De populariteit van campers in Nederland groeit in een ongekend tempo. We zijn zelfs één van de landen met het hoogste aantal campers per inwoner binnen Europa. Alleen Zweden, Finland en Duitsland hebben een hogere ratio. Als je langs de Spaanse Costa’s of de Algarve rijdt, zie je het zonder statistieken ook: de kustlijn staat vol met campers met Nederlandse nummerplaten. Overweeg jij zelf een camper te kopen? Dan is het goed om je te verdiepen in alle soorten campers. Ga je voor een campervan of een buscamper? Wij helpen je om een goede keuze te maken!].
Een camper is een camper? Nee dat is een beetje een halve waarheid, grofweg zijn er vier soorten:
Het verschil zit vooral in hoe ze gebouwd zijn en hoe het woongedeelte is geïntegreerd.
Bij een half-integraal én een alkoof camper blijft de voorkant herkenbaar bestelbus-achtig. Herkenbaar aan een neus, een cabine en daarachter een camperopbouw die vaak wat breder is. Daardoor zie je die typische ‘bus met hoofddeksel-look’.
Het verschil tussen die twee zit vooral boven de cabine. Bij de alkoof heb je dat kenmerkende bultje bovenop, een ingebouwde nis die als extra slaapruimte dient (en waar je gegarandeerd een keer je hoofd stoot als je te enthousiast overeind komt). De half-integraal heeft dat niet en loopt veel strakker door. Het resultaat is een wat sportiever en zuiniger model. Deze twee types samen zijn goed voor bijna de helft van de verkoop van alle campers in Europa.
Bij een integraal camper wordt niet een bus omgebouwd, maar een compleet voertuig speciaal als camper ontworpen. Cabine en woongedeelte vormen één geheel. Vaak met enorme panoramaruiten en afmetingen van zeven tot twaalf meter (en langer). Hier is luxe ten top met een ruime badkamer, kingsize bedden en een complete keuken waar je thuis jaloers op wordt. Je kunt er zelfs in de meest extreme versie een kleine auto in meenemen.
Mooi maar probeer er maar eens mee door de nauwe straatjes van een Italiaans bergdorpje te komen. Parkeren is een drama, keren vaak onmogelijk. Maar wie comfort en luxe boven veel belangrijker vindt dan wendbaarheid, dan is dit wel de absolute topklasse.
Binnen de buscampers moet wel even onderscheid maken tussen drie stromingen. De campervan, de klassieke buscamper en de steeds populairder wordende groep zelfbouwers.
De campervan is de lichte variant, het zijn de omgebouwde lage bestelauto’s, groot geworden door het klassieke VW-busje en later de California. Tegenwoordig zijn er maar zat creatieve bouwers zoals als voorbeeld Ventje, TheVancrafters en Tonke. Vaak werken deze camperbouwers met een gebruikte VW T5, T6 of zelfs de elektrische ID.Buzz, die ze binnen een maand omtoveren tot een compacte en complete outdoor-beleving.
Het kenmerk is vaak het hefdak of uitklapdak. Daarmee krijg je boven in een extra slaapruimte én kun je binnen rechtop staan. Dat maakt een busje van nog geen vijf meter ineens een stuk ruimer. Een campervan is wendbaar, past in een normaal parkeervak en voelt daardoor veel flexibeler dan de grotere modellen.
Natuurlijk lever je comfort in en heb je maar een beperkte opbergruimte. Fietsendragers en meer zijn er in alle soorten en maten. Maar het gaat om dat vrijheidsgevoel, dat is onbetaalbaar. Campervans staan daarbij het dichtst bij het originele hippie-idee uit de jaren zeventig.
Naast de professionele bouwers groeit ook de groep DIY-camperaars. Dat zijn de ras-doe-het-zelvers die een gebruikte bestelbus kopen, soms al elektrisch en die deze volledig zelf ombouwen. Alles naar eigen smaak: indeling, materialen en techniek.
Het voordeel is dat het vaak aanzienlijk goedkoper is en 100 procent maatwerk. Het nadeel is je zelfbouwcamper uiteindelijk ook moet worden gekeurd door de RDW. Denk aan eisen voor zitplaatsen met gordels, veilige gasinstallaties en elektrische systemen. En dat papierwerk en geknutsel is volgens ervaren bouwers niet even in een weekendje geregeld.
Toch is de lol voor veel mensen juist het proces van zelf ontwerpen, bouwen en rijden. Voor wie iets minder hardcore wil, bestaan er inmiddels ook kant-en-klare bouwpakketten die je alleen ‘nog maar’ hoeft af te monteren.
Het blijft een lastige keuze, zeker als je en, als digital nomad en, als overwinteraar je camper wilt gebruiken.
De Campervan is korter, wendbaar, flexibel, dichter bij dat ultieme vrijheidsgevoel. Ideaal voor korte trips, festivals, surfvakanties en zeker voor een leven als digital nomad. Met een Buscamper kun je hetzelfde maar je hebt wel meer ruimte en comfort, zijn ze geschikt voor lange roadtrips, reizen met meer bagage en ook met meer comfort als je wilt overwinteren.
Wat prijs betreft liggen ze niet heel ver uit elkaar. Beide starten vaak bij gebruikte bestelbussen of nieuwe chassis die je door bouwers laat ombouwen. Waar je wel mee te maken krijgt zijn de wachttijden want die zijn fors. Zes maanden of langer is inmiddels de norm.
Dat campers booming zijn, zie je ook online. Instagram en TikTok en Pinterest staan vol met zelfbouwprojecten, houten interieurs, creatieve bedconstructies en daken vol met zonnepanelen. Voor inspiratie is social media echt perfect en lees vooral de comments, want daar delen de DIY ervaringsdeskundigen hun beste tips.
Prijzen stijgen, een nieuwe integraal kost al snel meer dan 120.000 euro. Voor dat bedrag koop je ook een huisje in Spanje. De keuze blijft aan jou.