Wie dacht dat het al een uitdaging is om met een elektrische auto op vakantie naar Frankrijk, Duitsland of Oostenrijk te gaan, moet zeker verder lezen. Wij gingen een paar kilometer – ahum – verder en reden met een Ioniq 5 van Nederland naar Cabo São Vicente, het uiterste zuidwesten van Europa (Portugal). Een elektrische uitdaging van meer dan 2.700 kilometer naar de Algarve. Op papier is dat 2.500 kilometer?, maar laadpalen, en zeker snelladers, staan nu eenmaal niet exact langs de meest ideale route. Het verhaal van de complete roadtrip, met bijzondere tussenstops en bezienswaardigheden kun je hier lezen. In dit artikel ga we vooral in op de bijzondere laadervaringen en geef ik je volop tips om ook deze roadtrip naar de Algarve te maken.
Op basis van eerdere ervaringen met elektrische roadtrips, ging ik bij het plannen van de laadstops uit van maximaal 300 kilometer. Dan heb je speling mocht er iets mis zijn met een laadpaal of als we vertraging zouden oplopen. Voor de totale reis trokken we vier dagen uit, met overnachtingen in (de buurt van) Poitiers, Valladolid en Badajoz op de grens van Portugal en Spanje.
Van tevoren was al bekend dat de grootste ‘laadpaaluitdagingen’ zich in het binnenland van Spanje en Portugal zouden aandienen. Die verwachting bleek, niet geheel onverwacht, heel dicht bij de werkelijkheid te liggen.
Tip 1: Plannen en doseren
Wil je grote afstanden met een EV overbruggen, dan zijn een goede routeplanning en de juiste mindset cruciaal. Bij een trip van ruim 2.500 kilometer (enkele reis) is dat niet anders. Er komt zelfs nog een factor bij: doseren.
Met behulp van vooral Google Maps, Google en apps van verschillende laadproviders (o.a. Shell Recharge en Ionity) plande ik de meest optimale route. Die leidde ons vanuit Nederland naar Parijs, Poitiers, Bordeaux, Bilbao, Valladolid, Salamanca, Badajoz, Évora en Grandola uiteindelijk richting Sagres en eindbestemming Cabo de São Vicente.
We reden met een Hyundai Ioniq 5 project 45 (73 kWh). Met een range ver boven de 400 kilometer en een maximale laadcapaciteit van 220 kW verwachten we geen problemen, zeker zolang we (werkende) snelladers tegenkomen.