Er was een tijd dat kamperen, campers en caravans bij de jongere generatie niet bepaald als hip bekend stonden. Caravans werden sleurhutten genoemd en bij een camper dachten we aan zo’n giga groot, wit gevaarte waar meestal Duits-sprekende mensen uitstappen. Maar dat is allemaal verleden tijd: de camper is officieel weer hip. Het bewijs? Nooit eerder werden in Nederland zoveel campers verkocht als dit jaar, aldus de organisatie van de Kampeer & Caravan Jaarbeurs. En niet alleen in Nederland, want er is een stijgende verkoop waarneembaar in heel Europa.
Waarom campers weer hip zijn
Er zijn verschillende verklaringen voor het feit dat campers weer hip zijn, en een daarvan is design. De tijd van de grote, witte bakbeesten is wel voorbij. Die zijn er natuurlijk wel, maar er zijn nog veel meer campers die veel compacter zijn en er gewoon veel toffer uitzien. En natuurlijk heeft de hele trend rondom de oude Volkswagen-busjes daaraan bijgedragen. Tegenwoordig zie je zoveel camper- en caravanontwerpen waardoor je spontaan zin krijgt om te gaan kamperen.
Maar ik denk dat het meer is dat dan: campers geven je een ultiem gevoel van vrijheid. Je kunt op een comfortabele manier grote afstanden afleggen en eigenlijk overal stoppen waar je maar wilt, want je hebt je slaapplek toch al bij je. Er is geen vervoersmiddel dat je zoveel vrijheid geeft dan een camper.
En wat ook nog eens heeft bijgedragen is het feit dat de wereld om ons heen volledig digitaal is geworden, het internet is zelfs doorgedrongen in onze huishoudelijke apparatuur die we met apps op smartphones kunnen bedienen, dat het heerlijk is om even terug naar de natuur te gaan. Weg van drukte, weer even tot jezelf komen, en de beste manier om dat te doen is natuurlijk door te gaan kamperen.