Uit onderzoek van ebookers.nl blijkt dat Nederlanders niet prijsbewust zijn als het gaat om het boeken van vakanties. Zij hebben blijkbaar vaak het gevoel dat zij teveel betalen, maar dat weerhoudt hen niet van een aankoop. Hoe is dat mogelijk?!
In de afgelopen maanden volgde de boekingsite ebookers.nl nauwgezet vele internetfora en online discussies over de reiswereld. Zeer vaak gingen de discussies over de kosten van een ticket of complete vakantie. Veel mensen hebben het gevoel dat zij teveel betalen of dat zij de reis ergens anders goedkoper zouden kunnen krijgen, toch boeken mensen steeds massaler via boekingsites en nemen in hun ogen genoegen met minder dan de beste deal.
ebookers.nl keek samen met psycholoog Aart van Hecke van het HR-adviesbureau Vidacto naar dit fenomeen. Van Hecke heeft de volgende mogelijke verklaring voor het on-Nederlandse gedrag: "Bijna alle beslissingen nemen mensen via één en hetzelfde rationele beslissingsproces. Daarbij is winst maximalisatie het doel, bijvoorbeeld door de beste prijs – kwaliteitsverhouding. Bij vakanties of reizen speelt emotie een veel grotere en beslissende rol, mensen wijken duidelijk van het normale beslissingsproces af, zij gaan met vakantie om een goed gevoel te krijgen. Ellenlange prijsvergelijkingen en speurtochten langs talloze sites dragen niet bij aan hun vakantieplezier."
Verder blijken weinig mensen het inzicht te hebben om het gehele boekingsproces echt te doorzien. Zij kampen met een overload aan informatie, er zijn simpelweg zoveel aanbieders dat het lastig is om een keuze te maken welke site op welk moment het beste aanbod heeft.

Marloes is editor in chief van Travelvalley. Auteur van Bucketlist Reizen en Bucketlist Stedentrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. Mail:...