Interview: zo runt Ross Borden de grootste onafhankelijke reissite ter wereld

Interview: zo runt Ross Borden de grootste onafhankelijke reissite ter wereld

Vorig artikel Volgend artikel

Als het gaat om inspirerende, internationale reiswebsites dan is Matador Network al jaren een van mijn favorieten. Ik vind er reistips, grappige lijstjes of inspirerende beelden van plekken waar ik naartoe wil. Matador Network publiceert elke maand honderden nieuwe reisartikelen, foto's en video’s. Met meer dan 7 miljoen bezoekers per maand en 100 miljoen videoweergaven op sociale media is het een van de grootste onafhankelijke reis-websites ter wereld.

Ik sprak met de oprichter van Matador Network, de 36-jarige Ross Borden (36) uit San Francisco over ondernemen in de reiswereld, en over zijn kijk op reizen. Ross begon ooit met 10.000 dollar en een torenhoge ambitie. Het is hem gelukt om een tegengeluid te bieden aan traditionele reismedia, op een manier die jonge, welvarende reizigers weet te bereiken. Met kledingmerk Dockers ging hij een samenwerking aan waarbij hij zich inzet voor ondernemers wereldwijd die het net even anders en gewaagder doen, en daardoor met hun business een groot verschil maken. Een beter boegbeeld voor zo'n campagne hadden ze niet kunnen vinden. Tijd om Ross te vragen naar hoe hij zo groot heeft kunnen worden, naar zijn ambities en natuurlijk naar zijn reisplannen.

Wat is Matador Network?

Dat is het beste te omschrijven als een inspiratiebron voor mensen van over de hele wereld die dezelfde passie delen: reizen en meer van de wereld zien. We publiceren dagelijks meerdere nieuwe artikelen, foto's en video's om reizigers te inspireren op gebied van avontuurlijke outdoor reizen, onontdekte bestemmingen, food, nachtleven en cultuur.

Hoe ziet een dag in het leven van Ross Borden eruit?

Dat is wellicht wat minder glamorous dan je misschien denkt. Ik breng mijn tweejarige zoontje naar de crêche, ga met mijn hond een stukje hardlopen op Baker Beach in San Francisco, waarna de dagelijkse routine begint: telefoongesprekken en mails. Daarna neem ik de Golden Gate Bridge naar Sausalito naar het kantoor van Matador Network, om samen met verschillende teams onze websites en apps beter te maken, om content uit te breiden en om nieuwe samenwerkingen met partners aan te gaan.

I get inspired when I travel. I see cool things in other countries that are innovative or exciting and this always gets me stoked and inspired.
- Ross Borden

Waar haal jij je inspiratie vandaan om je bedrijf te laten groeien?

Mijn inspiratie haal ik uit reizen. Door veel te reizen ontmoet ik altijd een hoop interessante mensen. Dan zie ik coole dingen in andere landen die innovatief of fascinerend zijn, en die anders zijn dan de manier waarop wij in de Verenigde Staten dingen doen, en dat inspireert me. De meest heldere kijk op mijn bedrijf heb ik wanneer ik terug kom van een internationale reis.

Hoe zie je de toekomst voor Matador Network voor je?

Wow, 10 jaar dat duurt nog lang! Maar ik denk dat dat we dan het enige reisplatform zijn dat wereldwijd zoveel jonge mensen bereikt. Over 10 jaar hebben we een eigen tv-zender, een print magazine en bereiken we 100 miljoen mensen per maand met onze content, apps en evenementen.

Ben je nog tevreden met wat je tot nu toe bereikt hebt of zijn er nog dromen en wensen?

Ik wil altijd meer. Ik wil meer fantastische content maken, meer video's, meer mensen bereiken, groter worden, met nóg grotere en mooiere merken samenwerken. Iedereen om mij heen zal het beamen: voor mij is het nooit genoeg ;-)

Wat is jouw beste advies aan (media) start-ups in de reiswereld?

Focus op kwaliteit en niet op kwaliteit, als het gaat om content, traffic, het team om je heen. En geeft nooit op.

Ga je zelf nog weleens op reis?

Ja, gelukkig reis is nog steeds veel. Het is wel altijd tussen evenementen en belangrijke meetings in. Ik reis met mijn zoon van 2 en probeer minimaal 8 landen per jaar te bezoeken. Het verschil met een paar jaar geleden is alleen dat ik steeds korter op reis ga. Het is voor mij absoluut geen probleem om voor een dag of 4 naar Europa, Zuid-Amerika of Afrika te reizen. Het is een van de dingen die ik geleerd heb na zoveel reizen: je kunt zoveel doen en zien in een hele korte tijd.

Wat zijn de favoriete bestemmingen?

In de zomer is dat Kaapstad (Zuid-Afrika). In de winter is dat Hokkaido (Japan).

Wat is je mooiste reisherinnering?

Eén van de mooiste dingen die ik ooit gedaan heb is kamperen met zigeuners op een compleet onbekend eiland voor de kust van Madagascar. Maar ook: de reis die ik maakte naar Kenia toen mijn zoon nog maar 1 jaar oud was. Hij kon nog helemaal niet praten, maar deed wel het geluid van olifanten na. Sindsdien is hij compleet geobsedeerd met wilde dieren.

Wat staat er nog op je bucketlist?

Landen waar ik nog niet geweest ben? Dan zeg ik India en Nepal.

Dit artikel is gemaakt in samenwerking met Dockers. Wil je meer weten over Dockers of over de Challengers Campagne, dan hier kun je die hier vinden.

Marloes de Hooge

Marloes is editor in chief van DutchCowboys en Travelvalley. Auteur van het boek Bucketlist Reizen. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies