Natuur11.12.2014

Kings of the world: de mooiste plekken in het Red Centre van Australië

Ayers Rock, the Olga's en Kings Canyon

Afgelopen dagen waren rood, de kleur van Australië’s Red Centre. Duizenden kilometers reden we deze week door de outback, waar soms opeens een wereldwonder blijkt te staan.

Na drie nachtjes ‘bijkomen’ in Alice Springs vertrokken we vorige week met onze van naar de ‘eindbestemming’ van onze roadtrip vanaf Darwin: Uluru, oftewel de Ayers Rock. Uluru ligt ‘vlakbij’ Alice Springs, wat betekent dat het ongeveer vijf uur rijden is. De enige accommodatie bij Uluru in de buurt is het Ayers Rock Resort. Daar bevinden zich drie hotels en een camping. Wij gingen uiteraard voor de laatste optie 😉

Ayers Rock (Uluru)

Hoewel we Uluru al vaak op plaatjes gezien hadden, viel de bekendste rots van Australië niet tegen in het echt. De Ayers Rock (zoals de Australiërs de rots noemen – volgens de Aborignials is het ‘Uluru’) was zelfs nog groter dan verwacht. Niks geen dringen om tussen de andere toeristen door een goede foto te maken; de rots was groot zat. Bovendien viel het aantal toeristen ook erg mee. Tijdens de zonsondergang bij Uluru stonden er zo’n twintig auto’s in de ‘drive-in’. Onze van stond met de klep open naar Uluru gericht. Voor de auto hadden we ons tafeltje uitgeklapt, waar we ons tijdens de zonsondergang gekookte maaltje opaten, onder het genot van een wijntje en het licht van de zonsondergang op Uluru. Happy thoughts-momentje to the max!

Happy thoughts-momentje to the max, deze schitterende zonsondergang!

The Olga’s (Kata Tjuta)

De volgende dag zagen we de zon weer opkomen bij The Olga’s, wat de Australische naam is voor die andere rots; Kata Tjuta. Van The Olga’s hadden wij eerder nog niet gehoord, maar aangezien ze in hetzelfde national park als Uluru liggen, en je daar 25 dollar toegang per persoon voor betaalt, leek het ons de moeite waard om ook daar eens een kijkje te namen. Nog voor 06.00 uur zaten we dan ook al aan onze crackers met pindakaas voor de vele rotsen van The Olga’s. In tegenstelling tot Uluru zijn The Olga’s namelijk niet één rots, maar wel tientallen ronde grote rotsen naast elkaar. Van één kant heeft Kata Tjuta een soortgelijke omtrek als Uluru. Van een andere kant ziet het er echter weer heel anders uit. Bonus was dat we tijdens de zonsopgang in de verte ook Uluru zagen liggen.

Must visit in Australi\u00eb: The Olga`s
Must visit in Australië: The Olga`s

Kings Canyon

Het derde – maar zeker niet het minste – natuurwonder ‘in de buurt’ is Kings Canyon. Weer rotsen, maar met daar doorheen een grote klif. Op ruim drie uur rijden afstand van Uluru liepen we hier de bekende en prachtige Rim Walk. Zes kilometer lang loop je grotendeels op het randje van de afgrond, met een spectaculair uitzicht op de klif en de gigantische rotsen tegenover je. Gelukkig begonnen we vroeg (om 07.00 uur), want na 09.00 uur mag je niet meer aan de wandeling beginnen als het die dag meer dan 36 graden Celcius is. En dat is het hier zeker. Sinds onze aankomst in Darwin hebben we nog geen dag kouder gehad, denk ik. Gelukkig koelt het hier – in de Red Centre – ’s nachts wel een stuk meer af dan in de ’top end’ van de Northern Territory.

De komende dagen rijden we van Alice Springs weer terug naar het noorden. Bij Katherine zullen we dan afslaan richting het westen. Want na de heetste staat van Australië vinden we het wel tijd worden voor een koel briesje. Maar eerst staat de Kimberley nog op het programma, een natuurgebied tussen Darwin en Broome. Have a nice day!

Een prachtige plek op 3 uur rijden van Uluru: Kings Canyon!
Avatar foto
Suzanne van Duijn

Suzanne van Duijn (SuusjeQ) is freelance travel-, business- & lifestyleblogger en reisverslaafd. Zuidoost-Azië is na zeven reisjes haar favoriete bestemming.

Verder lezen over Australië

Roadtrip langs de oostkust van Australië: dé 9 hoogtepunten

Als een roadtrip door Australië nog niet op je bucketlist staat, dan is dit hét moment om 'm erop te zetten. Het is een regelrechte droomreis. Australië is een van de grootste en tegelijkertijd dunbevolktste landen op...

Algemeen04.07.2022

+ de perfecte route
Australië opent na 2 jaar weer de grenzen voor toeristen

Goed nieuws voor iedereen die graag een reis wil maken naar het land 'down under'. Na 2 jaar de grenzen potdicht te hebben gehouden is het vanaf 21 februari weer mogelijk om als toerist Australië te bezoeken. Toen het c...

Algemeen07.02.2022

Laat de branden in Australië je niet weerhouden van het maken van die droomreis

Australië heeft maanden te kampen gehad met hevige bosbranden. Na een lange tijd van slecht nieuws lijkt het er nu op dat bijna alle branden onder controle zijn. De brandweer kreeg daarbij hulp van Moeder Natuur: in kor...

Algemeen16.02.2020

Cairns is de perfecte uitvalsbasis aan de Australische kust

Cairns is de hoofdstad van Queensland. Een stad die je niet mag missen aan de oostkust van Australië. Dat heeft alles te maken met de uitstekende ligging van Cairns. Het Great Barrier Reef, tropische regenwouden en lief...

Stedentrips07.06.2018

Great Barrier Reef van bovenaf: zet deze rondvlucht op je bucketlist!

Het Great Barrier Reef in Australië is het grootste koraalrif ter wereld. Het Groot Barrièrerif heeft een lengte van ruim 2.000 kilometer en is duizenden jaren oud. Zeker van bovenaf is de aanblik op dit rif adembeneme...

Natuur25.05.2018

Bondi, Manly en Northern Beaches: deze plekken maken Sydney compleet

Na een weekje in het centrum van Sydney te hebben vertoefd, verruilen we de stad voor toch wel het bekendste strand van Australië: Bondi Beach. Het is een graad of 30 en het hele strand ligt vol met zonaanbidders. De go...

Zomer30.03.2018

De stad waar je wilt wonen: Sydney

Na twee dagen ben ik in gedachten al naar deze stad geëmigreerd, wat is Sydney een toffe plek! Toen ik in Sydney ben aangekomen werd ik opgewacht door een vriendinnetje, en natuurlijk speelt dit mee. Je voelt je gelijk...

Stedentrips23.03.2018

Van Melbourne naar Sydney: de leukste plekjes onderweg

Of we willen lunchen op een plekje met het beste uitzicht? Vanuit Phillip Island - ten zuiden van Melbourne - zijn we onderweg naar Eden. En de eerste stop onderweg naar Sydney! Eigenlijk was ik op zoek naar een plek om...