Onderzoek naar vakantie en Social Media

Vorig artikel Volgend artikel
social_media_vakantie_travelvalley.jpg

Oriënteren op onze vakantie doen wij online, alleen maken wij daarbij geen gebruik van social media. Als we willen klagen over de vakantie, doen we dat juist wél via social media. Dit blijkt uit een onderzoek door Cendris naar het reisgedrag van Nederlanders. 

Het onderzoek analyseert het gedrag van de consument van de oriëntatiefase tot de daadwerkelijke boeking van een reis. Hoewel de helft van de respondenten zich op een vakantiereis oriënteert via meerdere kanalen, is internet verreweg het meest gebruikte kanaal; bijna 90% van de consumenten gebruikt dit kanaal. Ook vrienden worden tijdens de oriëntatiefase om advies gevraagd: van de respondenten laat een vijfde zich door hen inspireren bij het kiezen van een vakantiebestemming. Schriftelijke bronnen als brochures en reiscatalogi blijven populair, ruim 20% van de consumenten gebruikt dit als informatiebron.

Het boeken van de vakantiereis gebeurt in meerderheid via het internet; 56% van de respondenten boekte hun laatste vakantie via internet. Slechts 16% boekte deze via het (offline) reisbureau en 15% per mail.

Klagen over vakantie via social media
Hoewel het gebruik van social de media afgelopen jaren een enorme vlucht heeft genomen wordt het nog maar weinig ingezet als hulpmiddel bij het oriënteren op een vakantie. Slechts 3% van de respondenten die internet inzetten als middel om te oriënteren op een vakantiebestemming maakt hier voor gebruik van social media kanalen als Twitter, Hyves of LinkedIn. Oorzaak hiervoor is de lage betrouwbaarheid die men toekent aan social media als oriëntatiebron. Als men social media inzet is dit vooral om ervaringen van anderen en reisinformatie te achterhalen. Het merendeel van de respondenten had na de laatste boeking geen klachten. Van degene die wel klachten hadden (6%), zette 23% social media in om dit met anderen te delen. Toch moet de impact die van deze relatief kleine groep uitgaat niet onderschat worden, aldus Jos Schijns, onderzoeker bij Cendris. "Als deze social media gebruikers veel volgers hebben en/of groot aanzien genieten en er (dus) grote waarde gehecht wordt aan hun oordeel, is het kwaad geschied."

Consument kiest traditioneel reisbureau vanwege persoonlijk advies
Er is een kleine groep mensen die de vakantie boekt via het traditionele (offline) reisbureau. Belangrijkste redenen hiervoor zijn hun persoonlijke voorkeur, het persoonlijke advies, de betere service en omdat het ‘prettig’ voelt.

Schijns: "Om concurrerend te blijven ten opzichte van het internet moeten traditionele reisbureaus zich juist op hun sterktes blijven onderscheiden. De sterkte van het reisbureau is het geven van reisadvies en uitbrengen van offertes. Bijvoorbeeld als het gaat om een compleet verzorgde huttentocht op sneeuwschoenen voor de eerstvolgende sneeuwvakantie in de Canadese Rocky Mountains. Wanneer consumenten zich oriënteren bij een reisbureau, leidt dit relatief vaak ook tot een boeking via het reisbureau."

Vakantiegangers en hun profiel
Cendris kende aan de hand van hun kanaalkeuze profielen aan de vakantiegangers toe. Deze zijn onderverdeeld in drie groepen; ‘reisbureau’, ‘puur internet’ en ‘non-internet’. ‘De profielen geven weer via welke kanalen deze groepen het beste te benaderen zijn met bijvoorbeeld reisaanbiedingen. Zo zijn de ‘pure internetters’, vooral jonge alleenstaanden en jonge gezinnen, vatbaar voor online aanbiedingen van kampeervakanties en vakantieparken met als reisbestemming Frankrijk. De ‘non internetters’, waaronder veel 55+ers, kunnen het beste offline benaderd worden met aanbiedingen van cultuurhistorische vakantie in landen als Duitsland en Zwitserland’, aldus Schijns.

Redactie Travelvalley

De redactie van Travelvalley schrijft dagelijks over nieuws en trends op gebied van reizen. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies