Het verhaal achter Booking.com

Het verhaal achter Booking.com

Vorig artikel Volgend artikel

Dat Booking.com groot is, is bekend. Je hoeft namelijk maar iets gerelateerd aan hotels in te vullen in Google en Booking.com staat bovenaan. Niet gek als je bedenkt dat dit Nederlandse bedrijf de grootste e-commerce speler is van Europa. Het gaat goed met Booking.com en om dit succes verder door te voeren hebben ze een prachtig team en een indrukwekkende visie en missie.

In 1996 werd Booking.com opgezet en is sindsdien niet gestopt met groeien. 100 miljoen boekingen per jaar hebben ze te verwerken, wat neer komt op 3 boekingen per seconde.

Nog meer cijfers:

  • 457.000+ properties
  • accommodaties in 201 landen
  • websites in 41 talen
  • 6.500+ werknemers
  • 115 kantoren in 50 landen
  • 28+ miljoen reviews van echte gasten
booking.com

Hier kun je niet omheen: Booking.com is groot. Maar desondanks het globale succes hebben veel mensen nog niet van Booking.com gehoord. Uit onderzoekt blijkt dat Booking.com aanwezig was wanneer iemand opzoek was naar een accommodatie, maar ze waren niet ‘top of mind’. Werk aan de winkel om de consument bekend te maken met Booking.com en vooral ook te binden aan hun merk. Booking.yeah was volgens Booking.com de manier.

Met deze campagne willen ze (potentiële) consumenten bekend(er) en loyaal maken aan Booking.com. Door middel van twee filmpjes die verschijnen op het internet laten ze zien dat Booking.com divers is en voor elke doelgroep wel iets te bieden heeft. Ook de kwaliteit van de hotels die zij aanbieden op hun site staat centraal. De insteek was humor en dat is ze goed gelukt. 

Om zo’n groot bedrijf vooruit te laten bewegen zijn de juiste teams en werkwijze nodig. Milking the cow is zo’n soort werkwijze. Het houdt in dat elke ochtend voordat de werkdag begint de werknemers bekend worden gemaakt met resultaten van de dagen daarvoor. Zijn er bijvoorbeeld in Letland veel pagina’s bezocht, maar zijn deze nog niet vertaald dan krijgen de vertalers een melding dat deze pagina’s een hoge prioriteit hebben en snel vertaald moeten worden. Zo blijft Booking.com up to date en wordt alles uit de kast getrokken om de consument zo goed mogelijk te bedienen.

Succes van Booking.com

Het succes van Booking ligt aan verschillende factoren. Allereerst is Booking.com overal aanwezig in de zoekmachine Google, waardoor iedereen die een zoekopdracht gerelateerd aan een accommodatie invult, Booking.com te zien krijgt. Waar zij één euro in Google Adwords stoppen, halen zij er twee euro uit. Naast het actieve gebruik van Google Adwords zit het succes hem ook in een aantal andere factoren. 'Home away from home' is er daar één van. Booking.com beseft zich namelijk dat elke cultuur andere wensen heeft. Overal heeft Booking lokale medewerkers die de site en het aanbod van Booking een lokale touch geeft. Hierdoor voelen de bezoekers zich vertrouwd met het concept, wat uiteindelijk onderdeel van de motivatie voor de aankoopt zal zijn.

Een indrukwekkende speler in de toeristische markt die maar blijft groeien. Lees binnenkort meer over Booking.com op ons blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies