Een motor die nog lekkerder zit dan je eigen bank thuis, maar dan met 107pk vermogen en 1917cc cilinderinhoud onder je billetjes. Zo voelt het rijden op de 2025 Harley-Davidson Street Glide Ultra. Niet voor sportieve ‘knee down’ bochten of je grootste vriend op de Stelvio pas, wel voor een relaxte roadtrip! Hierin heeft Nederland heel wat moois te bieden. Denk aan kronkelende dijkjes door de Betuwe, pontjes over prachtige rivieren, de zon zien schitteren tussen de bomen in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug of nog even snel een Oestertje slurpen in Yerseke.
Met goed gevulde koffers kun je je minimaal een lang weekend weg met z’n tweeën laten verrassen door al het moois wat je onderweg tegenkomt. Wij kregen deze touringkanjer een weekje mee en gingen op pad. En we kunnen alvast verklappen: we waren niet de enigen die onder de indruk waren.
Harley-Davidson Street Glide Ultra 2025 is pure luxe op twee wielen
Zodra je opstapt, voel je het: deze Harley-Davidson Street Glide Ultra 2025 is geen gewone motor. Het is een comfortabele sofa op wielen. Het zadel, de treeplanken, rugsteunen en koffers: alles ademt touring. En de passagier? Die zit minstens zo lekker als jij. Samen heerlijk in je luxe fauteuil maar dan met panoramisch uitzicht.
Harley heeft deze Street Glide Ultra uitgerust inclusief infotainmentsysteem met een groter scherm dan je in de meeste auto’s vindt. De navigatie is in te stellen op kronkelende wegen en vergeet daarbij vooral de optie ‘onverharde wegen vermijden’ niet uit te schakelen. Dit ondervonden wij aan den lijve. Gelukkig was de ondergrond stevig, want ondanks dat dit haast een Dakar vrachtwagen is, ga je in mul zand helaas niet ver komen. Het scherm, zowel in dag en nacht stand, is goed af te lezen en in te delen naar eigen smaak. Je eigen (Harley) playlist uit de boxen is zelfs hoorbaar op de snelweg.
Je trekt nogal wat bekijks met de Street Glide Ultra.
Roadtrippen op z’n Hollands
We reden via Soest richting de Utrechtse Heuvelrug, maakten ponttochtjes over de Lek en sloegen af richting de Betuwe. Regio’s die je misschien niet snel op je motorbucketlist zet, maar dat zou je wel moeten doen. De rit langs rivieren en boomgaarden, via historische stadjes als Buren en Zaltbommel, is verrassend mooi. Slot Loevestein was een van de highlights onderweg. Niet alleen qua cultuur, maar ook qua uitzicht. Waan je even in de middeleeuwen en ontdek op eigen tempo het oude slot.
De wegen slingeren zich tussen knotwilgen door, terwijl je af en toe een stop maakt bij een terrasje met uitzicht op het water en je motor uiteraard pal voor je neus. Zo kun je lekker staren naar je waardevolle trots en zien welke mensen zich allemaal vergapen aan dit imposante stuk lifestyle op wielen. Want, eerlijk is eerlijk, voor dit geld kun je misschien een solide verfijnde Japanner kopen, maar niet de cultuur en beleving die bij dit merk komen kijken. Want ja: dit bakbeest trekt aandacht. Duimpjes omhoog, nieuwsgierige blikken, mede-Harley rijders die je begroeten alsof je familie bent. De Street Glide Ultra maakt heel wat los.
Eindeloze wegen door de weilanden in de Betuwe.Misschien is de Street Glide Ultra wel de beste tourmotor die je anno 2025 kunt rijden.
Wat verder opvalt
De enorme langwerpige LED-knipperlichten aan de voorkant. Buiten dat het heel goed zichtbaar is, is het ook echt een toevoeging aan de architectuur en imposantheid van de motor. De cruise control komt onderweg goed van pas, vooral op rustige provinciale wegen waar je het tempo gemakkelijk constant houdt. De wind en lichte regen maken geen schijn van kans, omdat je heerlijk verscholen zit achter de Batwing-kuip. Als je wat langer bent dan gemiddeld kun je op hoge snelheid nog wat lichte turbulentie verwachten.
Let wel: deze motor is geen lichtgewicht. Bij stilstand of stapvoets een hoekje om vraagt hij om spierballen en een stevige ondergrond. Treeplanken raken al snel de grond als je iets te enthousiast instuurt. Geen scheurmonster dus, maar dat is ook niet de bedoeling. Dit is een motor voor wie onderweg wil zijn, niet per se snel.
Door Nederland touren met de motor? Stippel een mooie kronkelende route uit door de Betuwe.
Hij heeft ruimte nodig, op de weg en op de plek waar je hem stalt. Een veilig plekje voor de nacht is geen overbodige luxe. Wij kozen onderweg trouwens voor een overnachting in de buurt van Soest, ideaal gelegen tussen het Groene Hart en de Utrechtse Heuvelrug, met veilige stalling en mooie routes in de buurt. Vanuit bijvoorbeeld Montfoort kun je starten en rijd je via Wijk bij Duurstede en Amerongen de heuvelrug in en daarna via Buren en Herwijnen richting de Betuwe. Perfect voor een weekendtour.
Gelukkig is er aan alles gedacht: windbescherming top, regendruppels geen probleem, kofferruimte ruim genoeg voor twee personen en twee helmen. Dus ook als je onverwachts besluit ergens te overnachten, hoef je niets thuis te laten.
Onze conclusie
De 2025 Harley-Davidson Street Glide Ultra is geen motor voor erbij. Het is een machine voor mensen die het touringleven, de lifestyle en het merk omarmen, inclusief de prijs die daarbij hoort. Maar wie serieus wil roadtrippen in Nederland (of daarbuiten), en comfort, stijl en karakter belangrijker vindt dan wendbaarheid of snelheid, krijgt er een beleving voor terug die met geen enkele andere motor te vergelijken is. Als je de kans krijgt: doen! En als je ‘m koopt? Dan snappen we dat helemaal.