Algemeen28.10.2017

Boekingssites onderzocht op transparantie door Britse waakhond


Trivago, Booking.com en anderen onder de loep

De reclames laten er allemaal geen twijfel over bestaan: “als je bij ons bestelt krijg je zeker weten de laagste prijs!” Maar is dat wel zo? Zijn bekende boekingssites als Trivago, Expedia en Booking.com wel het goedkoopste?

De Britse waakhond Competition Markets Authority (CMA) gaat een onderzoek starten, naar aanleiding van klachten over niet transparante of soms inaccurate informatie die bezoekers van dat soort sites krijgen. Volgens de CMA kan dat mensen misleiden en dan overtreden boekingssites de wet.

Er worden trouwens door de CMA geen specifieke bedrijven genoemd, maar gezien het marktaandeel van de grote partijen maken die daar zeker deel van uit. De CMA heeft de bedrijven aangeschreven met de vraag om te delen hoe hun websites opereren en vraagt tegelijkertijd aan klanten om hun ervaringen te delen.

De CMA wil dat boekingssites helder zijn over hoe ze hun geld verdienen maar vooral dat ze consumenten heldere informatie geven en daarna op een verantwoordelijke manier met hun data omgaan.

‘Nog maar één beschikbaar’

Er lijkt heel wat gerommeld te worden in het aanbod. Hoe deze websites hun resultaten sorteren zou kunnen afhangen van hoe veel commissie een site krijgt van hotels die via daar geboekt worden. Ook zijn er heel vaal toevallig net bij het hotel waar je aan het kijken bent heel veel andere mensen geweest die interesse hadden, zijn er ‘nog maar’ één of twee kamers vrij en is er toevallig net korting beschikbaar.

Deze valse vormen van druk op bezoekers om dan toch maar nu snel te boeken moeten onderzocht worden, net zoals de nog steeds vaak verborgen boekingskosten en belastingen die niet in de prijs verwerkt staan die je in eerste instantie ziet. Het moet niet zo’n mysterie worden als het met vliegtickets is, want dat is ook een ondoordringbaar oerwoud van steeds fluctuerende prijzen.

Boekingssites in Nederland

De Nederlandse Autoriteit Consument en Markt heeft de boekingssites ook al een tijdje in het vizier: in 2014 werden die op Europees niveau ook al opgeroepen om hun voorwaarden aan te passen om de concurrentie te verbeteren. Dat werd gedaan, met resultaat, maar nu moet er dus blijkbaar weer gekeken worden naar een andere manier waarop consumenten eventueel benadeeld kunnen worden, als het onderzoek in Groot-Brittannië een indicatie is. Wordt dus ongetwijfeld vervolgd.

[Afbeeldingen © redpixel – Adobe Stock]

Avatar foto
Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.