Algemeen28.12.2015

Waarom je de marathon van Curaçao een keer wil lopen!

Waarom zou je een marathon in de Caribbean gaan lopen? Niet als je ontspannen 42,2 km wilt rennen in een mooie Noord-Europese stad waar alles prima is georganiseerd. Wel als je voor je werk naar Curaçao mag en een groot deel van je functie bestaat uit het vermarkten van een sport-gerelateerd merk. Juist, dan loop je ‘voor de lol’ een marathon in de Caribische hitte! Het bedrijf waar ik voor werk profileert zichzelf onder meer via sponsoring in grote internationale sportwedstrijden, vandaar de link met de Curaçao Marathon. Saillant detail bij mijn eigen deelname was dat ik twee weken voor de marathon pas besloot om zelf mee te doen. Ik train gemiddeld zo’n drie keer per week, dus de kilometers had ik gelukkig wel in de benen. Ik zeg: let’s go!

Zelf ben ik een aantal keer in Mexico (Yucatan) geweest. Dus qua omstandigheden wist ik een beetje wat te verwachten met betrekking tot de Caribbean. Een ‘normale’ marathon lopen in perfecte omstandigheden (Rotterdam, voorjaar, 14 graden, beetje miezer en 250.000 toeschouwers) is al zwaar zat. Laat staan in de Caribbean bij 32 graden met een luchtvochtigheid van 90 procent. Pas bij het lezen van de Lonely Planet in het vliegtuig stond ik eigenlijk pas echt stil bij die bizarre omstandigheden. Een erg drukke (werk)week in Nederland, inclusief alle sponsorvoorbereidingen op de Curacao Marathon, deed me dit 24 uur voor de race pas echt goed beseffen. Ik stelde hoog in de lucht onmiddellijk vast dat mijn verwachtte eindtijd op losse schroeven kwam te staan. Finishen leek me al heel wat, graag wel inclusief dat verdiende biertje op het witte strand!

Het ontbijt om 02.00 uur `s nachts...

Vroegste ontbijt ooit

Vrijdagmiddag om 16.00 uur landde ik op het eiland. De volgende ochtend had ik behoorlijk wat activiteiten staan in het kader van de marathonorganisatie, dus even lekker acclimatiseren was er niet bij. De start van de marathon op zondag was al om 04.00 uur ’s ochtends. Dat kan helaas niet anders in verband met de warmte overdag. Dit betekent dat je om 01.00 uur naast je bed moet staan en om 02.00 uur een koolhydratenbom naar binnen werkt aan de ontbijtbar bij het strand. Waarschijnlijk meteen mijn vroegste ontbijt ooit! Mooiste moment van die vroege ochtend speelde zich af op een meter of 10 van de ontbijtbar. Op het strand zaten een stuk of vijf dronken Amerikanen die zich hardop afvroegen wat ik met dat megaontbijt ging doen om 02.00 uur. Ik moest er zelf ook hard om lachen; wat ga je eigenlijk doen!

Het startvak op de parkeerplaats bij het atletenhotel lag er mooi bij. Een graad of 28, pikdonker en een stuk of 250 fanatieke idioten die hopelijk allemaal wisten waar ze aan begonnen. Nog een beetje ingelopen in een van de straten achter het hotel. Niet te veel, want de Caribbean hebben een groot voordeel voor sporters: je spieren zijn er altijd warm! Hierna nog wat gerekt, twee rennende straathonden afgeschud (die zijn er veel!) en langzaamaan in het startvak gaan staan. Met een laatste boodschap van de race director over de verwachtte omstandigheden en we mochten weg voor 42.2 km op Curaçao: PANG!

De eerste meters

De eerste paar kilometers waren relatief rustig, het tempo zat er lekker in en ik liep in een groepje met twee eilandbewoners. Die vertelden me dat ze al maanden op vroege ochtenden waren gaan trainen, om optimaal aan de wedstrijdomstandigheden te wennen. Dat gaf me een gerust gevoel, met mijn jet-lag en de vier uurtjes slaap van de nacht ervoor 😉

Door de straten van Willemstad

Over de Queen Emma Bridge

Na 10 kilometer voelde ik de warmte er al behoorlijk in sluipen. Ik kreeg ontzettende dorst en leek wel door een rietje te ademen. Dat voelde niet echt fijn, maar het was de harde consequentie van de hoge luchtvochtigheid. Maar wat had ik in 10 kilometer al mooie uitzichten gehad! Vanaf de start bij het strand, dwars door de kleine straatjes in de binnenstad van Willemstad, over de wiebelende Pontjesbrug door naar een oud industrietrein bij een verlaten strand. Echt prachtig. Daar was het zo stil dat je totaal niet doorhad bezig te zijn met die eeuwenoude Griekse soldatenafstand. Er zat overigens geen vlak stuk in het parcours, en de Queen Emma Bridge moest toen nog komen. Daar begon rond 15 kilometer een flink gevecht.

De Queen Emma Bridge is een oude autobrug van 60 meter hoog en ontzettend stijl. Hij is ongeveer 200 meter lang, en de opgang naar de brug is zeker niet vlak en ook nog zo’n 250 meter. Ik heb hem echt aangevallen, maar op de top van de brug zat ik even stuk. Ik liep al alleen, zag niemand om me heen en ik moest nog meer dan de helft van de marathon afleggen… Maar gelukkig werd het al wat licht en in de verte zag ik een waterpost. Doorlopen dus! Kilometer 21.1 brak aan, dat was de passage bij het hotel waar anderhalf uur geleden de start plaatsvond. Op de helft dus! Een beetje energie van de mensen die daar inmiddels in grote getale stonden was meer dan welkom.

De tweede ronde door de binnenstad van Willemstad gaf een totaal ander beeld dan een uur geleden. Veel meer mensen op straat, ruziënde stelletjes die de kroeg uit rolden (het was immers zondagochtend) en er stond zowaar hier en daar wat publiek! Maar, het tempo zakte wel verder in. Iemand had me de avond tevoren vertelt dat je hier op het eiland ongeveer een minuut bij je standaard kilometertijd moest optellen. Dat voelde je nu maar al te goed. Echt hard wilde het niet meer, hoe graag ik ook wilde. Wel kreeg ik flinke oppeppers door het passeren van marathonlopers die nog steeds met de eerste ronde bezig waren. Rond kilometer 30 heb ik nog een paar vermoeid ogende dames hard aangemoedigd en mijn flesje water weggegeven aan iemand die het veel harder nodig had. En na langer dan vooraf bedacht was daar eindelijk het 40 kilometer bordje.

De laatste meters

Nog maar 2,2 kilometer vol gas over een drukke weg waar nu ook de vijf kilometerwedstrijd aan de gang was. Twee wedstrijden over dezelfde weg, zonder parcoursafzettingen of verkeersregelaars. Moet kunnen op Curaçao! Gelukkig voelde ik dat er nog wat energie in de tank zat en in de verte zag ik die mooie startboog opdoemen waar de welverdiende finish wachtte. Nog 100 meter, even proberen er nog een serieuze eindsprint uit te knallen, en daar was plotseling die heerlijke finish op het strand. Dat waren 42,2 warme kilometers op Curaçao! Na 3 minuten te hebben rondgelopen op de finishplaats, wat handen te hebben geschud en twee liter water te hebben gedronken voelde ik me vrij goed. Het was zwaar geweest maar door de warmte en de hoge luchtvochtigheid kun je simpelweg niet al je reserves aanspreken. Eens zien hoe dat morgen uitpakt! Nu werd het tijd voor voetjes in het zand, een duik in de zee en een koud biertje! Wat was het gaaf geweest, op naar de volgende marathon!

Wat was het gaaf!
15e van de 75!

Door: Guido Gielen.

Avatar foto
Redactie Travelvalley

De redactie van Travelvalley schrijft dagelijks over nieuws en trends op gebied van reizen. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Verder lezen over Curaçao

De top 5 mooiste stranden van Curaçao

Wie op vakantie gaat naar Curaçao, komt vooral voor zon, zee en strand. En dat is ook een van de beste redenen om naar dit prachtige eiland te komen. Dit zijn de 5 mooiste stranden van het eiland (plus bonustips)!

Ontspanning13.01.2024

Duurzaam reizen: op plasticmissie voor een schoner Curaçao

Chillen met je billen op Mambo Beach. Een hagelwit strand, azuurblauwe zee, de zeebries die door de palmbomen waait, cocktail in je hand en Caribische loungemuziek door de speakers. Het paradijselijke Curaçao is niet vo...

Algemeen21.07.2022

Een dagtocht met de boot naar het paradijselijke Klein Curaçao

Wie naar Curaçao gaat, moet echt (ja, moet, ja) Klein Curaçao bezoeken. De naam zegt het al: een klein eilandje voor de kust van Curaçao. Het soort bounty tropisch gevalletje; ongelooflijk helder blauw water, geen men...

Zomer24.01.2022

De zes mooiste, onontdekte plekken van Curaçao

Wie aan Curaçao denkt, denkt aan de vrolijke, gekleurde huisjes in de wijken Punda en Otrobanda in Willemstad, mooie witte stranden en het azuurblauwe water. Maar Curaçao brengt je zoveel meer dan dat. Ik laat je Cura...

Zomer21.11.2020

over de onbegaande paden
Het cultureel erfgoed van Curaçao: de mooiste musea en landhuizen

Dat Curaçao een paradijslijk eiland is, met heerlijke zandstranden en wuivende palmbomen, dat is bij veel mensen wel bekend. Maar dat op Curaçao ook een schat aan cultureel erfgoed te vinden is, dat weten niet veel men...

Algemeen11.11.2020

Naar het strand op Curacao: de mooiste plekken in 15 foto’s

Wat een heerlijk eiland is Curaçao! Het is er altijd lekker warm en met een beetje geluk staat er een lekker briesje. Je vind er talloze mooie stranden, prachtige natuurlijk en heerlijk veel keus aan lekkere restaurantj...

Zomer11.07.2020

Curaçao met kinderen: vijf redenen om te gaan!

Ben je het weer in Nederland helemaal zat? Klinkt een vakantie met je gezin naar een zon zekere bestemming je als muziek in de oren? Curaçao is een prachtplek voor je babymoon of juist een vakantie met jonge kinderen. N...

Zomer21.06.2020

Dit zijn de vijf leukste dingen om te doen op Curacao!

Curaçao, een klein maar wonderschoon Caribisch eiland. Je hebt vast wel eens verhalen gehoord van vrienden of de meest mooie plaatjes gezien van witte stranden en turquoise water. Maar Curaçao heeft nog veel meer te bi...

Zomer18.06.2020

Verder lezen over Hardlopen

Dit zijn de 5 leukste hardlooproutes in Rotterdam

Rotterdam is mijn stad en hardlopen mijn favoriete sport. Gelukkig gaan die twee prima samen, want in en rondom de stad heb je geweldige hardlooproutes. Als inwoner van de stad durf ik wel te zeggen dat ik de afgelopen j...

Lifestyle06.06.2022

Hardlopen met de kinderwagen? Het kan met de Cybex Zeno Multisport!

Op pad gaan met een baby is lastig, verre reizen maken is praktisch onmogelijk en sporten…? Vergeet het maar, daar heb je echt geen tijd meer voor, toch?. Gelukkig is dat allemaal onzin. Een verre reis maken kan gewoon...

Lifestyle16.05.2022

sporten samen met je baby
De 7 mooiste marathons die je in 2022 over de hele wereld kunt lopen

Reizen lijkt in 2022 weer gemakkelijker te worden en steeds meer evenementen gaan door. Zo ziet het ernaar uit dat ook grote marathons weer gelopen gaan worden. Als het jouw droom is om ooit nog eens die 42,195 kilometer...

Ontspanning05.02.2022

Global Running Day komt er weer aan!

Global Running Day is jaarlijks dé dag voor alle hardlopers ter wereld. Er wordt van alles georganiseerd, alleen ziet dat er dit jaar iets anders uit op 3 juni. Toch zien we in Nederland ook initiatieven opduiken en je...

Lifestyle29.05.2020

Aan deze virtuele wedstrijden kun je meedoen
Trailrunning in de Alpen: dit is wat je deze zomer wilt doen

In de winter weten wij Nederlanders de Alpen massaal te vinden, maar in de zomer ietsje minder. Dan lonken de zonnige stranden rondom de Middellandse Zee en willen de meeste mensen relaxen. Maar in de Alpen is zo verschr...

Ontspanning15.05.2019

4 leuke trailruns in Oostenrijk
Hardlopen in de bergen met Jaybird Run

Ben jij zo iemand die altijd zijn hardloopschoenen meeneemt op vakantie? Dan is deze gadget misschien ook wel iets voor jou: Jaybird run. Draadloze oordopjes voor tijdens het sporten. Daarmee kun je al hardlopend nieuwe...

Gadgets28.08.2018

6 toffe hardloopwedstrijden die je in het buitenland kunt doen

Ben je gek op reizen én op hardlopen? Dan weet je dat het veel leuker is om een hardloopwedstrijd in het buitenland te doen in plaats van in Nederland. De marathon van New York City is legendarisch en staat op menig buc...

Ontspanning07.03.2018

November Project: gratis openlucht sportschool in 45 wereldsteden

In de Canadese stad Edmonton maakte ik kennis met het November Project. Een unieke, gratis openlucht sportschool die zich inmiddels heeft verspreid over 45 wereldsteden. Het begon allemaal in Boston, waar een clubje topr...