Boekingen via online-veilingsites steeds populairder

Vorig artikel Volgend artikel
veiling.jpg

In de nieuwsbrief van Twinkle was te lezen dat het aantal boekingen bij reisbureaus en hotelwebsites in 2009 is afgenomen, terwijl de hoeveelheid hotelboekingen via online-veilingssites in dat jaar flink is gestegen. Dit blijkt namelijk uit een onderzoek naar de hotelbranche, uitgevoerd door KPMG.

Doordat een groot aantal hotels te maken had met een lage bezettingsgraad in 2009, zijn velen uitgeweken naar veilingen op het web om de kamers, al dan niet tegen lagere kosten, alsnog gevuld te krijgen. Hotelkamerveiling.nl zag dit duidelijk terug in het aantal veilingen: dit steeg van zo’n vierduizend in 2009 naar dertigduizend veilingen momenteel.

De online-veilingsite is in 2008 opgestart door Klaas Stekelenburg, sinds 1982 eigenaar van een hotel in Rhenen, als reactie op de leegstand in zijn hotel. Zijn hotel kende een gemiddelde bezettingsgraad van 70 procent. "Dat komt neer op drieduizend lege kamers op jaarbasis. En iedere lege kamer is een gemiste kans. Als je die kamers goedkoper van de hand kunt doen, kun je toch extra omzet genereren", aldus Stekelenburg in het Financieele Dagblad.

Bezoekers kunnen via de veilingsite vanaf 1 euro bieden op hotelovernachtingen. Degene die bij het sluiten van de veiling het hoogste bod heeft geplaatst, ontvangt een waardebon die hij vervolgens bij het betreffende hotel kan verzilveren. Bij het geboden bedrag berekent de site 7,50 euro aan veilingkosten bij.

Redactie Travelvalley

De redactie van Travelvalley schrijft dagelijks over nieuws en trends op gebied van reizen. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies