De ontwikkeling van de luchtvaart zit absoluut niet stil. Vliegtuigen worden sneller, vliegen soepeler en kunnen ook steeds langere afstanden overbruggen. En ook duurzaamheid speelt een grote rol: er wordt flink geïnvesteerd om de luchtvaart minder schadelijk te maken voor het milieu. Maar de échte innovatie zit ‘m op dit moment met name in de tijd die vliegtuigen in de lucht kunnen blijven, zonder tussenstops.
Vind je een vlucht van 10 uur al lang? Dan zijn deze rechtstreekse vluchten zeker niets voor jou, want 17, 18 of 19 uur vliegen is tegenwoordig ook heel goed mogelijk.
Op dit moment is het echt dringen geblazen in de wereld van luchtvaartmaatschappijen die allemaal de langste vluchten in de kortst mogelijke tijd willen afleggen. Het gaat daarbij om non-stop lijnvluchten. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat er een verschil is tussen de langste vlucht qua afstand en tijd. De langste vlucht ter wereld in tijd hoeft namelijk niet per se ook de langste vlucht in afstand te zijn. Luchtvaartmaatschappijen Qantas (Australië), Qatar Airways, Xiamen Air en Singapore Airlines zijn op dit moment de koplopers.
De langste vlucht ter wereld (op dit moment) is de vlucht van Singapore Airlines vanuit de stadstaat naar JFK Airport in New York. Een vlucht van 19 uur. Deze vlucht vestigde eerder al het record van langste vlucht ter wereld, maar vloog toen nog naar Newark Airport. Door de coronacrisis is de bestemming in Amerika gewijzigd van Newark naar JFK. Daarmee is deze vlucht nóg iets langer geworden dan ‘ie al was. De vliegtijd kan, afhankelijk van de wind, natuurlijk altijd iets langer of korter zijn. Maar dat je heel lang onderweg bent, is een feit.
Deze vlucht vertrekt overigens vanuit Changi Airport in Singapore, dat wereldwijd gezien wordt als het allerbeste vliegveld. Ga er zeker even een kijkje nemen bij de waterval van 40 meter hoog!
De tweede langste vlucht ter wereld vliegt van Doha (Qatar) naar Auckland (Nieuw-Zeeland) met de Australische maatschappij Qatar Airways. De vliegtijd bedraagt zo’n 16-17 uur, afhankelijk van welke kant je opvliegt. Dat is een lange zit, maar dan ben je wel in één ruk van het Midden-Oosten in Nieuw-Zeeland.
De derde langste vlucht ter wereld is op dit moment in handen van de Australische luchtvaartmaatschappij Qantas. Zij vliegen rechtstreeks van Perth (Australië) naar Londen (Engeland).
Mocht je van plan zijn deze vlucht te nemen naar Australië – wat voor ons een hele goede optie is – dan is het goed om te weten dat de vlucht vanuit Londen na Perth doorvliegt naar Melbourne.
Er is momenteel echter een vlucht die nóg langer is dan het traject Singapore-JFK. Xiamen Air’s nieuwe vlucht van New York naar Fuzhou in China is nu officieel de langste non-stop passagiersvlucht ter wereld (van 19 uur en 20 minuten). Al is er wel bijzondere reden dat deze vlucht nu zo lang is: het is namelijk een omvliegroute om Rusland heen, wat de reis aanzienlijk verlengt. Maar het stoot Singapore Airlines wel van de troon: officieel heeft Xiamen Air nu de langste vlucht ter wereld.
De vlucht van Xiamen Air wordt uitgevoerd met een Boeing 787-9 Dreamliner, die vooral gebruikt wordt door zakelijke reizigers. Deze reis is dus langer dan die van Singapore Airlines, maar de extra lange duur komt vooral doordat de vlucht Russisch luchtruim moet vermijden, wat de route aanzienlijk verlengt. Normaal gesproken kan het sneller.
En dan is er nog de aankondiging van China Eastern Airlines die tickets in de verkoop heeft voor een uitzonderlijk lange route tussen Shanghai (PVG) en Buenos Aires (EZE). Ze noemen het zelf de langste directe lijnvlucht ter wereld, maar er zit een addertje onder het gras.
De vlucht duurt ongeveer 25,5 uur richting Argentinië en tot 29 uur op de terugweg. Een bizar lange vlucht. Maar dat kan natuurlijk niet volledig non-stop. Op beide trajecten wordt een tussenstop van twee uur in Auckland, Nieuw-Zeeland, gemaakt. Waar je ook nog eens het vliegtuig mag verlaten. China Eastern gaat vliegen op dit traject met de Boeing 777-300ER. Uniek is wel dat dit toestel een ongebruikelijke, zuidelijke route over de Stille Oceaan vliegt, dicht langs Antarctica. Volgens de maatschappij bespaart dat tot vier uur vliegtijd ten opzichte van traditionele verbindingen via Europa.
De vraag is natuurlijk hoe ver de luchtvaartindustrie dit nog kan rekken. Worden vluchten slechts een half uurtje langer en kunnen we straks misschien wel meer dan 16.000 kilometer afleggen met één vlucht?
Er zijn ook nog commerciële vliegtuigen die ons mee gaan nemen voor een rondje door de ruimte, zoals Virgin Galactic, de luchtvaartmaatschappij van Richard Branson. En dan doen er ook nog geluiden op in de vorm van de SpaceLiner, een vliegtuig waarmee we ooit binnen 90 minuten van Europa naar Australië moeten kunnen vliegen. Het staat voor 2050 op de planning, maar dat er hard gewerkt wordt aan de toekomst van vliegen, dat is wel duidelijk.
Foto: ffly – Adobe Stock