5 ultieme tips om wél te slapen in het vliegtuig

5 ultieme tips om wél te slapen in het vliegtuig

Vorig artikel Volgend artikel

Slapen in het vliegtuig kun je niet vergelijken met slapen in een bed. Want het gaat hoe dan ook ergens pijn doen, het is nooit een ongestoorde nachtrust en het duurt ook absoluut niet zo lang als een nacht in je eigen bed. Maar je kunt er wel voor zorgen dat de uren in het vliegtuig wat prettiger worden, je moet alleen weten hoe je dat doet. En ja, dat ga ik je nu uitleggen. Lees rustig verder.

1. Geen alcohol

Laten we bij het begin beginnen: géén alcohol. Niet voor de vlucht en niet tijdens de vlucht. Sommige mensen denken dat ze daar lekker slaperig van worden, maar alcohol is een prima energieleverancier voor je lichaam en houd je wakker. Ook al drink je maar één glaasje - een slaapmutsje - daar ga je niet sneller van in slaap vallen en dat moet je dus niet doen.

2. Vermijd licht

Om je hersenen alvast te laten weten dat je binnenkort van plan bent om in slaap te vallen, moet je ervoor zorgen dat je ogen zo min mogelijk licht waarnemen. Licht houdt je hersenen wakker en dat wil je niet, je wilt slapen. Wil je nog een film kijken voor je gaat slapen, of iets op je iPad lezen, dat kan allemaal wel, maar zet dat de helderheid van je scherm iets terug. En... neem een oogmasker mee. Je zult dat misschien niet zo charmant vinden, maar het gaat je op drie manieren helpen. Je ogen vangen geen licht en je wordt er dus slaperig van. Daarnaast zullen mensen je minder snel storen omdat ze denken dat je aan het slapen bent. En op deze manier kun je dus ook slapen wanneer de lichten in het vliegtuig nog aan zijn.

3. Slaapverwekkende muziek

Soms heb je nu eenmaal een beetje hulp nodig om slaperig te worden. Op Spotify vind je daarvoor de oplossing. Er zijn verschillende afspeellijsten met de naam 'sleep'. Zet er eentje offline op je telefoon en zet die op wanneer je je hebt geïnstalleerd met je slaapmasker op.

4. Noise cancelling

Wat je ook nog moet doen is het geluid om je heen cancellen want er is nu eenmaal een heleboel herrie in een vliegtuig. Huilende kinderen, rammelende karretjes van stewardessen en overbodige informatie over de speakers. Die kun je voor een groot deel dus elimineren met een noise cancelling hoofdtelefoon. Kost een paar centen, maar echt, je hebt er zoveel plezier van. Ik kan niet meer zonder.

5. Kies de raamkant

Je hebt in een vliegtuig nu eenmaal weinig privacy, dus wanneer je wilt slapen moet je accepteren dat er overal mensen zijn. Maar je kunt er dus ook voor zorgen dat je zo min mogelijk last hebt van die mensen en dat is aan de raamkant. Dan zit er maar één iemand naast je en hopelijk is dat degene waar jij mee op reis gaat. Aan de raamkant in het vliegtuig slaap je nu eenmaal beter.

En dan nog de bonustip: neem een paar melatonine-pilletjes mee. Daar is niks mis mee, die haal je gewoon bij Kruidvat of Etos. Neem een uur voordat je van plan bent om te gaan slapen een paar van die pilletjes en je hersenen denken dat tijd is om te rusten. Je moet deze pilletjes natuurlijk niet iedere dag nemen, maar alleen wanneer je in het vliegtuig zit. Nood breekt wet zeg maar en als je uitgerust aankomt op de plaats van bestemming, wordt het allemaal veel leuker. Gewoon doen dus.

Marloes de Hooge

Marloes is founder van Travelvalley en werkt daarnaast als tekstschrijver. Naast reizen is hardlopen haar grote passie. Haar favoriete vakantiebestemming...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies