Algemeen20.05.2014

Etrip2014 dag 3: van Beaune naar Givry

En onderweg mosterd en wijn proeven

Het is alweer dag 3 van onze etrip. Vanmorgen zijn we wakker geworden in Beaune en hebben vandaag een etappe met als eindpunt Givry voor de boeg. Dat betekent dat we ongeveer 45 kilometer zullen fietsen vandaag, maar wel met een paar hele leuke onderbrekingen!

Samen met Jöran breng ik een bezoek aan Hospices de Beaune in het stadscentrum van de stad Beaune, een paar kilometer bij ons hotel vandaan. We besluiten de audiotour in het Nederlands te doen, en komen zo van alles te weten over deze bezienswaardigheid. Halverwege de 15e eeuw werd Hospices de Beaune opgericht door Nicholas Rolin. In die periode kampte Frankrijk met grote armoede en veel zieke mensen die dringend hulp nodig hadden. In liefdadigheidsinstelling Hospices de Beaune konden zij gratis terecht voor verzorging. Na verloop van tijd kwamen er ook betalende patienten, waarmee het hospitaal bestaansrecht kreeg. Nog steeds is het bijzondere gebouw een bezoek waard. De voorkant ziet er wat sober uit, maar op het binnenplein komt een schitterend gebouw tevoorschijn. Ga ook zeker even kijken bij het bijzondere kunstwerk ‘Polyptiek van het Laatste Oordeel’, dat eigendom was van Rolin en zijn vrouw. Een kunstwerk in een ‘veeluik’ dat alleen op zon- en feestdagen werd geopend.

Het binnenplein van Hospices de Beaune

Na het bezoek aan het hospitaal fietsen we samen naar de mosterdfabriek La Moutarderie Fallot, een familiebedrijf dat al meer dan 200 jaar mosterd maakt. Onze gids vertelt over het ontstaan van het bedrijf, waarvan de leiding van zoon op zoon gaat, en neemt ons mee door de fabriek waar dagelijks liters echte Bourgondische mosterd wordt gemaakt. De mosterd uit Dijon is een van de meest bekende mosterdsoorten ter wereld, maar ook al wordt die mosterd in Dijon gemaakt, de ingrediënten worden onder andere uit Canada gehaald. De mosterd van Fallot is de enige echte Bourgondische mosterd, met ingrediënten die allemaal uit Bourgondië komen en die op Bourgondische grond in Beaune tot mosterd worden gemaakt. Na afloop proeven we van de vele soorten mosterd, zoals de gingerbread- en dragonmosterd. De fabriek is overigens iedere dag open voor bezoekers, waar je dezelfde rondleiding kunt krijgen als wij hebben gehad.

Even bijkomen op een terrasje!

Maar we komen hier natuurlijk om te fietsen, dus na het bezoek aan de mosterdfabriek vertrekken we richting ons volgende punt. Onderweg komen we langs de wereldberoemde wijnvelden uit deze streek. Het is een prachtig zicht: die groene wijnvelden met kleine plantjes zo ver als je kunt kijken. Boeren zijn druk bezig om de wijnvelden te onderhouden en natuurlijk komen we ook veel fietsers tegen. Het is een prachtige streek om te fietsen, maar vraagt ook om mooie beelden dus we stoppen regelmatig voor een fotoshoot.

Fietsen met dit uitzicht is z\u00f3 fijn!
Fietsen met dit uitzicht is zó fijn!

Na al die wijnvelden van beroemde wijnhuizen zoals Meursault en Pommard moeten we zelf onderhand ook eens van die wijn proeven. We stoppen bij Prosper Maufoux en krijgen eerst een rondleiding door de wijnkelder, volgens onze gids de mooiste wijnkelder ter wereld. Tientallen wijnvaten liggen hier in een kelder vol schimmel te rijpen om in wijnflessen gegoten te worden. Het is er koel en klam en er hangt een bijzondere lucht, maar blijkbaar zijn dit de ideale omstandigheden voor de perfecte wijn. Na de rondleiding in de wijnkelder is het tijd om te proeven van de wijnen uit deze regio. We beginnen met de witte wijnen, die naar onze mening een beetje zurig zijn. Onze gids vertelt ons dat dat komt door de bodem in deze regio én de vele zonuren, die de wijn deze unieke smaak geven. Wijn van dezelfde druif van een andere bodem smaakt namelijk compleet anders. We gaan van lekker naar verrukkelijk, want na de witte wijnen komen de rode wijnen. Met name de premier cru en de grand cru die we proeven zijn heerlijk!

De wijnkelder van wijnhuis Prosper Maufoux
Bourgogne proeven in Bourgondi\u00eb
Bourgogne proeven in Bourgondië

We fietsen weer verder naar het eindpunt vandaag: chambre d’hôtes Moulin Madame in Givry. Onderweg vinden we een ruig terrein met heuvels en losse stenen, waar de mountainbikeclinic die we van tevoren gehad hebben goed van pas komt. Het laatste stuk gaan we langs een rechte weg omhoog en omlaag met de wind vol op kop (en onze e-bike dus een standje hoger ;-)). Na een lange dag fietsen, mosterdproeven, wijnproeven en nog meer fietsen komen we aan bij het hotel is dat is echt even een geluksmomentje. Moulin Madame is een prachtig 14e eeuws gebouw dat inmiddels als chambre d’hôtes (Franse benaming voor bed&breakfast) dienst doet.

We genieten van een heerlijk viergangendiner dat bereid wordt door het echtpaar dat Moulin Madame runt. We krijgen (wederom) traditionele jambon persillé, gestoofde kip en als toetje een bordje Franse kaas en chocolademousse. Na zo’n dag en afsluitend diner zal niemand van ons moeite hebben om in slaap te vallen, dus à demain!

Onze slaapplek voor vanavond!
Het #etrip2014 team!
Typisch Bourgondisch: jambon persill\u00e9
Typisch Bourgondisch: jambon persillé
src=
Avatar foto
Marloes de Hooge

Marloes is oprichter en hoofdredacteur van Travelvalley. Ze schreef de succesvolle reisboeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen.