Een lesje Zuid-Koreaans: 10 dingen die je moet weten

Een lesje Zuid-Koreaans: 10 dingen die je moet weten

Vorig artikel Volgend artikel

Tijdens mijn bezoek aan Seoul in Zuid-Korea voor Kia Motors was één van de onderdelen een korte cursus Zuid-Koreaans. En eigenlijk kun je haast niet zonder als je dit vriendelijke land, waar respect, trots en delen hand en hand gaan. Hier lijkt het leven heel veel op dat van het moderne westen. De nieuwe gebouwen, moderne auto's, fashion op straat, Starbucks everywhere, McDonald's hier en daar, en daar tussendoor ineens het echte Azië. Historische plekken die een bezoek meer dan waard zijn. Ga je ook op reis naar Zuid-Korea en Seoul? Dit zijn 10 dingen die je moet weten!

1. De taal

Toch zijn de verschillen groot zo niet heel groot. Taal is hier een onderwerp. In Zuid-Korea spreekt men doorgaans geen Engels, alleen wat stopwoorden, maar de gemiddelde taxichauffeur kijkt je echt vragend aan als je aangeeft dat je naar het 'centre' of 'the city hall' wil. Dat geldt ook voor de vele bijzondere plekken die deze wereldstad van formaat rijk is. Ook al doe je nog zo goed je best om 'the Gyeongbokgung Palace' uit te spreken, voor hen klinkt het als koeterwaals. Onverstaanbaar net als het antwoord dat je gaat krijgen. Misschien is dit het eerste verschil maar nog meer is de reactie, want men gaat er alles aan doen om je wel te begrijpen. Geen chagrijnen, geen boze blikken, maar een glimlach en spreekwaterval van Zuid-Koreaanse woorden. Hoe je je hier uit weet te redden lees je hier onder.

deoksugung
Wisseling van de wacht bij het Deoksugung Palace

2. Seoul: een wereldstad

De stad Seoul is inmiddels 600 jaar oud en was voorheen de hoofdstad van Korea. De stad staat vooral bekend vanwege een mix van moderne architectuur en een overvloed aan historische bezienswaardigheden. Seoul is ook een van de dichtstbevolkte steden ter wereld.

Met ruim 24 miljoen inwoners staat stevig in top 10 van grootste steden ter wereld. Per vierkante kilometer wonen hier meer dan 17.000 mensen. De stad staat verder bekend vanwege het indrukwekkende metronetwerk (tevens een mega jigsaw puzzel) en de aanwezigheid van internet op iedere straathoek. Zelden heb ik een plek meegemaakt waar WiFi zo nadrukkelijk beschikbaar is.

Demografie

In Zuid-Korea telt ruim 50 miljoen inwoners waarvan de helft bijna in Seoul woont. Er wonen daarnaast ook nog eens bijna 2 miljoen buitenlanders. Seoul behoort met z'n 22 miljoen inwoners tot de grootste steden ter wereld. Ongeveer de helft van de bevolking is religieus waarvan het grootste deel (23 procent) boeddhistisch is, gevolgd door 18 procent protestant en 11 procent katholiek.

3. Koreaanse achternamen

De meeste Koreanen hebben 3 namen waarbij je eerst de achternaam noemt gevolgd door zijn voornaam. Opvallend is dat het aantal achternamen zeer beperkt is. Zo heet 21,6 procent Kim, 14,8 procent Lee en 8,5 procent Park gevolgd door Choi en Jeong. 46 procent van de Zuid-Koreanen heeft een andere naam.

soeul_at_night
Seoul in de avond, overvolle straten met volop kraampjes met Koreaans 'Food'
Seoul_4g_online
WiFi everywhere
Jogye-sa Boedhisme
Jogye-sa is de belangrijkste Boedhistisch tempel, middenin Seoul waar dagelijks monniken lessen geven over het Boedhisme

4. Bellen en roamingkosten

Wie naar Zuid-Korea of Seoul reist kan het beste eerst maar even zijn abonnement bij z'n telecom-provider checken. Waarschijnlijk schrik je van de tarieven, want net als zoveel landen is bellen en internetten in Zuid-Korea kostbaar. Maar gelukkig hebben de Koreanen daar een oplossing voor: internet in een stad als Seoul is echter een feestje want vrijwel overal is er wel gratis WiFi te vinden. Wie echter altijd online wil zijn kan het beste een sim-kaartje op de luchthaven kopen. Omgerekend betaal je ongeveer 25 euro voor een week ongelimiteerd 4G.

internet_seoul
Internet everywhere in Seoul

5. Taxichauffeurs en de weg vragen

We hebben het al eerder aangegeven, in Zuid-Korea spreekt men nauwelijks Engels, laat staan een andere taal. Eenvoudig de weg vragen is er dus niet bij, net als bij een taxiritje het niet eenvoudig is uit te leggen waar je naar toe wilt. Ook je beste uitspraak van de lokatie die je wilt bezoeken blijft een uitdaging. Daarom kun je het beste een afbeelding laten zien, vaak zegt dit al genoeg. Mocht dat niet lukken dan bieden soms de tweetalige stadskaarten van het lokale toeristenbureau een uitkomst. Mocht je die niet bezitten, schakel dan over naar Google Maps en laat zien waar de lokatie is. Op straat staan verder in rode pakjes geklede tourist guides die je ook de weg kunnen wijzen.

taxi_seoul
Oranje 'cabs' en blauwe bussen in Seoul

6. Hangul: taal van het land

In Zuid-Korea schrijft men Hangul. In tegenstelling tot het Chinees is Hangul fonetisch. Dat wil zeggen dat de symbolen van het alfabet corresponderen met de manier zoals je deze uitspreekt. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld ook onze eigen taal. Hangul bestaat uit 10 klinkers en 14 medeklinkers die als lettergrepen in een soort vierkantje worden gegroepeerd bedacht door de Koreaanse koning Sejong de Grote (bedacht in 1443).

Hello - Anyong Haseyo

Wie alvast een beetje wil oefenen kan alvast beginnen met het leren uitspreken van 'Hello'. In het Zuid-Koreaans zeg je dan 'Anyong Haseyo' en dat waardeert men enorm als je zegt. Het kan ook zijn dat ze glimlachen uit beleefdheid voor je poging dit goed uit te spreken. Zij zullen waarschijnlijk antwoorden met 'Thank You' wat klinkt als 'Kamsa Hamneda'.

Wat lastiger is om alle taalvormen te begrijpen en te leren. Zo zijn er voor de vertaling van Goodbye twee vormen. Goodbye voor degene die weggaat 'Anyonghi Kyeseyo' en Goodbye voor degene die blijft 'Anyonghi Kasyo'

Op 9 oktober viert men er sinds 2006 de 'Hangul-dag' wat inmiddels een officiële nationale feestdag is geworden.

hangul
Hangul, logisch en leerbaar

7. Beleefdheidsvormen en hoe spreek je mensen aan

In Zuid-Korea is tutoyeren niet vanzelfsprekend. Als iemand ouder is dan jij behoor je eerst iemands titel of woorden te zeggen waaruit je respect blijkt. Als je van dezelfde leeftijd bent mag je iemand wel bij zijn voornaam aan te spreken vaak met de toevoeging van 'vriend'. Iedereen jonger dan jij mag je altijd bij de voornaam noemen.

8. Hansik: traditioneel Koreaans eten

De traditionele Koreaanse keuken bestaat normaal uit drie gangen. Deze bestaat altijd uit rijst, soep (guk) of gestoofde gerechten en bijgerechten (kimchi). Kimchi is misschien wel het meest populaire eten in Korea, is letterlijk 'spicy' en omdat het groenten zijn ook redelijk gezond. Naast vleesgerechten zijn Koreanen gek op vis. Wie echt van vis houdt kan daarvoor terecht bij Noryangjin, de op één na grootste vismarkt ter wereld.

Het is gebruikelijk dat je eten verder geheel volgens Koreaanse traditie deelt met je tafelgenoten. Delen wordt echt gezien als een belangrijke vorm van respect en vriendschap. Traditioneel zit je tijdens het eten op de grond. Dit laatste is al jaren niet meer gebruikelijk in de meeste restaurants en eethuisjes.

kimchi_koreaans_eten
Kimchi, witte kool met pittige kruiden, een traditioneel bijgerecht
eten_zuid_korea_2
Gefrituurde garnalen met een kaaslaagje, voor de Koreanen een absolute lekkernij
noryangjin_vismarkt
Meer dan 500 soorten vis worden er verkocht op de Noryangjin Fish market

9. Han Bok de traditionele kleding in Korea

De traditionele kleding in Korea heet Han Bok en wordt gedragen in de vrije tijd, tijdens feestjes en bruiloften. Han Bok is zeker niet voorbestemd voor alleen de ouderen. Het zijn juist de jongeren die deze traditie in ere houden. In de weekenden is elkaar fotograferen in deze kleding en het nemen van ontelbare selfies een ware hype.

De kleding bestaat voor vrouwen vooral uit felle kleuren met simpele lijnen waarbij de zakken ontbreken. Het bovenstuk is een soort kort jasje. De mannen dragen een ruim zittende broek die rond de enkels is dichtgeknoopt. Net als de dames dragen de mannen daarboven een kort jasje. Hun kleuren zijn vaak minder opvallend.

Zuid-Korea_Han_Bok_kleding
Han Bok kleding, weekend fashion voor jongeren

10. Over K-Pop, Boy Bands en meidengroepen

Zuid-Korea heeft een K-Pop cultuur. In het straatbeeld zie je ongekend veel reclame voor jongens met allemaal dezelfde looks. Bijna iedere keten maakt er wel gebruik van. Vaak zijn het leden van populaire Boy Bands. De jongens uit K-Pop cultuur hebben vooral de interesse van de jonge meisjes die je hier vrijwel altijd met z’n tweeën of in groepjes ziet wandelen. Wie denkt dat ze er alleen voor de Koreaanse cultuur zijn, vergist zich. De Boy Bands zijn een belangrijk exportproduct naar het buurland China en eigenlijk ook daarvoor bedacht. Bij een optreden zitten er vooral jonge meisjes op de tribune.

Naast de Boy Bands vind je in de K-Pop cultuur ook Girl Bands of zoals wij zeggen meidengroepen. Wie denkt dat deze zijn bedacht voor de jonge jonge jongetjes vergist zich wederom. Deze meidengroepen zijn bedacht voor 'oudere mannen', zoals ze in Zuid-Korea de doelgroep tussen 20 en 35 jaar noemen. In tv-progamma’s leggen deze 'oldies' graag uit met wie ze zouden willen trouwen. De video’s van K-Pop zijn daarnaast ook populair tijdens feestjes thuis waar ze volop karaoke doen: zingen, dansen en feesten.

K-Pop_boy_bands
K-Pop Boy Band
K-Pop-girls
K-Pop in het straatbeeld
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en online-marketeer. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies