Planning op Schiphol: welke vliegtuigmaatschappij hoort bij welke gate?

Planning op Schiphol: welke vliegtuigmaatschappij hoort bij welke gate?

Vorig artikel Volgend artikel

Heb jij je ook wel eens afgevraagd waarom jouw vlucht van een bepaalde gate vertrekt? Sommige gates liggen op een behoorlijke loopafstand van de aankomsthal. Denk je dat de gate-keuze te maken heeft met de prijs van je ticket of de vliegtuigmaatschappij waarmee je vliegt? Dat is deels waar, maar er zijn nog veel meer factoren die een rol spelen bij het bepalen van de gate voor een vliegtuigmaatschappij. En dit wordt allemaal bepaald in de luchtverkeerstoren van Schiphol. EUclaim legt je graag meer uit over gate-planning.

De gate-planning op Schiphol

De gate-planning wordt niet bepaald door de luchtverkeersleiding, maar door Schiphol. Als een vliegtuig landt, dan is het de luchtverkeersleiding die aan Schiphol vraagt welke gate het desbetreffende vliegtuig naartoe moet. De luchtverkeerstoren beschikt over een ‘toren’ waar de luchtverkeersleiding zit, en een ‘koepel’ waar de gate-planning zit.

Er zijn bijna 100 gates op Schiphol. Dit zijn parkeerplaatsen voor vliegtuigen die verbonden zijn met het vliegveld. Er zijn ook nog parkeerplaatsen die niet aan het vliegveld liggen. Er kunnen ongeveer 200 vliegtuigen geparkeerd staan op Schiphol Airport. Uiteraard wordt dit heel goed gepland, want in de spitsuren zijn er ontzettend veel vliegtuigen die elke paar minuten opstijgen en landen.

Het bepalen van de gates

Hoe worden de gates ingedeeld? Dat heeft simpelweg te maken met de wetgeving. In Europa kennen we bijvoorbeeld het Schengen-verdrag. Het Schengen-verdrag houdt in dat personen en goederen binnen bepaalde landen vrij mogen reizen. Vluchten tussen Schengen-landen hebben een plek op de B en C-pier van Schiphol. De B-pier wordt tevens gebruikt voor de kleinere vliegtuigen die tussen Schengen-landen vliegen, zoals de Boeing 737.

Blue sky, blue plane.. Blue Monday :) #schiphol #bluemonday #keeponsmiling

Een bericht gedeeld door Amsterdam Airport Schiphol (@schiphol) op

D-pier

De ‘mix-pier’ is de D-pier en deze wordt gebruikt voor de transitie tussen Schengen naar niet – Schengen. Eigenlijk zijn alle leden van de EU lid van het Schengen-verdrag behalve het Verenigd Koninkrijk en Ierland. De beveiliging is strenger wanneer passagiers naar een niet-Schengen land reizen, omdat hier geen vrij verkeer van personen geldig is. De pier heeft twee verdiepingen en deuren, waardoor er zowel vluchten van/naar Schengenlanden terecht kunnen en vluchten van/naar niet – Schengen landen. Hier is dan ook weer de beveiliging op aangepast.

E, F en G pier

De E, F en G-pier zijn voor alle niet-Schengen vluchten. Dit zijn dus vooral vluchten buiten Europa. Het grote passagiersvliegtuig de Airbus A380 is zo groot dat het alleen van Gate G9 en E17 gebruik kan maken. De Marechaussee zit vlakbij de G-pier, aangezien hier veel nationaliteiten Nederland binnenkomen en verlaten. De E, F en G-gates zijn groter aangezien de internationale vluchten langer zijn en grotere vliegtuigen moeten verwerken.

Low-cost maatschappijen

De H en M-gates zijn voor low-cost maatschappijen. De H-gate wordt gebruikt voor low-cost maatschappijen die buiten het Schengen-gebied vliegen. De M-gate is voor low-cost maatschappijen die binnen het Schengen-gebied vliegen. Deze pieren hebben minder faciliteiten en vaak geen passagiersbruggen. Zo kunnen vliegtuigmaatschappijen zoals easyJet en Norwegian goedkoper gebruik maken van het vliegveld en de gate-afhandeling, iets wat je ook weer terugziet in de prijs van je vliegticket.

Voorkeur afhandeling

Naast de bovengenoemde voorwaarden komt als laatste de voorkeur van de vliegtuigmaatschappij aan bod. Zo willen vliegtuigmaatschappijen hun toestellen dichtbij elkaar of bij hun partners hebben staan voor overstappende passagiers en de logistieke processen die daarmee gepaard gaan. De Amerika vluchten van KLM en Delta worden bijvoorbeeld bijna altijd op de E-pier afgehandeld. De KLM heeft haar Aziatische vluchten op de G-pier staan en haar overige langeafstandsvluchten op de F-pier. Deze pieren liggen dichtbij elkaar.

Langer lopen heeft zo zijn voordeel

Ook al moet je soms wat extra meters maken naar je gate, toch is Schiphol een van de favoriete overstapluchthavens van veel passagiers. Waarom? Nou dat is eigenlijk best simpel. Veel andere grote luchthavens hebben hun gates verspreid over terminals waardoor overstappende passagiers met de trein, tram of bus moeten om hun reis voort te zetten. Dit is niet heel handig en soms van cruciaal belang bij vertraging van je eerste vlucht.

Foto header: johansteenbergen - Fotolia.

Redactie Travelvalley

De redactie van Travelvalley schrijft dagelijks over nieuws en trends op gebied van reizen. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies