Algemeen10.02.2014

Ibis Hotels viert 1000e hotel met een bijzonder bed


Voor wie veel reist en zeker in Europa populaire steden bezoekt, komt vrijwel altijd wel ibis hotels tegen. De keten staat of beter stond bekend als voordelig geprijsd met voldoende comfort en eigenlijk een prima prijs-kwaliteit verhouding. 

Ruim 2 weken geleden tijdens de persconferentie rond de viering van het 1.000e ibis hotel op de Kurfürstendamm in Berlijn, maakte Accor (één van de grootste hotelketens in de wereld met meer dan 3.500 hotels in 90 landen) een grote verandering door. Na haar oprichting in 1974 is ibis uitgegroeid tot de grootste aanbieder van z.g. economy-hotels in Europa en nummer 4 van de wereld, met 1.000 hotels en meer dan 124 duizend kamers in 59 landen. Eigenlijk doen ze wat je vandaag mag verwachten en staat meer dan ooit het aangenaam verblijven in een hotel centraal. 

Wie vaak online is herkent het wel, je gebruikt je hotel alleen om te slapen maar zodra je vanuit de douche je kamer verlaat is het linea recta naar de eerste de beste Starbucks voor je ontbijt en een ‘daily dosis of online oxygene‘. Doe je dat niet, dan kies je voor een snel ontbijt. De mogelijkheid om gezellig te kunnen chillen in je hotel is niet een synoniem voor een hotelketen.

Functionele inrichting en eigenlijk nauwelijks gezelligheid. Ook het ontbreken van internet en dan nog eens snel internet is op z’n mist gezegd ‘a pain in the ass‘. Eigenlijk beseffen we nauwelijks hoe belangrijk het voor reizigers is om online te kunnen. Het is steeds vaker een no-go als het ontbreekt. Ergernis twee is soms de absurde hoge kosten die worden gevraagd voor internettoegang. Ergernis 3 is dat als je dan online bent, dit maar op één device blijkt te werken.

Foto: Henk de Hooge
Foto: Henk de Hooge
<p>Foto: Henk de Hooge<\/p>
<p>Foto: Henk de Hooge</p>
Foto: Henk de Hooge
Foto: Henk de Hooge
Foto: Henk de Hooge
Foto: Henk de Hooge
Foto: Henk de Hooge
Foto: Henk de Hooge
Foto: Henk de Hooge
Foto: Henk de Hooge
Foto: Henk de Hooge
Foto: Henk de Hooge
Foto: Henk de Hooge
Foto: Henk de Hooge
Foto: Henk de Hooge
Foto: Henk de Hooge

Vandaag in Berlijn is het gelukkig anders. We verblijven in een nieuwe formule (Red label) ibis. En heel eerlijk voelt dat best oké. De inrichting is nieuw, vernieuwend, gezellig en zonder meer aangenaam om te verblijven. Jonge ontwerpers van de hotelketen hebben de mogelijkheid gekregen om helemaal los te gaan op het design en dat zijn we terug in dit hotel. Alle ruimtes nodigen je uit om er rond te hangen. Internet, en dat bleek ook tijdens de persconferentie, is hier geen onderwerp meer. Het is er aanwezig, kost niets en is snel. Ook het aanmelden van meerdere devices is geen probleem. 

Nog steeds snappen veel hotels niet hoe groot de ergernis vandaag is als je dit mist. Het is een no-go voor steeds meer mensen. Peter Verhoeven (Chief Operating Officer Northern, Central and Eastern Europe)erkent als geen ander hoe belangrijk het is voor ibis om haar gasten (gratis) fiber-internet te bieden. De investeringen zijn hoog maar volgens hem worden deze ruimschoots gecompenseerd met een groeiend aantal hotelgasten.

Deze beschikbaarheid van internet is onderdeel van de nieuwe strategie voor Ibis hotels. Een nieuwe portaal waarbij je met een minimum aantal klikken je kamer kunt reserveren naast een mobile app. Ook de invloed en gebruik van sociale media valt binnen deze strategie. Mooie teksten maar in dit hotel wordt het volledig waargemaakt. Inmiddels zijn in twee jaar tijd 300 van de 1.000 hotels aangepast naar de nieuwe formule.

Nu we internet eindelijk kunnen wegstrepen van ons wensenlijstje, komen we een ander punt: slapen. Want dat is wat we eigenlijk vooral doen in een hotel en daarvoor heb je nu eenmaal een bed nodig. Na een dagje ibis1000 is dat ons wel duidelijk. Het bed staat letterlijk centraal. Ibis heeft er voor gekozen om een eigen bed te ontwerpen met een maximum aan slaapcomfort. Het bed heeft een patent en gaat nu de wereld is als Sweet Bed by ibis. En hier kun je vertellen wat je wilt maar je eigen ervaring telt dubbel. All I can say: check it out, want het nieuwe bed is echt geweldig. Vergelijken met dure Hästens-bedden is niet aan de orde en even onzinnig. Het gaat hier om je eigen ervaring en die is geweldig, zo voelde het bij mij en bij collega bloggers en journalisten. Bijzonder is dat ibis zo verzekert is van de geboden kwaliteit dat het bed inmiddels te koop is via hun shop. Je moet er even op komen om je bed daar te bestellen maar ga gerust eerst en nachtje erop slapen en oordeel dan zelf. 

Avatar foto
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.