De Singapore Girl, een icoon in de lucht

De Singapore Girl, een icoon in de lucht

Vorig artikel Volgend artikel

Wie ooit een keer met Singapore Airlines heeft gereisd kent haar. De Singapore Girl. Prachtig opgemaakt, het haar keurig strak in een knotje en gestoken in een kleurrijke sarong. En altijd met een stralende lach. Ze is er wanneer je haar nodig hebt en doet er letterlijk alles aan om jouw vlucht zo comfortabel mogelijk te maken. Een Singapore Girl word je echter niet zomaar en ik kreeg een uniek inkijkje in de wereld van de Singapore Girl’s in het SIA training center in Singapore.

Singapore Girl: symbool voor gastvrijheid

De Singapore Girl is niet zomaar een naam voor de stewardessen van Singapore Airlines, het gaat veel verder dan dat. De Singapore Girl is een icoon in de lucht, een merk dat al in 1968 opgezet werd. Vanaf dat moment werd ze het boegbeeld van de luchtvaartmaatschappij en hét gezicht voor marketing campagnes. Ze staat symbool voor gastvrijheid.


De belangrijkste manier waarop de bedrijfsidentiteit van de Singapore Girl wordt overgedragen is via het uniform. De kleurrijke sarong kabaja die de Singapore Girl’s dragen is sinds 1972 niet meer veranderd (en dat gaat waarschijnlijk ook niet meer gebeuren). Ze zijn er overigens in vier verschillende kleuren, waarbij de kleur van de sarong de rang aangeeft.

De Franse ontwerper Pierre Balmain ontwierp het uniform, dat uniek en tegelijkertijd elegant moest zijn. En nog steeds krijgen nieuwe stewardessen exact diezelfde outfit die in 1972 ontworpen werd. Voor iedere stewardess worden er vier op maat gemaakt. En ze zijn er zuinig op. Zelfs wanneer ik vraag of ik er eentje mag passen blijven ze lachen, maar geen van allen wil ‘m afstaan. Je bent waarschijnlijk veel te lang om ‘m te passen, krijg ik te horen. Maar gelukkig mag ik wel met de dames op de foto.

The Singapore Girl. You should never ask a lady her age. But she’s an exception. She was born in the ’70s. A time of fashion, invention and transformation. Yet she remains timeless across generations. Her beauty, unfading. Her elegance, always in style. Dressed in her signature sarong kebaya, she’s the symbol of Asian hospitality recognised the world over. And she only gets better with age.
- Singapore Airlines
singapore-girls-marloes
'Te lang' voor dé jurk
rangen-singapore-girl-dress
De kleur van de jurk geeft de rang van de dames aan

Styling

Met alleen de juiste kleding ben je echter nog lang geen Singapore Girl. Het is niet alleen een kwestie van de juiste jurk op maat laten maken, het gaat zoveel verder. De meiden worden uitvoerig getraind in lopen, bewegen en gastvrijheid. Bij een elegante outfit horen elegante bewegingen. In totaal duurt de SIA training ruim 3,5 maand. Mocht je ooit een SIA crew op het vliegveld tegenkomen, let dan eens op hoe mooi en synchroon de crew beweegt. Dan weet je nu dat ze daar uitvoerig op trainen.

En daar hoort ook de uiterlijke styling bij. Want vergis je niet, ook al lijkt de haardracht en de make-up willekeurig, het is alles behalve dat. De Singapore Girl kent officieel vijf verschillende haarstijlen en er wordt per persoon gekeken welke haarstijl het beste bij je past. Eén van die haarstijlen is het beroemde knotje, dat in dit geval niet breder mag zijn dan 6,5 tot 7 centimeter. En dat wordt met een liniaal nagemeten. Oh, en geloof me, daar komen heel veel bussen haarlak aan te pas, want zelfs bij de meiden met loshangend haar, zal het haar geen centimeter bewegen, wat ze ook doen. Datzelfde geldt voor de make-up. Iedereen krijgt een eigen kleurenkaart waarop precies staat aangegeven hoe het haar gedragen dient te worden en welke kleur oogschaduw en lippenstift daarbij horen. Ben je hoger geworden in rang, dan krijg je een nieuwe kleurenkaart want bij een hogere rang hoort ook nieuwe oogschaduw en lippenstift. Met de complete styling is de Singapore Girl zo ongeveer een uurtje bezig. Aan werkelijk ieder detail wordt gedacht en dat is bijzonder.

singapore-girl-haardracht
Zelfs de grootte van het knotje staat vast
singapore-girls-sia
En ook het loopje wordt getraind

Een icoon

Dat de Singapore Girl een écht icoon is, blijkt wel uit het feit dat in 1993 er zelfs een wassen beeld van de Singapore Girl gemaakt werd dat lange tijd te zien was in Madame Tussaud in Londen. Model voor het beeld stond Lim Suet Kwee, die sinds 1986 voor SIA werkte. Het beeld werd gemaakt ter ere van de 21e verjaardag van Singapore Airlines. Inmiddels staat ze in Singapore, in het SIA training center, waar ze je met een eeuwig stralende glimlach aankijkt.


Dat de stewardessen van Singapore Airlines allemaal zo slank zijn is natuurlijk ook geen toeval. Ook de BMI van de dames wordt in de gaten gehouden en mag niet meer zijn dan 20. En het lijkt allemaal wat ver gaan, het opmeten van het knotje, instructies voor de kleur oogschaduw en synchroon lopen op het vliegveld, maar het hoort allemaal bij de missie van Singapore Airlines. Passagiers zich thuis laten voelen in de lucht. En met de ongekende gastvrijheid van de Singaporezen slagen ze daar dag in, dag uit in.

There’s no place like home. Except the sky.
- Singapore Airlines
singapore-girl-madame-tussaud
De Singapore Girl uit Madame Tussaud
Marloes de Hooge

Marloes is founder van Travelvalley en werkt daarnaast als tekstschrijver. Naast reizen is hardlopen haar grote passie. Haar favoriete vakantiebestemming...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies