Gaan we deze zomer met onze elektrische auto op vakantie naar Zuid-Frankrijk? Het is een vraag die veel automobilisten met een elektrische auto (EV) zich ook deze zomer weer zullen stellen. Met als belangrijkste twijfel: kan je zorgeloos met een elektrische auto op vakantie? Om antwoord te geven op die vraag hebben wij de routes vanuit Nederland naar Zuid-Frankrijk gereden met als eindbestemmingen Nice en Perpignan. Wij reden de volledige route met een Kia EV6 met een batterijpakket van 77 kWh. Het praktisch rijbereik van de EV6 ligt boven 400 km. Op de autoroute hebben we tijdens onze test nooit harder gereden als de waarbij maximale snelheid (130 km/uur). Hier vind je een overzicht van alle laadstations op de route zodat je goed voorbereid op vakantie kunt gaan. Want dat is uiteindelijk dé oplossing: neem de tijd om je reis voor te bereiden om volledig uitgerust in Zuid-Frankrijk aan te komen!
De potentiële stress van elektrisch rijden naar Zuid-Frankrijk heeft alles te maken met welke laadpasjes moet je hebben, de hoeveelheid (bij voorkeur) superchargers op de route, zijn ze makkelijk te vinden en kom ik niet terecht in lange rijen met wachtenden? Waar we in Nederland inmiddels er steeds meer laadstations er zien bij komen blijft de aanwezigheid van laadstations in Frankrijk nog steeds een onderwerp. Tesla rijders hebben inmiddels hun eigen hubs wel weten te vinden maar voor de meeste EV-rijders blijft Frankrijk een uitdaging. Het is juist daarom dat het advies vaak luidt, installeer meerdere apps en neem vooral ook meerdere laadpassen mee. Dan voorkom je mogelijk verrassingen. En die laatste ga je toch tegenkomen. Laadpalen die niet werken, laadpalen die niet zijn aangesloten, spontane verbouwing activiteiten of de aanleg van juist nieuwe (extra) laadpalen. Helaas kun je ook niet zeker zijn van al die apps of Google Maps. De informatie is vrijwel nooit actueel of compleet.
Heb je al die bovenstaande plagen overwonnen dan moet je nog hopen dat er een laadplek vrij is. Ga je wachten of zet je in op de volgende mogelijkheid? Het zijn situaties die je tegen gaat komen.
Om zeker te weten wat je tegen gaat komen reden wij de route door Frankrijk naar de Italiaanse en Spaanse grens met als eindbestemmingen Nice en Perpignan. We hebben een overzicht gemaakt van wat je gaat tegenkomen. Deze routes hebben wij begin juli 2022 gereden.
Tijdens de gereden routes hebben wij de laadplekken die we echt aanraden gemarkeerd. Op deze plekken vind je meerdere snelle laadpunten (150 kW en meer), operationeel in orde en goed bereikbaar.
Het door ons gekozen traject is de populaire route over Hazeldonk, Antwerpen, Luxemburg, Dijon, Lyon, Valence, Orange, Aix en Provence en Nice. Uiteraard kun je ook via Eindhoven of Maastricht rijden. Het advies is altijd om, vanaf welk punt je ook de grens overgaat, je auto tot minimaal 80 procent vol te laden. Wij vertrokken vanuit Breda om via Hazeldonk in België de route naar Zuid-Frankrijk te rijden.
Verstandig is om hier te laden, snel (350 kW) en je voorkomt de drukte in Luxemburg waar het aantal laadpunten beperkt is.
De benzinepompen in Luxemburg zijn populair omdat hier in het verleden de brandstof aanzienlijk voordeliger was. Inmiddels liggen ze nu op het niveau van België. Elektrisch rijden groeit hier inmiddels ook in een rap tempo. De grootste aanbieder lijkt Super Chargy die inmiddels 88 laadstations heeft geplaatst in het luxe staatje. Wil je hier laden op drukke dagen dan is de keuze helaas toch beperkt.
Tijdens het vastleggen van de laadpunten tijdens deze route naar Nice en Perpignan in Zuid-Frankrijk werd al snel duidelijk dat Frankrijk in een hoog tempo het aantal laadpunten langs de Autoroute aan het uitbreiden is. Helaas betekent dat ook dat soms bestaande laadpunten niet bereikbaar zijn. Wees dus op alles voorbereid.
Bij Orange heb je keuze om de A7 te volgen naar Nice of richting Perpignan te rijden. Wij volgen nu eerst de route richting Nice. Wie in beide gevallen moet laden kan toch het beste naar onderstaand laadstation rijden. Het is even van de snelweg maar wel goed bereikbaar. Dit hoort (helaas nog) ook bij elektrisch rijden, soms moet je even een klein stukje omrijden. Doe het en je zult merken dat het ook ontspannend kan zijn.
We vervolgen hier de route richting Nice. Onderaan dit artikel vind je de laadpunten richting Perpignan.
Hieronder vind je onze bevindingen vanaf Orange richting Perpignan. Er wordt in dit deel van Frankrijk hard gewerkt aan uitbreiding van het aantal laadpunten. Overal is men wel aan de slag. Wanneer alle nieuwe locaties in werking worden gesteld is alleen te achterhalen door Apps te raadplegen. Het is niet aannemelijk dat Google deze info live bijgewerkt heeft. Houd daar rekening mee.
Omdat wij de route hebben gereden met een Kia EV6, een elektrische auto met een batterijpakket van 77 kWh en die bij 300 kWh snellaadstations laadsnelheden kan halen van boven de 230 kWh hebben we nooit een probleem ervaren. Waar het naast je EV op aankomt is vooral planning. Over onze ervaring en achtergronden kun je meer lezen in dit artikel wat ingaat op mindset en planning.
Bovenstaand overzicht is een momentopname van begin juli 2022. De situatie langs de snelwegen lijkt zich dagelijks te wijzigen. Houd daar altijd rekening mee. Er wordt hard gewerkt om het aantal laadpunten een enorme boost te geven. En waar gewerkt wordt… inderdaad. Wees dus verstandig en wacht nooit tot het laatste moment. Soms is van de weg afgaan een prima optie.
Meer tips (onze top 10) over het rijden met je elektrische auto naar het zuiden lees je hier.