Algemeen02.12.2010

TNS-NIPO basisrapport Vakantiemarkt 2010: enkele aanvullingen


Emesa_logo_CMYK_klein.jpg
Emesa_logo_CMYK_klein.jpg

In navolging op het TNS-NIPO basisrapport Vakantiemarkt 2010, dat 26 november werd gepresenteerd, komt Emesa met enkele aanvullingen. Emesa (uitgever van www.VakantieVeilingen.nl, www.InpakkenenWegwezen.nl, www.ActievandeDag.nl) weet enkele relevante cijfers te overleggen. Deze specifieke ontwikkelingen op de vakantiemarkt en leisure-markt in bredere zin, illustreren een aanvullend inzicht in afwachting van het definitieve rapport dat TNS NIPO in februari 2011 oplevert.

Het zogenoemde basisrapport is pas in februari 2010 beschikbaar tegen een fiks bedrag van 2850 euro. Los van de data is Emesa ook in staat ontwikkelingen te monitoren. Dit omdat zij een aantal zeer populaire vakantie- en vrijetijdssites exploiteert die zo’n 50 miljoen bezoekers per jaar kent. Zo heeft VakantieVeilingen.nl alleen al 1.500.000 bezoekers per maand die via online veilingen interesse hebben in vakanties en vrijetijdsarrangementen (een dagje weg, een avondje uit, welness arrangementen etc.). In 2010 zullen naar schatting 950.000 transacties geboekt worden via een van de drie sites, dat betreft meer dan 2 miljoen mensen die via het distributiekanaal internet vakantie vieren of zich ontspannen via een van de geboden arrangementen.

Dit laatste wordt door TNS NIPO beaamt, men stelt correct vast dat de vakantiemarkt structurele veranderingen kent in de distributie van vakanties. Emesa constateert dat er een explosieve groei zit in impulsieve boekingen door consumenten. Deze zijn voor een groot deel niet meegeteld. Deze boekingen zijn korter van duur, vinden vaker in het jaar (hogere frequentie) plaats en voor minder geld. Aanbieders van vakantiearrangementen constateren steeds vaker dat de opbrengsten per boeking lager zijn, maar wel dat hun totaalvolumes stijgen omdat mensen impulsiever beslissen korter en vaker er op uit te gaan. De bestedingen in vakanties verschuiven naar meer en meer leisure producten die zoals gezegd vaker gedurende het jaar worden geconsumeerd. Het, toegevoegde segment van diners, concerten en theatershows bewijst dit met een explosieve groei. 

Enkele cijfers van de Emesa websites:
–      Totaal aantal vakantie en vrijetijdsgerelateerde veilingen per maand: meer dan 80.000.

–      In 2010 is er verdrievoudiging in vakantiegerelateerde veilingen online per maand (50.000  in 2010 vs. 17000 in 2009).

–      In de laatste drie maanden (sept-nov) groeit het aandeel ‘dagjes weg arrangementen’ (concerten, festivalkaarten, pretparken, feesten) explosief en vormt inmiddels 35% van het totaal aantal veilingen.

–      In 2010 groeide het aantal bezoekers met ruim 140%

Avatar foto
Redactie Travelvalley

De redactie van Travelvalley schrijft dagelijks over nieuws en trends op gebied van reizen. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.