Vliegen12.05.2017

Ken je rechten bij een overboekte vlucht!


Vergoedingen, uitzonderingen en bewijs

Je weet het vast nog: een paar weken geleden werd een passagier hardhandig van zijn vlucht gehaald door United Airlines omdat deze vlucht overboekt was. Nu was dat extreem, maar het komt helaas vaker voor dat vluchten overboekt worden, met vervelende gevolgen voor de passagiers.

Wat zijn eigenlijk je rechten bij een overboekte vlucht? EUclaim krijgt dagelijks met zulke situaties te maken en vertelt er graag meer over.

Verzamel zoveel mogelijk bewijs

Het is niet altijd even makkelijk om te bewijzen dat er sprake was een overboekte vlucht. Daarom moet je in dit geval altijd om een bewijs van instapweigering vragen op het moment dat je geweigerd wordt op de vlucht.

Daarnaast is het van belang dat je jouw boarding pass op het vliegveld hebt laten printen. Zo kun je aantonen dat je op tijd op de luchthaven aanwezig was. Online inchecken is dus een nadeel!

Als je boarding pass niet op het vliegveld geprint is wordt het lastig.
Als je boarding pass niet op het vliegveld geprint is wordt het lastig.

Ook bij overboeking recht op vergoeding

Als je vlucht overboekt is en jij daarom niet mee kunt met de vlucht, heb je recht op een vergoeding voor het tijdsverlies als je meer dan drie uur later aankomt op bestemming. Dit zijn vaste bedragen die vastgesteld zijn op basis van de afstand van de vlucht.

Vergoedingen vluchtbestemmingen binnen de EU:

  • €250 bij vluchten tot 1500 km
  • €400 bij vluchten van meer dan 1500 km

Vergoedingen vluchtbestemmingen buiten de EU:

  • €250 bij vluchten tot 1500 km
  • €400 bij vluchten van 1500 km tot en met 3500 km
  • €600 bij vluchten van meer dan 3500 km

Bij vluchten van meer dan 3500 km en een aankomstvertraging tussen de drie en vier uur, heb je recht op 50% van de vergoeding, dit is dan €300. Daarnaast bieden veel vliegtuigmaatschappijen een compensatie als passagiers vrijwillig hun stoel opgeven. Een leuk extraatje als het je niet uitmaakt wanneer je vliegt!

Uitzonderingen

Er zijn trouwens ook situaties waarin je geen recht hebt op een vergoeding. Vliegtuigmaatschappijen mogen passagiers bijvoorbeeld weigeren op de vlucht om gezondheidsredenen, onvolledige reisdocumenten en om veiligheidsredenen. Of ‘ie overboekt is of niet maakt dan niet meer uit.

[Afbeeldingen © kieferpix / orelphoto – Fotolia]

Avatar foto
Redactie Travelvalley

De redactie van Travelvalley schrijft dagelijks over nieuws en trends op gebied van reizen. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.