Ontspanning17.05.2019

Hiken op Mallorca met tieners

Op vakantie? Waarom dan? Op weg naar The Hague Rotterdam Airport rijden we langs bloeiende tulpenvelden in de meest fantastische kleuren en zie ik een explosie van geel koolzaad langs de bermen van de A29. De zon schijnt, het is 22 graden en ineens schiet het door mijn hoofd: het is hier schitterend, ik hoef eigenlijk helemaal niet weg. Waarom zou je op vakantie gaan? Omdat je vooraf nooit weet welk weer het wordt in de meivakantie in Nederland. Deze vakantie is voor ons de vakantie om met zijn vieren op pad te gaan. Het is altijd even zoeken naar een geschikte bestemming. Ik wil niet al te ver vliegen en juist omdat het vroeg in het voorjaar is moet er meer te doen zijn dan alleen strand. Dit jaar gaan we Mallorca eens proberen. Zo’n vijf graden warmer dan in Nederland. Normaal gesproken dan, want als ik een blik naar buiten werp vanuit het vliegtuig is het al duidelijk: zwaar bewolkt en mistig. Het is even schakelen, van een stralend zonnig Nederland aankomen in een grauw en zwaar bewolkt Mallorca.

Op naar Mallorca

Mallorca is 2,15 uur vliegen en is het grootste eiland van de Balearen, een eilanden groep in de Middellandse Zee, horend bij Spanje. Het is ongeveer zo groot als de provincie Friesland, 3.640 km2 en er wonen zo’n 900.000 inwoners. We gaan eerst actief doen in het Serra de Tramuntana gebergte en verblijven drie nachten in een hotel in Port de Sóller, gelegen in het westen van Mallorca, in de bergen en aan de kust, lijkt mij een topbestemming.

Bootjes in Port de S\u00f3ller
Bootjes in Port de Sóller
Een gezellig stadje in het westen van Mallorca
Ik vertel de meiden dat we gaan <del>wandelen<\/del> hiken
Ik vertel de meiden dat we gaan wandelen hiken

Auto huren is een must

In verband met het prijsverschil had ik gekozen om de auto op te halen in Ca’n Pastilla, een minuut of vijf rijden met een shuttlebus vanaf de luchthaven van Mallorca. We krijgen een mooie Skoda Fabia mee en zetten koers richting Port Sóller. Langzaam verandert het landschap. Nog steeds is het bewolkt en het regent zelfs een beetje maar we rijden door de prachtige bergen langs bermen vol lavendel en zijn dat nu echt citroenen in de bomen langs de weg?

Wandelen of hiken?

Vooraf had ik de dames al ingelicht: deze vakantie gaan we hiken. Gebruik nooit, echt nooit, het woord wandelen in het bijzijn van tieners. Hiken klinkt nog enigszins avontuurlijk, wandelen is echt het sufste wat je in je leven kan doen. Zorg dat je onderweg genoeg mee hebt om te eten en te drinken. Ik zou graag zeggen dat mijn kinderen het goed doen op worteltjes, tomaatjes en stukjes komkommer, maar ik bedoel eigenlijk gewoon snoep en alles wat van suiker aan elkaar hangt.

Wij wandelen een deel van de GR221, een route die van Port S\u00f3ller naar Dei\u00e0<span class=\
Wij wandelen een deel van de GR221, een route die van Port Sóller naar Deià
Bordjes wijzen ons de weg
Let`s go!

Ik ben geen Duitser

Vooral als we echt dingen gaan ondernemen vind ik een verblijf in een hotel heerlijk, je schuift aan bij het ontbijt, je gaat op pad en als je terug komt is je kamer schoon en ga je weer richting het restaurant, met moeilijke eters is een buffet ideaal. We blijven hier drie nachtjes, tegen de tijd dat het buffet gaat vervelen zijn we alweer vertrokken. Ik kijk om me heen en realiseer me dat ik geen Duitser ben. Duitsers hebben het namelijk nooit over slecht weer, alleen over slechte kleding. En slechte kleding heb ik absoluut ingepakt. Geen regenjassen, geen wandelstokken, geen wandelbroeken en geen serieuze wandelschoenen. Ik denk positief, het zonnetje zal heus wel gaan schijnen. Maar ook al regent het, we zijn er nu toch en gaan hoe dan ook hiken.

We gaan op pad

Ik heb een mooie route uitgekozen, het is een deel van de GR221, een lange afstand wandelroute die loopt van het zuiden naar het noorden van Mallorca. Wij gaan stuk 3a wandelen, ongeveer een kilometer of 12, van Port Sóller naar Deià. Uiteraard vertel ik de dames geen exacte kilometers maar blijf ik meestal bij de avondvierdaagse afstanden, een kilometer of 8. Het is een schitterende tocht, dwars door eeuwenoude olijfboomgaarden die terrasgewijs tegen de bergen aangeplakt liggen. We klimmen en klauteren en maken een stop bij een prachtige boerderij, Son Mico, waar ze heerlijke eigengemaakte taart hebben. We krijgen een rondleiding van de Franse lady en vooral de Mallorcaanse oude keuken met een knetterend haarvuurtje is fantastisch, ze hebben ook een aantal gastenkamers. Jammer dat we geen meerdaagse tocht maken, dit was een geweldige stop geweest.

Tegen het einde van de wandeling kunnen we kiezen en ook afbuigen richting Cala Deià, de baai van Deià. Ik zou hier hier heel graag lunchen bij Ca’s Patro March, dit restaurant is het decor in verschillende films, series en commercials. Helaas was het geen terrasweer en na een uur of vijf komen we aan in Deià, een prachtig gelegen bergdorp. Hier gaat het enorm mis, we zijn er tegen half vier en de bus komt pas om 18.30 uur. Jammer genoeg komen we daar pas na een uur wachten achter. Bij de taxistop bellen we de telefoonnummers die op de sticker geplakt staan. Maar zowel Juan als Sebastian komen niet opdraven. Het regent, het is koud en we kunnen geen café of restaurant vinden, als we de andere kant op waren gelopen waren er volop bleek later… Laten we het erop houden dat we nog even in de vakantie-mood moeten komen.

Het weer is niet ideaal maar gelukkig wel droog
Onze route is ongeveer 12 kilometer lang

Tips voor hiken op Mallorca

• Kijk wat je zelf belangrijker vindt: een shuttlebus naar het autoverhuurkantoor of makkelijker maar wel duurder: de auto gelijk meenemen vanaf de luchthaven.
  • Hiken: meestal is het geen rondje wat je maakt. Ga eerst met de bus naar het eindpunt en wandel dan terug naar het beginpunt.
  • Neem altijd genoeg eten en drinken mee voor onderweg.
  • Check vooraf de bustijden.
  • Bij mooi weer: wandel naar Cala Tuent en kom met de boot terug, informeer vooraf eerst in de haven van Port de Sóller
Soms is het klimmen en klauteren
Uitkijken op Cala Dei\u00e0
Uitkijken op Cala Deià
Bordjes wijzen ons op plekken waar we kunnen stoppen
Gelukkig kunnen de tieners ook lachen onderweg
We komen langs prachtige plekjes
Hiken op Mallorca, echt een aanrader!
Avatar foto
Anne de Valk

Anne is reisblogger en travelplanner bij TravelXL reisburo Van Oeveren in Zierikzee. Ze houdt van reizen, hiken en fietsen - het liefst een combinatie van alle drie tegelijk. Ze kookt graag vegetarische gerechten met wisselend succes.

Verder lezen over Eilanden

Tristan da Cunha is de meest afgelegen, bewoonde plek op aarde

Eén van 's werelds best bewaarde geheimen is Tristan da Cunha. Het wordt vaak beschouwd als de meest afgelegen, bewoonde plek op aarde. Je zou denken dat wij met het vliegtuig in zo ongeveer iedere uithoek van de aarde kunnen komen, maar dat geldt niet voor deze plek, waar je alleen met de boot kunt komen.

Natuur05.02.2024

De top 5 mooiste stranden van Curaçao

Wie op vakantie gaat naar Curaçao, komt vooral voor zon, zee en strand. En dat is ook een van de beste redenen om naar dit prachtige eiland te komen. Dit zijn de 5 mooiste stranden van het eiland (plus bonustips)!

Ontspanning13.01.2024

De mooiste plekken op Ameland

Ameland is een van de meest charmante eilanden in de Waddenzee en biedt een rustige en idyllische ontsnapping aan de drukte van het dagelijks leven. Dit juweeltje staat bekend om zijn adembenemende natuurlijke schoonheid...

Ontspanning09.11.2023

De 9 leukste dingen om te doen op Madeira

Het Portugese eiland Madeira is een van de grote verrassingen van Europa. Een betoverend mooie plek met prachtige natuur, charmante dorpjes en veel zon. Het is een hele fijne vakantiebestemming voor natuurliefhebbers. Je...

Algemeen09.10.2023

Eilandhoppen vanuit Split: ontdek de mooiste plekken op Hvar en Brač

Met knusse steegjes, sfeervolle pleinen en historisch bouwwerken is de stad Split een van de mooiste steden van Kroatië. In het oude centrum dwaal je door straten die al eeuwen lang bewandeld worden. Split ligt direct a...

Algemeen22.08.2023

Dit is waarom Mallorca je nieuwe favoriete eiland is

De aantrekkingskracht van Mallorca is al jaren vrij sterk. Het is absoluut geen onbekende vakantiebestemming, en toch lijkt het wel alsof dit Spaanse eiland herontdekt wordt. Na jaren waarin het mateloos populaire Ibiza...

Paradijs in Indonesië: waarom je de Komodo eilanden bij Flores wil bezoeken

Ben je van plan om naar Indonesië af te reizen of heb je al een vakantie naar Bali gepland? Sla dan een trip naar de Komodo eilanden bij Flores niet over! Stel je eens voor: paradijselijk witte en roze stranden (ja, ech...

Zomer08.04.2023

Dit zijn de vijf mooiste plekken op Rhodos die bijna niemand kent!

Rhodos is een van de mooiste eilanden van Griekenland. Het is een eiland in de Egeïsche Zee, dat een klein stukje uit de kust van Turkije ligt. Rhodos is een echte zonbestemming, en zonovergoten eiland dat tot de belan...

Zomer05.04.2023

+ onontdekte vakantieadresjes

Verder lezen over Mallorca

De beste tips voor een dagje Palma de Mallorca

Mallorca is het populairste eiland van dit moment. De bergen, dorpen en stranden op dit zononvergoten eiland pakken je helemaal in. En dat op twee/tweeënhalf uur vliegen. Er is eigenlijk maar één echte stad op het eil...

Stedentrips30.08.2023

Dit zijn de 5 mooiste dorpen en stadjes op Mallorca

Mallorca is al jaren een zeer geliefde vakantiebestemming in de Middellandse Zee. Het is de perfecte plek voor een strandvakantie. Ook is de aantrekkingskracht van Mallorca op sportievelingen heel sterk: de noordoost kan...

Algemeen31.08.2022

De leukste plekjes van het noorden van Mallorca ontdekken

Als de zon schijnt is alles mooier, zo ook in Port de Sóller op Mallorca. De haven ligt er ineens veel fotogenieker bij dan gisteren, de mensen zijn vriendelijker en het is altijd tijd voor een ijsje. Port de Sóller is...

Ontspanning07.06.2019

De 3 mooiste stranden van Mallorca

Eén van de mooiste eilanden in de Middellandse Zee is Mallorca. Een eiland waar vooral sporters en actieve mensen graag komen, want de bergen op Mallorca nodigen uit om te wandelen, hiken of fietsen. Maar daar hoort in...

Ontspanning22.08.2015

Verder lezen over Spanje

De 8 coolste dingen om te doen in Bilbao

Bilbao is de stad van de pintxos én van een van de beroemdste musea wereldwijd. Oude en nieuwe architectuur geven de Baskische stad sfeer. Het is de perfecte bestemming voor een korte stedentrip: je bent er zo en er is...

Stedentrips26.08.2023

Van vulkanen tot magische rotsen: hier moet je heen als natuurliefhebber

Spanje is super populair dit jaar. Niet alleen het vasteland, maar vooral de eilanden. De natuur op deze eilanden loopt zo erg uiteen dat veel natuurliefhebbers voor Spanje kiezen. Heb je nog geen vakantie geboekt dit ja...

Natuur11.08.2023

Dit zijn de 6 coolste dingen om te doen in Madrid

Een stedentrip naar Madrid, waar zullen we beginnen? Madrid, zoals elke Europese stad, is niet gezegend met het warmste weer tijdens de wintermaanden. Toch is de winter een sfeervolle periode voor een stedentrip naar de...

Stedentrips16.01.2023

stedentrip in de winter
Dit zijn de 20 mooiste dorpjes van Spanje

Mooie dorpjes heeft Spanje volop, verspreid over het hele land. Maar wat zijn nu de aller mooiste? De Spaanse krant El País is voor jou op zoek gegaan naar de mooiste dorpjes van Spanje. Uit een voorselectie van 250 dor...

Stedentrips12.01.2023

los pueblos más bonitos de España
El Caminito del Rey: de gevaarlijkste wandelroute ter wereld

Wat zou jij doen als je gevraagd wordt om één van de gevaarlijkste wandelroutes ter wereld te lopen en deze vast te leggen met een 360° camera? Ik hoefde niet lang te twijfelen, want de Caminito del Rey wandelroute (o...

Natuur02.01.2023

Vastgelegd met een 360° camera
Ontdek de mooiste plekken op Gran Canaria met deze 3 roadtrips

Gran Canaria is misschien wel het bekendste Canarische eiland. Jaarlijks weten miljoenen toeristen het Spaanse eiland te vinden vanwege het zachte, subtropische klimaat op nog geen 5 uur vliegen vanuit Nederland. We doen...

Zomer02.11.2022

de leukste routes om te rijden
Ontdek Cáceres, een monumentaal wonder in de Extremadura in Spanje

Inmiddels heb ik meerdere roadtrips gemaakt naar de Algarve - waaronder deze, volledig elektrisch. Op de route richting Portugal steken we bij Bilbao omlaag. In in het Spaanse binnenland passeer je dan ook de streek Extr...

Stedentrips31.10.2022

Verder lezen over Wandelroutes

Zo mooi is hike van Pico do Arieiro naar Pico Ruivo op Madeira

De beroemdste hike op Madeira is de wandeling van Pico do Arieiro naar Pico Ruivo. Deze route staat bekend als de PR1 Vereda do Arieiro. Je hebt er misschien weleens beelden van gezien. Een deel van de route loopt via een smalle trap over een bergkam. Bij zonsopkomst is dat een spectaculaire plek die beelden oplevert waar je kippenvel van krijgt. Kijk zelf maar.

Natuur30.12.2023

Val Gardena is een paradijs voor wandelaars: de mooiste hikes

De spectaculaire bergen van de Dolomieten bij Val Gardena in het Italiaanse Zuid-Tirol zijn niet alleen geliefd bij wintersportliefhebbers. Want naast dat je hier fantastisch kunt skiën en snowboarden, heeft het ook in...

Natuur17.11.2023

zo mooi zijn de Dolomieten in de herfst
Hoe kies je de juiste wandelsokken voor verschillende weersomstandigheden?

Gaat je hart sneller kloppen van een stevige wandeling? Bijvoorbeeld in een natuurgebied in eigen land of tijdens een wandelvakantie in het buitenland? Op het moment dat je wat vaker je wandelschoenen aantrekt, is het me...

Algemeen03.09.2023

Skywalk Willingen, een doorzichtige hangbrug van 700 meter: wie durft?

Het Duitse Sauerland was tientallen jaren vooral een plek waar je in de winter, op nog geen vier uur rijden van Utrecht, heerlijk kon skiën op pistes die tussen de 400 en 800 meter boven NAP liggen. Helaas voelt ook die...

Algemeen18.07.2023

alleen voor daredevils zonder hoogtevrees
Hiken en fietsen in Ischgl: dit zijn de mooiste routes

Er zijn weinig plekken waar je beter tot rust komt dan in de bergen. Met hoge Alpentoppen om je heen gaat ontspannen haast vanzelf. Daarvoor hoef je alleen maar naar een mooi berglandschap te kijken en frisse berglucht i...

Natuur07.07.2023

Zo mooi is een winterwandeling door de Hoge Venen in België

De Hoge Venen is een van de mooiste natuurgebieden van Wallonië in België. Het hele jaar door kun je hier prachtige wandelingen maken. Maar het allermooist is dat als er net verse sneeuw gevallen is. Dan verandert de H...

Winter26.01.2023

El Caminito del Rey: de gevaarlijkste wandelroute ter wereld

Natuur02.01.2023

Vastgelegd met een 360° camera
22000 kilometer van Kaapstad naar Madagan: dit is de langste wandelroute ter wereld

Ben je toe aan een nieuwe sportieve uitdaging? Misschien is het lopen van de langste wandelroute ter wereld dan iets voor jou! De langste aaneengesloten wandeling loopt van Kaapstad in Zuid-Afrika naar Madagan in Rusland...