De reisbranche en social media: waarom op de like button wordt geklikt

Vorig artikel Volgend artikel
Schermafbeelding 2012-06-11 om 13.42.41.png

Social media. Een boeiend onderwerp, zeker ook voor de reiswereld. Wat kan je ermee en vooral wat doe je ermee zijn de belangrijkste vragen voor de marketeers in de reiswereld om zich te stellen. Onderzoek van eMarketer laat zien waarom Amerikanen besluiten om een Twitter-account te volgen, of om een Facebook Page te liken. Een onderzoek waar ook zeker Nederlandse marketeers van kunnen leren.

Het nummer 1 antwoord was duidelijk: korting. Voor een kortingscode zijn we (of in ieder geval de Amerikanen) blijkbaar massaal bereid om op de like-button of de volg-button te klikken. Maar ook om zo op de hoogte te blijven van wanneer kortingen worden uitgedeeld (sales announcements). 44% van de ondervraagden klikt op liken omdat ze trouw zijn aan een bepaald merk.

Schermafbeelding 2012-06-11 om 11.42.01

Interessant is ook om te kijken naar wat nu precies de content is die Facebook Pages bieden (gekeken is naar luxe hotels, verspreid over de hele wereld). De klantenservice heeft zich verplaatst van de call-centers naar social media, maar 77% van de content is toch echt korting, korting, korting. En dat sluit dan weer precies aan bij de reden waarom mensen liken.

Schermafbeelding 2012-06-11 om 11.42.33 

Wat zou de reisbranche nu dus moeten doen als het gaat om content? Dan Marcec van eMarketer heeft er een mening over: "Offering coupons and discounts through social media is not inherently a poor strategic decision, and engagement tactics and goals differ for every travel marketer, but the practice leaves one to wonder whether consumers follow brands because they offer discounts, or is it that brands give discounts in order to reward loyal customers. There’s something to consider on both sides. If consumers are following brands only because they offer discounts, those fans and followers may drive a few sales and convert some new customers, but it will be under the premise of a devalued product."

Redactie Travelvalley

De redactie van Travelvalley schrijft dagelijks over nieuws en trends op gebied van reizen. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies