Algemeen16.02.2020

Laat de branden in Australië je niet weerhouden van het maken van die droomreis

Australië heeft maanden te kampen gehad met hevige bosbranden. Na een lange tijd van slecht nieuws lijkt het er nu op dat bijna alle branden onder controle zijn. De brandweer kreeg daarbij hulp van Moeder Natuur: in korte tijd viel er heel veel regen en is het einde in zicht. De schade is gigantisch en haast niet te overzien. Miljoenen dieren hebben hulp nodig omdat hun leefgebied is aangetast door de branden. En een groot aantal mensen is hun huis kwijt. De sporen van deze natuurramp zullen nog lang zichtbaar blijven.

Mocht je van plan zijn om een droomreis naar Australië te maken, dan kan ik me voorstellen dat je die nu wilt uitstellen. Simpelweg omdat je wellicht van mening bent dat het niet de reis gaat zijn die je in gedachten had. Collega Chloë maakte de afgelopen maanden juist wél een droomreis naar Australië en legt je uit waarom het zo belangrijk is dat je toch gaat!

Wat voor reis hebben jullie gemaakt?

Samen met mijn vriend heb ik een rondreis van een maand door het zuiden van Australië gemaakt. We hebben zowel grote steden zoals Sydney en Melbourne, als de ongerepte wildernis op onder andere Kangaroo Island en Tasmanië bezocht. Hiervoor hebben we een paar binnenlandse vluchten geboekt, maar het meeste hebben we zelf met een huurauto gereden.

In hoeverre hebben jullie ‘last’ gehad van de branden?

We hebben best wel geluk gehad met de bosbranden, maar met name de eerste dagen van onze reis hebben we het wel gemerkt. Op onze eerste dag in Sydney was het ’s middags heel erg warm en een beetje mistig door de rook. Op een gegeven moment vielen er zelfs wat kleine asdeeltjes uit de lucht. Daarom besloten we de Bondi to Coogee Coastal Walk te gaan lopen. Een goede keuze, want aan zee was het een stuk koeler en waaide de rooklucht langzaam weg waardoor het weer helder werd. Fijne bijkomstigheid was dat we de kustroute bijna helemaal voor onszelf hadden, dat is best uniek. De rest van onze dagen in Sydney was het mooi helder, dus we hebben absoluut goed van deze stad kunnen genieten.

Vanuit Sydney reden we naar Hunter Valley. Hier was het weer erg heet en rokerig vanwege een bosbrand die een vallei verder woedde. Gelukkig hadden we die dag een wijntour geboekt in een busje met airconditioning en gingen we bij ieder wijnhuis gelijk naar binnen, dus ook hier hebben we het beste van de situatie weten te maken. Van andere Nederlanders die we tijdens deze tour ontmoeten, kregen we de tip om de app ‘Fires Near Me’ te downloaden. In deze app kun je precies zien waar er brand is en wat de status ervan is. Hier zagen we dat onze volgende bestemming in de Blue Mountains ingesloten was door bosbranden. Onze accommodatie was echter nog open, dus we zijn hier toch naartoe gereisd. Helaas waren alle wandelpaden in dit gebied afgesloten, waardoor we niet optimaal van deze omgeving konden genieten. Gelukkig konden we wel naar het uitzichtpunt van de Three Sisters en hebben we een hele gezellige avond in de lokale pub beleeft.

De rest van de trip hebben we in gebieden gereisd waar de bosbranden minder hevig of verder van ons vandaan waren, waardoor we er gelukkig niets meer van meegekregen hebben. Toch ben je er iedere dag mee bezig. Zo zagen we vanuit het vliegtuig van Sydney naar Adelaide wat bosbranden vanuit de lucht. Kerst hebben we doorgebracht op Kangaroo Island waar op dat moment in het noorden van het eiland een bosbrand woedde, terwijl wij daar niets van merkten. We konden dus alleen het uiterste noorden van het eiland niet bezoeken, maar er waren voldoende andere plekken die minstens zo mooi en helemaal veilig waren. Rond oud en nieuw zagen we echter video’s van verwoestende vuurtornados die met name het westen van het eiland verwoest hebben. Zo bizar dat wij daar een week geleden nog rustig vakantie aan het vieren waren…

Onze rondreis zouden we in het prachtige Jervis Bay afsluiten. Dit is een gebied op ongeveer twee uur rijden ten zuiden van Sydney. Ondanks dat de plek waar wij heen zouden reizen veilig was, hebben we op het laatste moment toch besloten om er niet heen te gaan. In dit gebied waren zoveel grote bosbranden dat we niet het risico wilden lopen om tijdens het einde van onze vakantie ingesloten te raken. Daarom hebben we op het laatste moment een vlucht naar Brisbane geboekt om onze vakantie aan de Gold Coast te eindigen. Dit ligt net in de staat Queensland waar sowieso veel minder bosbranden waren. Hier hebben we onze vakantie heerlijk afgesloten.

22 december 2019: de Three Sisters in een deken van rook.

Waarom is het zo goed om juist nú op reis naar Australië te gaan?

De bosbranden hebben een grote impact op gemeenschappen, plaatsen, flora en fauna in Australië gehad. Hoewel de bosbranden nu onder controle zijn, ligt er een grote taak in het herstellen van het getroffen land. Toerisme kan hier een belangrijke bijdrage aan leveren. Iedere dollar die je als toerist uitgeeft in getroffen gebieden, zorgt ervoor dat mensen hier kunnen blijven leven, werken en helpen met het opbouwen van hun omgeving. Besef je ook vooral dat Australië een enorm land is waarvan 3 procent getroffen is door bosbranden. Wanneer je nu naar Australië reist, is de kans groot dat je helemaal niets van de bosbranden merkt, ook niet in de getroffen gebieden. Zo kun je momenteel weer veilig naar Kangaroo Island reizen. Het oosten van het eiland is ongeschonden en nog even mooi als altijd. Alleen het uiterste westen van het eiland is herstellende van de bosbranden en momenteel nog even niet toegankelijk.

Door nu een reis naar Kangaroo Island te maken, ontdek je niet alleen een prachtig stukje Australië, maar draag je ook bij aan het herstel van de rest van het eiland. Iets waar je de Australiërs ontzettend mee helpt na een roerige zomer waarin ze – naast de gevolgen van de verwoestende bosbranden – ook belangrijke inkomsten hebben moeten missen.

Het schitterende Pennington Bay in het oosten van Kangaroo Island: hier wil je toch naartoe?
Avatar foto
Marloes de Hooge

Marloes is oprichter en hoofdredacteur van Travelvalley. Ze schreef de succesvolle reisboeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen.

Verder lezen over Australië

Roadtrip langs de oostkust van Australië: dé 9 hoogtepunten

Als een roadtrip door Australië nog niet op je bucketlist staat, dan is dit hét moment om 'm erop te zetten. Het is een regelrechte droomreis. Australië is een van de grootste en tegelijkertijd dunbevolktste landen op...

Algemeen04.07.2022

+ de perfecte route
Australië opent na 2 jaar weer de grenzen voor toeristen

Goed nieuws voor iedereen die graag een reis wil maken naar het land 'down under'. Na 2 jaar de grenzen potdicht te hebben gehouden is het vanaf 21 februari weer mogelijk om als toerist Australië te bezoeken. Toen het c...

Algemeen07.02.2022

Tips voor het aanvragen van een visum voor Australië

In de jaren zeventig van de vorige eeuw heeft het toerisme in Australië een enorme boost gekregen. Dit heeft flink bijgedragen aan de economie van het land. Australië heeft veel te bieden voor toeristen. Steeds meer Eu...

Vliegen02.07.2018

Cairns is de perfecte uitvalsbasis aan de Australische kust

Cairns is de hoofdstad van Queensland. Een stad die je niet mag missen aan de oostkust van Australië. Dat heeft alles te maken met de uitstekende ligging van Cairns. Het Great Barrier Reef, tropische regenwouden en lief...

Stedentrips07.06.2018

Great Barrier Reef van bovenaf: zet deze rondvlucht op je bucketlist!

Het Great Barrier Reef in Australië is het grootste koraalrif ter wereld. Het Groot Barrièrerif heeft een lengte van ruim 2.000 kilometer en is duizenden jaren oud. Zeker van bovenaf is de aanblik op dit rif adembeneme...

Natuur25.05.2018

Bondi, Manly en Northern Beaches: deze plekken maken Sydney compleet

Na een weekje in het centrum van Sydney te hebben vertoefd, verruilen we de stad voor toch wel het bekendste strand van Australië: Bondi Beach. Het is een graad of 30 en het hele strand ligt vol met zonaanbidders. De go...

Zomer30.03.2018

De stad waar je wilt wonen: Sydney

Na twee dagen ben ik in gedachten al naar deze stad geëmigreerd, wat is Sydney een toffe plek! Toen ik in Sydney ben aangekomen werd ik opgewacht door een vriendinnetje, en natuurlijk speelt dit mee. Je voelt je gelijk...

Stedentrips23.03.2018

Van Melbourne naar Sydney: de leukste plekjes onderweg

Of we willen lunchen op een plekje met het beste uitzicht? Vanuit Phillip Island - ten zuiden van Melbourne - zijn we onderweg naar Eden. En de eerste stop onderweg naar Sydney! Eigenlijk was ik op zoek naar een plek om...

Algemeen20.03.2018

Verder lezen over Oceanië

Roadtrip langs de oostkust van Australië: dé 9 hoogtepunten

Algemeen04.07.2022

+ de perfecte route
Toeristen weer welkom in Nieuw-Zeeland vanaf mei

Goed nieuws voor iedereen die graag naar Nieuw-Zeeland wil reizen: toeristen zijn er vanaf mei weer welkom. Sinds maart 2020 is het bijna onmogelijk om Nieuw-Zeeland binnen te komen. Maar daar komt eindelijk een einde aa...