Algemeen28.05.2014

Etrip2014: het einde van onze reis, de hoogtepunten

Op zondag 18 mei vertrokken we vanuit Breda met een team van bloggers naar de Franse stad Beaune in de regio Bourgondië. Inmiddels zijn we weer thuis en is er een einde gekomen aan onze #etrip2014. Op e-bikes fietsten we door deze regio, langs wijnvelden, heuvels, kleine dorpjes en nog meer wijnvelden. Onderweg hebben we een groot aantal gadgets getest en gereviewd (onder andere de Sony Action Cam, zonnebrillen van Adidas Eye Wear, stappenteller Garmin Vívofit en de Leitz Complete), waar je niet alleen op onze site over kunt lezen, maar ook op onze collega-blogs DutchCowboys, MobileCowboys en StyleCowboys.

De streek Bourgondië heeft absoluut indruk op ons gemaakt. Het is een streek die je direct herkent aan de kilometers lange wijnvelden, maar die heel meer te bieden heeft dan dat. Dit waren absoluut de hoogtepunten van onze reis!

Rijden met onze eigen Travelvalley-auto door Bourgondi\u00eb, hoe cool!
Rijden met onze eigen Travelvalley-auto door Bourgondië, hoe cool!

# De zon

Een goede voorbereiding is het halve werk wordt vaak gezegd, maar er is één ding dat je niet in de hand hebt en dus ook niet kunt voorbereiden: het weer. Als we hadden mogen kiezen, hadden we gekozen voor zon. Geen 30 graden, maar lekker tussen de 20 en 25 graden, prima weer om te fietsen. En dat is nu precies wat we hebben gekregen: iedere dag zon. Dankjewel Bourgondië, voor het fijne weer!

# De wijn

Hoeveel glazen wijn we de afgelopen week gedronken hebben weet ik niet meer. Volgens mij hebben we iets meer witte wijn dan rode wijn gedronken, maar alle wijnen die we gedronken hebben kwamen van Bourgondische bodem. De Bourgondiërs zijn trots op hun eigen wijn, en dat is helemaal terecht. Het grootste deel van de wijnen uit deze regio komt van de druiven Pinor Noir en Chardonnay, en een wat kleiner deel van de Aligoté.

We hebben op verschillende plaatsen veel geleerd over hoe je wijn maakt (er wordt nog steeds traditioneel druiven geplet met de voeten), wat de verschillen tussen wijnen zijn (de smaak zit niet alleen in de druif, zeker ook in de grond waarop de druivenplant staat) en hoe je erachter kunt komen of een wijn goed is of niet. Maar de conclusie is heel eenvoudig: vind jij het lekkere wijn, dan is het goed goede wijn. En dat is voor iedereen anders.

Rood won het in Bourgondi\u00eb van wit
Rood won het in Bourgondië van wit

# De e-bikes

Achteraf zijn we allemaal ontzettend blij dat we bedacht hebben dat het een e-biketour moest worden, dus op e(lekronische)-bikes. Bourgondië is niet alleen behoorlijk heuvelachtig, het is ook een prachtige streek om naar te kijken. Omdat onze e-bikes ons hebben geholpen wat makkelijker naar boven te fietsen, hebben wij nog wat meer kunnen genieten van het uitzicht dan dat we op een gewone fiets hadden gefietst. En dat had niemand willen missen.

Met een e-bike ben je niet echt intensief aan het sporten, maar je bent wel de hele dag aan het bewegen. Zonder helemaal tot het uiterste te gaan in een beklimming naar boven gaat het je nu wat makkelijker af, zodat je ook langere tochten kunt maken. Natuurlijk is er af en toe die schaamte, wanneer je met 25 kilometer per uur een zwoegende wielrenner voorbij raast berg op, maar wij hebben echt genoten van het fietsen op e-bikes!

Heel blij met onze e-bikes!

# Het diner in Aux Terrasses

Het is voor ons allemaal een avond om nooit meer te vergeten: het diner bij Aux Terrasses in Tournus. Niet voor niets heeft dit restaurant een Michelin-ster gekregen. Het was echt fantastisch! De sfeer in het restaurant, de bediening, de placemats, de theekannetjes, de suikerstaafjes, het bonbonnetje bij de koffie, de wijn, bij Aux Terrasses is aandacht gegeven aan ieder detail, maar vooral is er veel aandacht en liefde gestoken in het eten zelf. Iedere gang, van de 7 gangen die we hebben gekregen, was een feestje op zich, een ultieme smaakbeleving.

Mocht je ooit in deze regio op vakantie gaan, én van lekker eten houden, reserveer dan hier een tafel. Dat wordt sowieso een avond om nooit meer te vergeten!

src=

# De picknicks van Ron

MobileCowboy Ron was de afgelopen week onze ‘soigneur’. Hij bestuurde de bus met de bagage, vertelde ons iedere dag achtergrondverhalen over de regio én bracht ons iedere dag tussen de middag eten voor de lunch die we al picknickend langs de kant van de weg opaten. Het was iedere keer een echte Franse lunch, met baguettes, Nutella, brie, soms wat fruit of snoep en blikjes Coca Cola Zero. Als we de komende weken tussen de middag weer op kantoor zitten te lunchen, zullen we er ongetwijfeld nog vaak aan terugdenken. Thanks Ron!

Picknicken tussen de wijnvelden!

De hele reis hebben we vastgelegd met reisverslagen, foto’s en video’s. Voor het prachtige beeldmateriaal gaat onze dank uit naar Bruno de Regge, thanks! Binnenkort zijn ook de video’s van onze reis te bewonderen, gemaakt door Jöran Maaswinkel, Thanks mate!

Avatar foto
Marloes de Hooge

Marloes is oprichter en hoofdredacteur van Travelvalley. Ze schreef de succesvolle reisboeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen.