

Family Magical Moments.jpg

hd07474 

Robert Verkerk

Reizen is nog steeds jezelf verrijken. Niet alleen het oog wil wat, maar ook de geest. Vanuit dat idee schrijf ik al weer meer dan 15 jaar over reizen:...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies