Onderzoek Expedia: strandvakanties populairder dan vorig jaar! [Infographic]

Vorig artikel Volgend artikel
Schermafbeelding 2012-05-16 om 17.35.43.png

Het grootste online reisbureau van de wereld, Expedia, heeft de resultaten van het strandonderzoek 'Life's a beach 2012' bekend gemaakt. Een onderzoek naar het 'strandgedrag' van verschillende landen. Het is voor het eerst dat Expedia een dergelijk onderzoek houdt. Bijzonder is dat de recessie nog steeds gaande is, maar een strandvakantie is populairder dan vorig jaar! Maar liefst 52% geeft de voorkeur aan een strandvakantie, terwijl dat vorig jaar nog 45% was.

Nederlanders ten opzichte van de rest van de wereld
Het onderzoek toont resultaten van 24 verschillende landen. Zo krijg een beeld van het gedrag per land, als het gaat om strandvakanties. Als je de resultaten van de Nederlanders vergelijkt met de resultaten van de rest van de wereld zijn er wel een aantal verschillen. Zo zijn wij Nederlanders absoluut niet bang voor haaien, in tegenstelling tot de Aziaten, die liever niet zwemmen in de zee. Natuurlijk komt dat doordat wij geen haaien kennen in Europa, of in ieder geval weinig, maar grappig is het wel. Maar het belangrijkste verschil is toch wel dat Nederlanders zich in tegenstelling tot de rest van de wereld, niet laten leiden door prijs. Voor Nederlanders is de kwaliteit van het strand veel belangrijker dan prijs.

Isabelle Pinson, Managing Director van Expedia voor onder andere Nederland: "Daar waar de rest van de wereld een strandvakantie boekt op basis van prijs, en daarna op kwaliteit van het strand, is dat voor Nederlanders precies omgekeerd. De reden daarvan is dat Nederlanders voorkeur geven aan een vakantie in Europa, en veel bestemmingen in Europa zijn met de auto goed bereikbaar. Als je dan toch kan kiezen, geven Nederlanders eerder de voorkeur aan topkwaliteit van het strand, dan aan een goedkope vakantie".

En wat doen we dan op het strand?
Nou heel simpel, eigenlijk vrij weinig. Relaxen, slapen, zonnen, 'bakken', je nergens druk om maken. Ruim 30% wil het liefst niks doen, gevolgd door 20% die wel wil wandelen, fietsen of zwemmen. Met name mannelijke respondenten onder de 40 gaven hier de voorkeur aan. 18% van de Nederlandse respondenten geeft de voorkeur aan een romantische vakantie met hun partner. Familiebezoeken (7%) en culturele- en shop vakanties (9%) scoren laag.

Nederlanders willen niet met kinderen op vakantie
Nog een bijzonder resultaat uit het onderzoek, als het gaat om het gedrag van Nederlanders, is dat wij de voorkeur geven aan een vakantie met vrienden, in plaats van met het gezin. Liever vrienden dan kinderen dus. Een bijzonder resultaat, omdat wij daarin volledig afwijken van de rest van de wereld, die toch liever met het gezin (en kinderen) gaat.   

Expedia is blij met de resultaten van dit onderzoek, omdat zij hiermee hun diensten per land kunnen optimaliseren. Expedia probeert de consument per land zo goed mogelijk te bedienen, met aangepaste aanbiedingen en een compleet aanbod per bestemming.

Uit het onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat onze Oosterburen, de Duitsers, de allergrootste strandfanaten zijn. All Inclusive vakanties zijn precies wat zij willen. Daarom lanceerde Expedia onlangs, uniek voor de Duitse markt, een iPhone app met All In vakanties.

Daarnaast wil Expedia de komende tijd de zoektocht naar de perfecte vakantie persoonlijker maken. Expedia medewerkers geven daarom op hun website, de Facebook Fanpage en op Pinterest ideeën, persoonlijke tips, en mooie foto's om de consument die nog niet weet waar hij heen wil te helpen. En zo krijgt 's werelds grootse online reisbureau een gezicht, en wel dat van de eigen medewerkers.

Nog een aantal opvallende resultaten uit het onderzoek:

  • Opvallend is dat Italianen de grootste zonaanbidders zijn; zij verbleven gemiddeld 10,2 dagen van hun vakantie aan het strand; in tegenstelling tot Koreanen die slechts 3,2 dagen per reis aan het strand doorbrachten. 
  • Amerikanen zijn gewoontedieren. Eén van de minst belangrijke criteria voor de Amerikanen bij het kiezen van een strandbestemming is het verlangen naar het ontdekken van een nieuwe locatie. 
  • Mogelijk houden onze oosterburen niet van witte strepen op hun gebruinde lichaam. Van alle respondenten houden Duitsers (15%) het meest van naakt zonnen. Daarnaast vinden ze het prima om hun dagen door te brengen met compleet onbekenden. 
  • Indianen, Mexicanen en Canadezen zijn het meest actief tijdens hun strandvakantie. Zij doen veel aan snorkelen, jet skiën, body surfen, surfen en waterskiën. Inwoners van Nieuw-Zeeland (36 procent) en Australië (35 procent) vissen het liefst aan het strand.
De infographic naar aanleiding van het 'Life's a beach 2012' onderzoek van Expedia.
  • expedia_flipflop_report_2012_en-us 
Marloes de Hooge

Marloes is founder van Travelvalley en werkt daarnaast als tekstschrijver. Naast reizen is hardlopen haar grote passie. Haar favoriete vakantiebestemming...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies