Mongol Rally 2010 - terugblik

Vorig artikel Volgend artikel
mongolralley1.png

Twee keer eerder poste ik hier over de Mongol Rally 2010 die op 24 juli 2010 startte vanuit verschillende locaties in Europa.  Wij volgden en (mede)sponsorden het Maastrichtse Carrot Chasing Donkeys team dat met twee auto's deelnam. De vijf studenten van Maastricht University probeerden zoveel mogelijk geld bij elkaar te verzamelen voor het 'Children and Young People's Protection and Development' goede doel uit Mongolie. Tevens probeerden ze het einddoel Ulaanbaatar, hoofdstad van Mongolie te bereiken. Beide is gelukt.

 

Hieronder het laatste verslag van Koen van Hoorn:

"Zoals al in enkele eerdere berichten op Travelvalley.nl te lezen is geweest, besloten afgelopen jaar vijf vrienden uit Maastricht hun op drank en slechte verhalen gebaseerde relatie naar een nieuw level te tillen door deel te nemen aan de Mongol Rally: een avontuur dat de deelnemende teams zal brengen van Europa naar Ulaanbaatar, de hoofdstad van Mongolië, ongeveer 14.000 km en 1/3e van de omtrek van de aarde verderop. Dit jaar deden er 400 teams mee, waarvan ongeveer 340 uit Engeland (waar ook de organisatie zit en de rally een aantal jaar geleden opgestart is), 40 uit Canada en de VS, en de overigen uit de rest van Europa. Ons team, de Carrot Chasin’ Donkeys, was naast een ander team de enige uit de Benelux. De Mongol Rally is echter niet vergelijkbaar met de wat bekendere varianten zoals de Dakar Rally; het is namelijk een ‘no back-up, no support, no set route adventure’ met als motto ‘trying to make the world less boring’ en het binnenhalen van geld voor goede doelen. Om dit extra na te streven, heeft de organisatie voor 3 regeltjes gezorgd waar elk team zich aan moet houden.

mongolrally2.png

1: The On Your Own Rule. Zoals de naam al zegt, staat iedereen er volledig alleen voor. De organisatie, The Adventurists, zorgt alleen dat de rally bestaat, maar dat is ook echt alles. Er zijn geen reddingsteams, geen helikopters, geen standaard route en geen aankomstdatum. De echte winnaar is niet degene die als eerste finished, maar degene die het meeste beleefd heeft. Soms zul je dus een week geen enkel team tegenkomen, en soms kom je er 20 per dag tegen. Feit blijft dat je de helft van de tijd geen mobiel bereik hebt (woestijn..), dus als er op de verkeerde plek iets misgaat is het balen. In de woorden van The Adventurists: “You are entirely responsible for yourself. There is absolutely no support or back-up once you hit the road. When you sign up you will have to sign our team entry agreement where you agree that you're definitely on an adventure, and definitely on your own - so you can't sue our arses when you die!”. Tja.

2: The Vehicles Rule. Om het geheel nog iets interessanter te maken, mag je alleen aan de rally deelnemen in een complete ongeschikte wagen. Maximaal 1200 cc is de regel, dus we hebben het over boodschappenwagentjes die in Maastricht al nauwelijks over drempels komen. Om aan deze regel te voldoen hebben wij een Mitsubishi Colt en een Ford Fiësta Classic op de kop getikt.

3: The Charity Money Rule. Om de rally een humanitaire tint te geven, moet elke team minimaal 1000 pond binnenhalen via sponsoring en dit doneren aan een goed doel. Bijna alle deelnemende auto’s waren dus volledig onder gestickerd en geschreven. Ook onze karretjes waren onder geplakt met stickers van lokale kroegjes e.d., dus we verwachten de komende tijd een enorme toestroom van Kazachen en Mongolen in Maastricht, alsmede op deze site! Tevens zullen alle auto’s die ‘heelhuids’ de finish hebben bereikt in Ulaanbaatar geveild worden, wat ook naar je charity gaat, in ons geval het Children and Young People's Protection and Development in Mongolië. De organisatie verwacht dit jaar meer dan een miljoen pond binnengesleept te hebben op deze manier!

Na een goede maand voorbereiding (auto-, sponsor-, materiaal-, onderdelen- en visa-jacht) begon het grote openingsfeest in een kasteel in Praag op 26 juli, waar ongeveer 1000 deelnemers waren. Talloze ambulances, Fiat Panda’s en zelfs een Rolls Royce waren uitgestald op het terrein. Verscheidene teams zijn de dag daarop al samengeklonterd in konvooien om hun route te vervolgen. Aangezien wij natuurlijk studenten zijn, niet van vroeg opstaan maar wel van veel van drank en plezier houden, leek het ons beter voorlopig even met onze 2 autootjes de tocht te vervolgen. Dus, bepakt met 4 reservebanden, 3 jerrycans, 5 rollen ducttape, een Ikea-gereedschapsdoosje (geen aanrader), een koeienpak, een ukulele en trompet, 6 tentjes, 4 frisbees (wel een aanrader) en een Hema EHBO-doos zijn we doorgereden naar Wenen, Budapest, Belgrado, Sofia, en Istanbul. Aangezien in oost Turkije allerlei grenzen dichtzitten, hebben we met 15 andere teams een ferry over de Zwarte Zee naar Rusland gepakt. Tot zover het makkelijke deel van de reis. 12 dagen, 4000 km.

mongolrally3.png

De overige 8000 km en 3 weken hebben ons gebracht van Rusland naar Kazachstan, terug naar Rusland en tot slot naar Mongolië. Aangezien er te veel verhalen zijn, hier een korte greep uit de gebeurtenissen along the way: 20 nachten wildkamperen, schreeuwende Russische politie, potten kaviaar voor een halve euro, vodka goedkoper dan water, dronken Russen met shotgun in een bos, douanes omkopen met Marlboro en Feyenoord-voetbal. ‘Worst road in asia’ + onbesuisd rijgedrag = olielek + kapotte stuuras Mitsubishi. Lekke banden, nog meer lekke banden, auto lassen in dorp, brand in de auto, overnachten bij de Nederlandse Embassade in Kazachstan, 3 dagen wachten bij grens Mongolië, bierspellen met Britten aan de grens, dode gevallen in Schots team door ongeluk, douane omkopen met paracetamol, kapotte accu, nog meer lekke banden. Benzine-lek repareren met stuk slipper, kauwgom, blusdeken en duct-tape. Lokale Mongolen tegenkomen die in Mongol Rally auto’s van vorige edities rijden. Een motor kopen, na een dag de motor weer verkopen omdat het te gevaarlijk was, sterren kijken, snorren laten staan, vastzitten in de woestijn, rivieren oversteken, touw aan stuur knopen en vanaf het dak sturen, met een AK47 schieten, in een tank rijden, losse uitlaat vastknopen met een stuk veiligheidsriem, etc. etc. Al jaloers?

Een leuke extra functie dit jaar was de GPS Live Tracking functie via de officiële website. Deelnemers konden berichten SMSen naar een bepaald telefoonnummer, waarna via dit bericht de locatie van het team werd bepaald en zo de afgelegde route in kaart kon worden gebracht. Wij kwamen hier pas in Servië achter, en na Rusland werd het mobiel bereik heel slecht, maar desalniettemin is onze route in grote lijnen aardig zichtbaar. Als je via hier onderaan zoekt op “Carrot” krijg je dit te zien.

mongolrally4.png

De laatste week hebben we samen gereden met twee Britse teams en een Amerikaans team. Was maar goed ook, want de Ford Fiësta besloot het te begeven midden in de Gobi Desert van Mongolië met een benzinelek, olielek en gebroken vering, dus die hebben we achter moeten laten. We hebben toen een paar teamgenoten over de andere auto’s in ons konvooi verdeeld. Uiteindelijk hebben we de finish bereikt in de nacht van 27 augustus, als 150e van de 400 teams. Hier zagen we oude bekenden uit Praag weer terug, andere teams die we onderweg hebben ontmoet en zijn er vooral veel avonturen uitgewisseld tot in de late uurtjes. We zijn nog een dag of 5 in Ulaanbaatar gebleven, alvorens we een vliegtuig richting Moskou terugpakten. Deze stad, met meer dan een miljoen inwoners, is niet echt een aanrader. Slecht onderhouden, minder mooi en vriendelijk dan de rest van het hele land, en er is eigenlijk niks te doen. Het avontuur was voorbij na 5 weken, en eigenlijk wilden we alleen nog maar huiswaarts!

mongolrally5.png

Kortom: weer eens wat anders dan een weekje aan het strand in Spanje! Hopelijk is iedereen nu dusdanig jaloers dat er volgend jaar meerdere Nederlandse teams te vinden zijn in de Mongol Rally. Niet alleen omdat het voor een goed doel is, maar ook omdat het krankzinnig gaaf is om te doen. Mocht je meer willen weten: we zitten inmiddels weer aan en achter de bar!

mongolrally6.png

Inschrijven voor de 2011 editie kun je hier

Meer foto’s van onze trip op Facebook via: Carrot Chasing Donkeys Mongol Rally 2010

Namens de Carrot Chasin’ Donkeys,

Koen van Hoorn

mongolrally7.png

Koen en vrienden gefeliciteerd namens het travelvalley.nl en hoteltoday.com team.  Een fantastisch avontuur beleven en ook nog geld inzamelen voor het goede doel. Klasse!

Marco Immers

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies