De helft van alle Nederlanders heeft inmiddels een Facebook-account, en veel mensen gebruiken Facebook ook nog eens heel intensief. Een groot deel van de dingen die gebruikers doen op Facebook, hebben te maken met vakanties. Zoals het inchecken op vliegvelden, om aan je vrienden aan te geven dat je van een fijne vakantie gaat genieten, of het plaatsen van vakantiefoto’s als je weer terug bent zodat je vrienden mee kunnen genieten van al het moois dat je gezien en gedaan hebt.
Onderzoeksbureau Sparkler heeft vakanties onderverdeeld in 5 fases: dromen, plannen, boeken, beleven en terugkijken. En in al deze fases speelt Facebook een prominente rol, zo blijkt uit onderzoek.
De communicatie van reizigers op Facebook is onderzocht bij ruim 3.000 gebruikers uit Duitsland, Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast hebben een aantal ‘heavy users’ een online dagboek bijgehouden. Als uitkomst van het onderzoek zijn voor iedere van de 5 fases conclusies te trekken.
Meer dan de helft van de Facebook gebruikers geeft aan het vaakst berichten zien van vrienden voorbij te zien komen, die te maken hebben met een reis of een vakantie. Daarnaast geven gebruikers ook aan dat ze de foto’s van hun vrienden van een bestemming of hotel betrouwbaarder vinden dan foto’s van deze plekken die van bijvoorbeeld een reisorganisatie komen. En ook tijdens de vakantie zelf, weten we Facebook te vinden. Op vakantie nemen we geen vakantie van Facebook.
Dromen
Plannen
Boeken
Beleven
Terugkijken