Steeds meer mensen rijden elektrisch, een goede, duurzame ontwikkeling. Maar hoe eenvoudig en comfortabel is het om met een elektrische auto op vakantie te gaan? Met een elektrische auto naar Parijs bijvoorbeeld. Hoe zit het met laden onderweg, zijn er voldoende snelladers tussen Nederland en Parijs? Welke apps zijn handig en wat zijn prettige laadlocaties? Wij zochten het voor je uit en reisden met een elektrische auto naar Parijs. Dit is wat je moet weten!
Elektrisch rijden in het buitenland
Voor menig EV-rijder is ritje naar het buitenland nog steeds een uitdaging. Alles draait eigenlijk maar om die ene vraag: waar kan ik laden onderweg naar Parijs? Het standaardantwoord is dat je het beste meerdere apps kunt downloaden die gebouwd zijn om het leven van de EV-rijder een stuk overzichtelijker te maken. Naast een aantal apps heb je ook nog de mogelijkheid om Google Maps te raadplegen. Zorg dat je deze apps hebt geïnstalleerd als je met een elektrische auto naar Parijs vertrekt:
- Vattenfall InCharge
- Shell Recharge
- Travelcard
- ANWB Onderweg
- Google Maps
Laadpassen, kWh's en laadlocaties
Naast apps krijg je ook nog te maken met welke laadpassen (of druppels) je bij je moet hebben. Want niet ieder laadstation is hetzelfde, niet iedere energie-aanbieder is hetzelfde en niet iedere laadpas heeft op zijn beurt weer contracten met de aanbieders van energie. De variabelen zijn het aantal kWh (bepalend voor de laadsnelheid), het aantal laadstations per locatie, of ze vrij zijn als je een stop gaat maken en - voor wie zuinig wil zijn - de prijs per kWh, per minuut of laadsessie. En dan als laatste natuurlijk nog je eigen elektrische auto.
Elektrisch rijden naar het buitenland is dus op papier een complexe zaak en dat is precies want bij menig elektrisch rijder de nodige stress oplevert.
Frankrijk is een van de populairste vakantielanden voor Nederlanders. En Parijs is een van de populairste steden is een stedentrip (dit wil je er doen!). De weg van Nederland naar Parijs is ook nog eens een geliefde route voor vakantiegangers die nog verder naar het Franse zuiden rijden. Wij zijn de route van Nederland naar Parijs gaan rijden met een elektrische auto om je precies te kunnen vertellen hoe het zit met elektrisch laden onderweg. En dan met name de locaties waar je dat zo snel mogelijk kunt doen, want snelladen is uiteindelijk dé manier voor een ontspannen rit naar Parijs en terug met een elektrische auto.
▸ Goed om te weten: wij vertrokken vanuit Breda en hebben het opladen in Nederland in dit artikel niet meegenomen.

Tip: in Nederland nog even bijladen
Voor wie over Antwerpen naar Parijs rijdt, komt hoogstwaarschijnlijk via Eindhoven of Breda. In beide gevallen is het advies om altijd de elektrische auto in de laatste stop voordat je de grens over rijdt bij te laden. Afhankelijk van het bereik van je EV kun je zelf beslissen tot hoever je wilt laden (het advies is altijd minimaal 80 procent).
Kia EV6 als rolmodel
Zowel in België als in Frankrijk zijn op dit moment het aantal laadmogelijkheden nog beperkt. Het onderstaande overzicht is de situatie per 1 juni 2022. Zodra er aanleiding is deze van een update te voorzien zullen we dat zeker doen. Wij hebben de rit op en neer gemaakt met een Kia EV6 met een batterijpakket van 77 kWh. Het praktisch rijbereik ligt rond de 400 km waarbij we een maximale snelheid van 120 km/uur hebben aangehouden. Maar eigenlijk ging het tijdens deze test alleen om wat we onderweg zouden gaan tegenkomen. Kunnen we snelladen en zo ja, waar? Een boeiend ritje Antwerpen - Parijs en weer terug.
Waar zijn de laadstations?
Eenmaal aangekomen op een laadstations is het altijd even zoeken naar waar de laadkabels precies geplaatst zijn. Meestal staat de richting van de locatie aangegeven met een bordje waarop een auto met een stekker staat. Zeker is dat ze altijd voor en na de benzinestations staan, of - zoals in enkele gevallen - ze tegen het paviljoen (shop en kassa) zijn geplaatst.
Vier laadstations richting Parijs in België
In dit overzicht nemen we alleen de laadstations langs de snelwegen mee en worden opties buiten de autoroute alleen indien relevant vernoemd. In België zijn ze op dit moment nog moeiteloos op één hand te tellen, maar die paar die er staan leveren wel een glimlach op.
Wie naar Antwerpen rijdt over Breda raden we aan bij Hazeldonk aan de grens te laden. Hier vind je twee naast elkaar gelegen laadstations. Reis je via Eindhoven dan is het aan te raden te stoppen bij De Beerze (A67 Grens NL - Belgie) waar zich een FastNed bevindt.
- Hazeldonk (A16 Grens NL - Belgie)
- Beerze-Bladel (A67 Grens NL - België)
- Laarne (E17 richting Gent afslag P Kalken - België)
- Nazareth (E17, richting Lille afslag P Nazareth - België)
1. Hazeldonk
In Hazeldonk, op de grens van Nederland en België heb je twee verschillende aanbieders.
- Aanbieder: Shell Recharge / Newmotion
- Max vermogen: 175kW
- Aantal stations: 8 CSS en 8 Chademo
- Aanbieder: FastNed
- Max vermogen: 300kW
- Aantal stations: 7 CSS en 1 Chademo, 1 Type 2
2. Beerze-Bladel
Dit laadpunt vind je op de A67, op de grens tussen Nederland en België.
- Aanbieder: FastNed (achter BP)
- Max vermogen: 300kW
- Aantal stations: 4 CSS en 2 Chademo
3. Laarne
Let op: deze locatie heet op de borden Kalken.
- Aanbieder: Total Energies
- Max vermogen: 175kW
- Aantal stations: 4 CSS, 2 Chademo
4. Nazareth
Richting Lille, afslag P Nazareth en Van der Valk.
- Aanbieder: Total Engergies
- Max vermogen: 175kW
- Aantal Stations: 2 CSS 2 Chademo


Drie laadstations richting Parijs in Frankrijk
Op het traject tussen Nazareth en Lille ga je geen laadstations meer tegenkomen of je moet echt van de snelweg af gaan. Dat is zeker gezien de drukte bij Lille niet echt een aanrader. Het eerste laadstation in Frankrijk bevindt zich net onder Lille bij Phalempin op de A2. Hier is het echt opletten want je moet uiterst rechts rijden om de afslag niet te missen.
- Phalempin Quest (A2 onder Lille)
- Roye sur Matz (A1 - Aire de Ressons Est)
- Aire de Vémars (A1)
1. Phalempin Quest (A2 onder Lille)
- Aanbieder: Total Energies
- Max vermogen: 50kW
- Aantal Stations: 1 CSS, 1 Chademo, 1 Type 2
- Bijzonderheden: extra opletten en rechts rijden anders mis je dit laadstation
2. Roye sur Matz (A1 - Aire de Ressons Est)
- Aanbieder: Total Energies
- Max vermogen: 175kW
- Aantal Stations: 16 CSS, 12 Chademo, 6 Type 2
- Bijzonderheden: Voorlopig vind je hier 1 laadstation welke nog niet is aangesloten op het netwerk. Hier liggen binnen een straal van enkele honderden meters nog drie laadstations.
3. Aire de Vemars (A1)
- Aanbieder: Total Engergies
- Max vermogen: 50kW
- Aantal Stations: 6 CSS, 1 Chademo, 1 Type 2
- Bijzonderheden: dit is de laatste kans om op de Péage je elektrische auto te laden voordat je Parijs binnenrijdt


Bestemming Parijs, dan moet je zeker Montmartre bezoeken
Als je eenmaal in Parijs bent aangekomen hebben wij op Travelvalley genoeg tips voor een langer verblijf. Wat denk je van een bezoekje aan Montmartre bijvoorbeeld. Wat je daar allemaal kunt ontdekken lees je in dit artikel.
▸ Let op: een elekrische auto laden in Parijs zal niet eenvoudig zijn en soms ook kostbaar. Daarom is het slim om gebruik te maken van de snelladers die wij eerder genoemd hebben. Zo kom je in Parijs aan met een volle elektrische auto en hoef je in de stad niet bij te laden.

Terugrijden vanuit Parijs met je elektrische auto
Ook op de terugweg moet je, afhankelijk van het rijbereik van je elektrische auto, gebruik maken van de laadstations op de Belgische en Franse autoroute. Vanuit Parijs heb je zowel in Frankrijk als in België een aantal prima opties met snelladers richting Nederland waarvan de laadstations bij Total Energies de beste keuze zijn vanwege hun 175 kW snelladers. Tot aan de Nederlandse grens kom je vijf laadstations tegen.
- Saint Witz (3 minuten van de afrit op de A1)
- Roye sur Matz (A1 - Aire de Ressons)
- Aire de Wancourt Est (A1)
- Nazareth (E17)
- Laarne (E17)
1. Saint Witz
Dit laadstation ligt op 3 minuten rijden van de afrit op de A1.
- Aanbieder: Ionity
- Bijzonderheden: dit laadstation staat overal aangegeven, maar sla deze maar over want alle laadpalen staan achter een gesloten hek. Alleen blijkbaar voor hotelgasten.
2. Roye sur Matz
Dit laadstation vind je op de A1 richting Lille.
- Aanbieder: Total Energies
- Max vermogen: 175kW
- Aantal Stations: 16 CSS, 12 Chademo, 6 Type 2
- Bijzonderheden: een verademing om hier te stoppen. Je kunt er laden op maximale snelheid. Er zijn echter praktisch maar vier laadplaatsen. Hier even wachten bij drukte is een prima optie. Er is tevens veel horeca aanwezig.
3. Aire de Wancourt (A1)
- Aanbieder: IZIVIA Charging / BP Charging
- Max vermogen: 50kW
- Aantal stations: 3 CSS, 3 Chademo, 3 Type 2
- Bijzonderheden: wij ervaren problemen met de juiste laadpas. Onduidelijk welke pas hier wel gaat werken. Laden op max 50kW.
4. Nazareth (richting Antwerpen)
- Aanbieder: Total Energies
- Max vermogen: 175kW
- Aantal Stations: 2 CSS 2 Chademo
- Bijzonderheden: Het station bevindt zich aan de achterzijde van het gebouw. Wie honger heeft kan hier kiezen uit een aantal fastfood mogelijkheden.
5. Laarne
Let op: deze locatie heet Kalken.
- Aanbieder: Total Energies
- Max vermogen: 175kW
- Aantal stations: 4 CSS, 2 Chademo
- Bijzonderheden: tegenover het laadstation op de heenweg. Dit is de laatste mogelijkheid voor de Nederlandse grens (Hazeldonk/Eindhoven).





Met elektrische auto naar Parijs is geen probleem mits...
Op en neer naar Parijs met een elektrische auto is prima te doen. Mits je maar zorgt dat je altijd genoeg bereik hebt voor twee opeenvolgende laadstations. Het kan voorkomen dat laadstations niet actief zijn. Daar kom je pas achter als je ervoor staat. Ook staan soms laadstations vermeld die niet bereikbaar zijn. Je moet je dus altijd goed voorbereiden. Ons advies is: laad wat vaker waar mogelijk, het kost je nauwelijks meer tijd en je voorkomt eventuele problemen onderweg.
Als laatste, denk aan je milieusticker want ook elektrische auto's moeten er een in de auto hebben. Bon Voyage!

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade....