Gadgets03.04.2014

Review Samsung NX300

Ideaal voor stedentrips en actieve vakanties

‘Wow, dat is echt zo’n old-school camera!’, hoor ik steevast wanneer ik de Samsung NX300 uit mijn tas haal om een foto te maken. Het retro design springt in het oog maar ouderwets is de NX300 smartcamera allerminst! Met de aluminium bovenkant en een front van imitatieleer heb je ook nog eens een stijlvolle camera te pakken.

Ik zocht wat technische specificaties voor je op: de camera beschikt over een 20,3 MP APS-C CMOS sensor, met hybride autofocus die een scherpe weergave van snelle bewegingen garandeert. In de praktijk betekent dat vooral dat je niet zelf hoeft scherp te stellen omdat de camera dat automatisch voor je doet. Handig, want zo hoef je geen fotomomenten meer te missen omdat je eerst de juiste instellingen moet zoeken.

Ook handig: het touchscreen van de Samsung NX300. Het doet denken aan je mobiele smartphone: maak gebruik van de Aanraak AF en je kunt via het touchscreen je foto’s scherp stellen! Ook de menu-opties en de fotogalerij kun je via het touchscreen bedienen; even wennen maar binnen no time scroll je overal doorheen. Het AMOLED scherm is daarnaast naar boven en naar beneden te kantelen zodat je ook vanuit andere hoeken makkelijker kunt schieten. Vraag is of elke gebruiker dat handig vindt: zelf maakte ik er maar weinig gebruik van maar dat zal per persoon verschillen.

Retro design, maar heel modern fotograferen met de Samsung NX300

Je kunt de camera naar eigen wens instellen. Gebruik Smart Auto als je geen zin hebt zelf in de wereld van diafragma- en sluiterprioriteit te duiken en kies wat het best bij het moment past. Voorgeprogrammeerd zijn onder meer een landschapsmodus, beste gezicht (waarbij meerdere foto’s achter elkaar geschoten worden om tot de beste compositie te komen), macro & panoramo, rijke toon en lichtspoor (om in het donker van die toffe lichtfoto’s te maken). Met functies als creatieve opname en intelligente filter kun je daarnaast foto’s als inktschets of negatief schieten of focussen op één kleur. Leuk als je alleen de rode of blauwe boeken in je kast wil laten opvallen, al werkt dat alleen bij goede belichting. Naast foto’s kun je met een druk op de knop filmpjes in Full HD opnemen.

De NX300 werkt niet met losse batterijen maar heeft een ingebouwde, oplaadbare batterij. Deze kun je gewoon aan je telefoonlader leggen. Ideaal, dacht ik in eerste instantie. Maar je moet daardoor wel zien te voorkomen dat de batterij leeg raakt voor je bij een stopcontact in de buurt bent. Nu is de camera niet zo snel leeg als de gemiddelde smartphone (we’ve all been there) maar wel iets om rekening mee te houden. Bij het toestel wordt een losse flitser, Adobe Photoshop Lightroom en iLauncher software geleverd.

En dan wat de Samsung NX300 echt smart maakt: dankzij de ingebouwde Wi-Fi kun je gemaakte foto’s direct delen met je smartphone of tablet of zelfs meteen op Facebook zetten. Zo simpel als Samsung het voorschotelt vond ik dat ‘direct’ niet: je moet eerst de Samsung Smart Camera app downloaden op je telefoon, dan de Wi-Fi aanzetten op de camera, met je telefoon verbinding leggen met de camera en pas dan kun je foto’s heen en weer sturen. Maar als je het eenmaal aan de praat hebt, werkt het inderdaad snel. Een leuke feature waar een social media fanaat als ik stiekem wel erg blij van word.

100 procent vervangen doet ‘ie hem niet, maar deze camera zou tijdens korte stedentrips en actieve vakanties best wel eens een geduchte concurrent van mijn DSLR kunnen worden!

Door: Natasja Bogers.

Avatar foto