Zomer18.11.2014

Wij, onze vakantie en onze nieuwe tent!

Een review van de Obelink Bahama 4

Ik ben groot fan van alle seizoenen, en ook nu, na de afgelopen half gure half zomerse oktobermaand kijk ik al uit naar vrieskou, wind en sneeuw. In de ochtend de autoruit krabben en glibberend naar het werk. En het mooie aan de winter is natuurlijk dat de lente eraan komt (en Carnaval! Sorry, Brabo :-)). Maar net als bijna alle Nederlanders is er één seizoen waar ik echt het hele jaar naar uitkijk. De zomer!

Zomer staat voor mij synoniem aan vakantie en vakantie aan kamperen. Niks geen all inclusive beach resort of appartement waarbij je de vakantie in volledig isolement door moet brengen. Nee! Lekker kneuterig in een tent op een camping waar je ’s ochtends, badend in het zweet en veel te vroeg je tent uit wordt gebrand. Waar je vervolgens een veel te hete of koude douche moet pakken en je ondertussen vrolijk wordt begroet door een stuk of wat, vaak ondefinieerbare insecten. Vervolgens lekker voor de tent ontbijten en na iedere hap “Mogguh” te zeggen tegen iedere willekeurige campingbuur terwijl je driftig om je heen slaat om alle ontwakende en hongerige wespen en muggen te verjagen. Heerlijk!

Okay, lichtelijk overdreven uiteraard, maar ik geniet daar oprecht van. Camping, vrije natuur, buren, zon, zee en tent. De ingrediënten voor een heerlijke vakantie.

Zo zit ik nu begin november met weemoed terug te denken aan afgelopen zomervakantie. Mijn vriendin en ik zijn lekker 3 weken weggeweest. Uiteraard met auto en tent. En daar komen we direct bij de reden van dit relaas, de tent! Wij zijn dit jaar namelijk met een nieuwe tent op vakantie gegaan. Onze ‘Gelert’ en ‘Coleman’ die we voorheen hadden waren beide heerlijke koepeltenten. De laatste die we hadden, de Gelert, was gemakkelijk op te zetten, groot genoeg om rechtop in te staan, makkelijk verpakt en mee te nemen. Maar na vele vakanties, weekendjes weg en festivals was deze echt aan vervanging toe, al was het alleen maar omdat hij niet meer waterdicht was door de vele festival-brandgaten.

Onze nieuwe tent is er eentje van Obelink. Een voor ons relatief nieuw merk. We kenden de winkel wel, maar wisten niet dat ze ook eigen merk tenten hadden. Echter, na het bezoek aan de webshop waren we blij verrast met het aanbod en hebben er dan ook direct een besteld. Obelink geeft zelf aan dat hun eigen merk tenten niet onderdoet voor de tenten van de bekende merken. Dat klonk dus als een uitdaging en die gingen wij maar al te graag aan! De tent die we besteld hebbeen is een Obelink Bahama 4, een vier-persoons-tunneltent met grote binnentent, een voor- en zijingang en een luifel om onder te zitten in case of rain. Maar de tent is vooral heel erg groot! Eigenlijk veel te groot voor een vakantie met zijn tweeën, maar ach, we hebben de ruimte in de auto en we mogen dan wel erg van kamperen houden, we houden niet van kleine tentjes. Rechtop kunnen staan en alle spullen kwijt kunnen is een must, dus de grootte was voor ons het grootste voordeel.

Vakantie-selfie!

Stap 1: de tent bestellen!

Na de bestelling werd de tent binnen 1 dag geleverd, 22 kilo schoon aan de haak :-). Onze Bahama 4 was verpakt in een soort grote zak waar hij opgerold in zat met de stokken in aparte zakken ertussen. Erg handzaam door de twee handvatten maar anders dan we gewend zijn. Onze Gelert zat in een soort driedelige zadeltas waarin de binnentent en buitentent in aparte compartimenten zaten. Op zich handig, maar de Bahama heeft 2 kleine binnententjes die in de tent blijven zitten, dus ook niet nodig. Uiteraard hebben we bedacht dat het heel verstandig zou zijn de tent eens voor de proef eerst op te zetten in de tuin, maar met een lengte van bijna 7 meter was dat niet praktisch, en de charme van een nieuwe tent opzetten na een rit van 1000 km sprak ons ook wel aan.

Stap 2: inpakstress?

En toen was het zo ver, zaterdagmiddag hebben we de auto ingepakt. Uiteraard de tent als eerste omdat deze toch wel veel ruimte innam. Maar hij paste prima in de auto. Waar we voorheen niets meer door de achterruit konden zien door alle zooi die we ieder jaar weer meenemen op onze drieweekse migratie, hadden we nu zelfs vrij zicht. Dus waar de verpakking van de tent eerst wat onhandig leek, bleek het een enorme uitkomst omdat hij minder ruimte innam dan onze kleinere Gelert.

Al binnen een dag geleverd!
Een handige tas om mee te nemen
De auto inpakken, klaar voor vertrek!
Alles ingepakt, let`s go!

Stap 3: nous allons

Zaterdagnacht 3.00 uur, heel de wijk slaapt nog en wij zijn in rep en roer, de laatste spullen bij elkaar zoeken, broodjes smeren, eitjes koken en vamos! Of eigenlijk ‘nous allons’ want de eerste rit van deze vakantie ging naar la douce France!

De tent heeft de hele reis niet één keer geklaagd, erg fijn! Onze rit was prachtig en rustig. Zo rustig dat we om 9 uur al voorbij Parijs waren. Om 13.00 uur kwamen we aan op camping Du Lac bij Plazac in de Dordogne. Een heerlijke kleine familiecamping met lekkere (gelukkig ook grote) schaduwplekken. Mijn collega stond ook op deze camping samen met vrouw en twee kids en we hebben de tent dan ook op de plek tegenover hun caravan opgezet. Dat was overigens zo afgesproken hoor, ik ben geen collegastalker.

Stap 4: de tent voor het allereerst opzetten

Op onze plek aangekomen was het tijd voor de vuurdoop! Na de toch wel slopende 1000km in 10 uur tijd wilden we eigenlijk allebei de tent zo snel mogelijk opzetten. Onze Gelert stond altijd binnen 15 minuten. Obelink zelf claimt op de website dat het opzetten 45 minuten duurt. Dat was wel een tegenvaller, het opzetten duurde helemaal geen 45 minuten, het duurde een uur en een kwartier! Dat kan te maken hebben met het niet goed lezen van de opzetinstructie en gewoon vol energie tentstokken in de tent schuiven zonder op te letten of de juiste stok wel in de juiste baan zit. Niet dat dat heel lastig was, want er was maar 1 ‘kleinere’ stok en die hoort niet in het midden natuurlijk. Na deze 75 minuten stond de tent. Ik vond hem in eerste instantie niet heel strak staan. Hij flubberde een beetje, maar goed, de eerste keer een nieuwe tent opzetten is natuurlijk altijd wat lastig. Maar hij stond, hij was groot en de vakantie was officieel begonnen.

De vuurdoop! Voor de eerste keer onze nieuwe tent opzetten!
Tadaaaa: hij staat!

Stap 5: de regentest

De Dordogne heeft in augustus 11 regendagen, dat is dus van iedere drie dagen minimaal één regendag, kak! Zo wil je de vakantie niet beginnen. Maar ach, het was vakantie, we hadden 5000 boeken op de e-reader, leuk gezelschap en heel, heel erg veel ruimte in onze tent, die natuurlijk helemaal droog bleef van binnen. Maar ook onder de luifel voor de tent was het met regen goed toeven, de luifel bood plaats aan onze twee stoelen, tafel en kookstel. Heerlijk, regen maar toch buiten kunnen koken.

Die overige regendagen zijn ons gelukkig bespaard gebleven, we hebben echt alleen de eerste dag regen gehad, daarna zon, zon en zon! Heerlijk gezwommen, stadjes bezocht, lekker gegeten, spelletjes gedaan met de buren en veel te veel geld uitgegeven in de Carrefour om lekker te barbecueën.

Stap 6: de tent voor de eerste keer inpakken en vamos

Na vijf dagen zat ons eerste verblijf in deze geweldige streek er op. Het plan was om rond 7.00 uur op te staan en om 8.00 uur te vertrekken. Echter liep dat iets anders, alhoewel we onze hele inboedel de avond ervoor al in de auto hadden zitten duurde het toch nog even voor we de tent helemaal hadden afgebroken, goed hadden opgerold en in zijn zak hadden. Dat kan ook komen omdat, als je de rits van de ingang aan de voorkant dicht doet, en de tent de verkeerde kant oprolt, de lucht er natuurlijk niet uit kan. En je dus wel kunt rollen, maar je echt geen mooi pakketje krijgt. Dat moest dus weer overnieuw. Uiteindelijk waren we rond 9 uur los. Een uurtje vertraging mocht de pret niet drukken, en pret zouden we hebben want we hadden weer 900 km voor de boeg. In dit geval echt Vamos, de reis naar Spanje kon beginnen.

Het afbreken duurt wat langer dan gepland...
Maar... gelukt!

Stap 7: het record tent opzetten!

Na wederom een fantastische rit door de binnenlanden van Frankrijk en de geweldige snelweg daarna kwamen we om 17:00 uur in Spanje aan op Camping Bonafista aan de Costa Brava. Een heerlijk rustige plateau-camping met uitzicht op de zee. Omdat de bouwvak al voorbij was, was het niet zo druk meer op de camping en hadden we een heel plateau voor onszelf. Na aankomst wilden we natuurlijk weer de tent zo snel mogelijk opzetten. En dat ging eigenlijk prima, eerst het grondzeil en onze grasmat en vervolgens de tent. De 45 minuten die Obelink aan de opzettijd heeft toegekend werd niet gehaald. Binnen 40 minuten stond hij, en echt super strak!

Er was geen flubber of vouw in het doek te vinden, het was echt 7 meter super strakke tent in de heerlijk zon met 30 graden. Dat was dus echt een meevaller, want om 18.00 uur lagen we heerlijk in ons privé zwembad om ’s avonds een lekker biertje te drinken in het dichtstbijzijnde Spaanse stadje. Waar ik in het begin dacht dat de scheerlijnen voor en achter op een nogal vreemde plek bovenop de tent vastzaten zag ik nu opeens wat daar helemaal niet vreemd aan was, maar geniaal! Door de bevestiging achter de stok bovenop de tent (zie foto) worden de stokken naar beneden geduwd en staat de tent echt veel strakker dan wanneer de scheerlijn, zoals normaal, aan de voorkant zit. Ook bij heftige windvlagen is er niets aan de hand. Heel slim bedacht en ook echt iets wat wij nog niet eerder hadden gezien.

Stap 8: comfortabel genieten

In Spanje 7 dagen lang geen regen gehad, alleen maar heerlijke zon, veel gelezen, veel gezien, iedere avond spelletjes gedaan en lekker rummetjes gedronken. Geen gedoe met weinig ruimte in de tent, alles binnen handbereik en ondanks de hitte toch een redelijk koele tent door de 4 grote ramen. De onderkant van de ramen is gemaakt van doorzichtig plastic zodat je ook in de regen naar buiten kunt kijken. Maar met het mooie weer in Spanje hadden we de ramen helemaal open, en aan de bovenkant van de ramen zat geen plastic maar ademend gaas. Nog een ander groot pluspunt, de twee onafhankelijke slaaptenten binnenin de tent. Eentje om in te slapen (een groot luchtbed past net) en de andere als inloopkast, en dat op vakantie…

Heel blij met onze nieuwe tent!
Binnen 40 minuten: check!

Stap 9: nog sneller inpakken

Na zeven dagen was het tijd voor de volgende plek. De reis zette zich voort terug naar Frankrijk, weer een rit van 900 km. Dezelfde planning als vorige keer. Om 7.00 uur op en om 8.00 uur rijden. Na het inpakken van de tent vorige keer wisten we dit keer hoe het moest en binnen 35 minuten zat de tent, en alle andere bagage, in de auto. Helaas was iedere vorm van zicht dit keer weg omdat het logisch indelen van de auto op zo een tussenrit, ietsje minder prioriteit heeft. De Bahama ging er in ieder geval weer als eerste in en de rest is er zo een beetje heel mooi omheen gedrapeerd.

Stap 10: weer een nieuw record!

Lac d’Annecy, het blauwste meer van Europa, mooie luchten, hoge bergen en veel, heel veel exorbitant grote huizen, dure auto’s en peperdure speedboten. Onze megatent zou hier niet misstaan, en de uitdaging was gezet. De 45 minuten opzettijd was al doorbroken, nu wilden we op het niveau komen van onze oude tent. Die kon in 15 minuten staan. En raad eens, 21 minuten! Wauw, het mooie is dat je natuurlijk bedreven raakt in het opzetten van een tent als je het vaker doet. Zelfs al ben je moe van een lange rit, verbrand en oververhit, dan nog was het geen probleem de tent op te zetten; Uitrollen, achterste haringen erin, alle zeven stokken erin van achter naar voor en dan voor de tent gaan staan en aan de scheerlijnen de tent als een harmonica omhoog trekken. Het afspannen van de tent duurde langer als het opzetten (en het afspannen zit in die 20 minuten).

Stap 11: de insecten

Na de luxe van geen insecten in Spanje vlogen de eerste wespen ons in Annecy al vrij snel om de oren, de Obelink Bahama 4 moest dus dicht blijven. En na alle voordelen van de tent hadden we het eerste minpuntje gevonden. Het bodemzeil zit vast aan de tent, dat is echt het fijnste wat er is. Bij de instap een opstaande rand zodat je geen vuiligheid mee naar binnen sloft, maar helaas ook geen doorlopende rits. Dus de onderkant van de zijingang en de vooringang zitten los en er zit ruimte tussen de opstaande rand en de ‘deur’. Hierdoor is het voor mieren en andere insecten iets gemakkelijker om in de tent te komen dan wanneer de deuren helemaal dicht te risten zijn. Al moet ik wel heel eerlijk zeggen dat we er niet bijster veel hinder van hebben ondervonden. Gewoon de jam buiten laten staan en het probleem was opgelost. Wat overigens nog wel heel handig is, is de opening met rits onder in de tent waar je de stroomkabel doorheen kunt treken. De rist kan daarna weer bijna helemaal dicht zodat evt. regenwater of insecten niet via die ingang naar binnen kunnen.

Voor herhaling vatbaar

Het meer van Annecy kan ik trouwens iedereen aanraden, zelden zo een mooie omgeving gezien. En waar de meeste Fransen redelijk moeilijk kunnen doen als ze Engels moeten praten (wij spreken geen Frans) sprak iedereen in de omgeving perfect Engels en was iedereen super gastvrij. Onze bestemming voor volgend jaar hebben we meteen vastgelegd. Dat wordt weer Annecy! En ook weer met deze tent. Want onze nieuwe tent was inmiddels aardig ingewijd en hij voelde al echt als ons nieuwe tweede huis!

Stap 12: de onweertest > check

Zeven dagen Annecy, zeven dagen prachtig weer! Waar we nog redelijk onzeker over het weer waren in Annecy toen we nog in Spanje waren, hebben we echt niet mogen klagen. Alleen maar zon en 28 tot 32 graden, bijna drie weken lang, afgezien van de eerste dag dus. En uiteindelijk de laatste nacht! De avond voordat we naar huis zouden gaan begon het enorm te waaien, regen en onweren. En aangezien Annecy in een dal ligt, kunnen onweersbuien ook niet snel weg. Dus van 10 uur in de avond tot 5 uur in de ochtend, onweer, storm en regen… De voortent van de caravan van de buren was ingestort en een andere tent op de camping bijna weggewaaid. En wij? Heerlijk geslapen, geen last van windgeruis alleen toen we gingen slapen konden we nog lekker lezen wij de constante weerlichten. Het enige waar ik me zorgen over maakte was het opruimen van de tent.

We stonden op gras, de ochtend van ons vertrek was dat een modderpoel geworden, en toen mochten we inpakken. Mat frisse tegenzin hebben we de tent ook binnen de magische 20 minuten opgeruimd, inclusief 4 kilo aan modder….

We worden er steeds sneller in, hij staat weer!
Met een scheerlijn staat de Obelink Bahama 4 extra stevig!
Ellen bij het prachtige meer van Annecy!
Annecy in Frankrijk: een aanrader!

De conclusie: onze Obelink

De vakantie was ten einde. De laatste rit naar huis, wederom 900 KM in een te volle auto. Te vol door alle souvenirs, vuile was, natte handdoeken en de extra modder. Maar het was heerlijk! Een geweldige vakantie gehad in een heerlijke tent. Wij zijn om! Ondanks het polyester is de tent niet te heet geweest; ondanks de vele regen van de eerste en laatste dag/nacht is de tent van binnen kurkdroog gebleven. En ons belangrijkste doel “hij moet snel op te zetten en af te breken zijn” was ook behaald. Deze Bahama 4 heeft in geen enkel opzicht minpunten in vergelijking met de bekendere Coleman en onze voormalige Gelert. Hij is snel op te zetten, heeft zeeën van ruimte, is handzaam verpakt en heeft een heel aantal handige foefjes die het kamperen veel makkelijker maken. En dat voor 2/3e van de prijs van een vergelijkbare tent van een bekender merk.

Wij zijn om, onze volgende tent wordt zeker weer een Obelink. Maar niet nadat we eerst nog een aantal jaar met onze Obelink Bahama 4 op vakantie zijn geweest. In juni gaan we hem weer opzetten, op Pinkpop! Ik ben benieuwd hoe dat gaat zijn, maar dat zal ik jullie zeker laten weten!

Stap 13: de opsomming

• Totaal gereden kilometers: 4.900 km
  • Meest gedraaide liedje in de auto: Running van Milky Chanche (check onze vakantieplaylist)
  • Kapotgeslagen haringen: 12
  • Tolgeld betaald in Frankrijk: 213,17 euro
  • Aantal keer getankt: 7
  • Aantal muggenbulten: 16 voor Ellen en 2 voor Gerk
  • Aantal keer gekookt: 9
  • Aantal keer gebbq’ed: 3
  • Aantal keer uit eten geweest: 10
  • Gestruikeld over scheerlijn: beiden niet 1 keer!

Stap 14: tips van 2 ervaringsdiskundigen

1. Koop niet te veel souvenirs
  2. Een goedkopere tent hoeft niet minder goed te zijn
  3. Oefen een keer vooraf met de tent als je sneller wilt zijn met opzetten
Avatar foto
Gerk Mulder

Gerk is kampeerfreak. Als Gerk niet aan het kamperen is runt hij als SEO-specialist, samen met zijn compagnon, een online marketing bureau - dat is net zo leuk als kamperen!

Verder lezen over Kamperen

Dit zijn de 13 mooiste campings aan zee in Nederland

Dit zijn de mooiste campings aan zee in Nederland. Geniet van de prachtige uitgestrekte kust, de mooie duingebieden en zandstranden in eigen land. Op deze campings is de zee altijd om de hoek!

Algemeen17.01.2024

Dit zijn de acht mooiste plekken in de Dordogne

De Dordogne is een van de mooiste streken van Frankrijk. Zonder twijfel ook mijn favoriete Franse regio. Het leven is hier namelijk precies zoals het volgens mij zou moeten zijn: puur, gemoedelijk en het is er nu eenmaal...

Zomer08.01.2024

Dit zijn de vijf mooiste campings in Italië

Italië is een zeer geliefde vakantiebestemming en dat is niet voor niets. Het is een prachtig, veelzijdig land met sfeervolle steden vol historie, zonovergoten eilanden en heel erg lekker eten. De Toscaanse heuvels, de...

Zomer03.01.2024

Kamperen in Limburg: ontdek Huttopia de Meinweg

Het campingconcept van Huttopia spreekt mij enorm aan. Luxe, kleinschalige campings op bijzondere plekken in natuur, met ruime plekken en toffe accommodaties om te huren. Dat is geen klassiek kamperen, maar ik ga niet p...

Zomer21.07.2023

7 verrassende kampeerbestemmingen in Europa

Wie vroeger als klein kind al ging kamperen, zal de liefde voor de camping nooit meer verliezen. Hele dagen buiten zijn, de knusheid van een tent of caravan, iedere avond barbecueën. Als kamperen eenmaal in je bloed zit...

Zomer09.07.2023

Kamperen in Karinthië: ontdek Nassfeld en de Pressegger See

Kamperen geeft een ultiem gevoel van vrijheid. Iedere dag op de camping begint en eindigt met natuur om je heen. Barbecueën zo vaak als je daar zin in hebt, zwemmen, sporten en vooral veel ontspannen. Wie eenmaal besmet...

Zomer05.07.2023

Tips voor een geslaagd verblijf in de Vogezen

De Franse streek Vogezen (les Vosges) ligt op amper 600 kilometer rijden van Nederland en is daardoor een populaire bestemming geworden voor een korte vakantie. En ook voor veel kampeerders, het is namelijk een streek di...

Natuur12.01.2023

glamping ● wandelen ● fietsen
De zeven mooiste plekken om te wildkamperen in Europa

Kamperen is leuk, maar wildkamperen is de overtreffende trap. Je bent volledig één met de natuur, gaat helemaal back to basic. Het is een unieke ervaring voor die iedereen die gek is op de natuur. Er is eigenlijk maar...