Natuur02.07.2013

Natuur, wandelen en eten in het Salzburgerland (Oostenrijk) [Deel 3]

Dit is alweer het laatste deel over wandelen, natuur en lekker eten in het Salzburgerland in Oostenrijk!

Per paard en koets vertrekken we richting het nationaal park wat enkele kilometers verderop gelegen is. Bij de parkeerplaats van het park is het behoorlijk druk met wandelaars. De koets rijdt nog een stuk verder om daarna uit te stappen en verder te lopen naar een meer, waar verschillende mensen aan het vissen zijn. Het is een prachtige omgeving en alles is aanwezig voor een paar mooie foto’s. Na een drankje stappen we weer op de taxi terug naar het hotel. Hier kunnen we relaxen en genieten van de faciliteiten. Ik besloot een duik te nemen in het zwembad en daarna met vers fruit op een waterbed neer te ploffen.

Na dit ontspannen middagje vetrokken we om half 8 naar het centrum om het traditionole “Sonnenwendklocken” te bekijken. Dit houdt in dat steeds drie personen op een ritmische manier harde knallen laten horen. Leuk om een keer meegemaakt te hebben, maar voor mij was het na 15 minuten wel prima zo dus besloot ik mezelf te trakteren op een biertje en ben een klein stukje verder in het dorp gaan kijken.

Rond 9 uur werden we weer terug verwacht bij het hotel voor het galadiner. Er werden culinaire hoogstandjes geserveerd en de wijn vloeide rijkelijk. Het was een zeer geslaagde avond. Voldaan en met een kleine glimlach op mijn gezicht besloot ik daarna om naar bed te gaan.

oostenrijk_7

Heerlijk uitgerust en na het ontbijt buiten te hebben genuttigd vertrokken we naar de Loosbühelalm op 1769 meter hoog. Hier gingen we de traditionele opening van de Almsommer in Pongau vieren. Deze werd geopend door onze eigen gids Thomas. Vanwege de krappe agenda zijn we hier met de taxi naar boven gegaan. Wel grappig hoe je veel wandelaars aan het inhalen bent en ze vervolgens een beetje raar ziet opkijken als ze ons met onze camera’s zien zitten. Ik had ook best willen lopen geen enkel probleem maar goed. Bovenaan bij de hut aangekomen was het al gezellig druk en de verwachte “Anton en Heidi” outfits waren hier dan ook weer volop aanwezig. Er speelden muzikanten en er werd al vroeg (lees half 12) bier gedronken. Ook de eerste borden met zuurkool en schnitzels gingen rond. Onze gids Thomas vertelde een verhaal dat binnen een paar minuten werd afgesloten met een koeienbel gerinkel. De zomer kan beginnen en iedereen applaudisseert. Als dit werkt moeten we deze traditie ook in Nederland gaan invoeren maar ik heb zo mijn twijfels.

picture512

Vind je het leuk om lekker in de natuur te wandelen en actief bezig te zijn dan is Oostenrijk echt een aanrader. Door dit bijvoorbeeld te combineren met een verblijf in een wellness hotel krijg je weer een totaal andere vakantie. De mensen hier zijn zeer vriendelijk, de omgeving is werkelijk prachtig en je bent er binnen één dag rijden met de auto. Mij zien ze deze winter in ieder geval weer terug maar op dan op mijn snowboard!

Schermafbeelding 2013-07-02 om 10.57.261

Avatar foto
Bart Teulings

Bart is fotograaf en gek op reizen. Zijn favoriete bestemmingen zijn Noorwegen, IJsland, Finland maar ook Oostenrijk, Zwitserland en Italië. Hij maakt graag lange wandelingen, is een ontzettende muziekliefhebber en in zijn vrije tijd kookt hij graag.