Het leven van een piloot: zo zit het echt!

Het leven van een piloot: zo zit het echt!

Vorig artikel Volgend artikel

Waarschijnlijk zit je als je gaat vliegen gewoon in de cabine, wurm je jezelf tussen de smalle rijen stoeltjes en neem je de nodige foto’s van de lucht als je het geluk hebt dat je bij het raam zit. Af en toe krijg je tijdens het vliegen een update vanuit de cockpit. Hier zitten de piloten die jouw veilig van A naar B vliegen. Maar wat houdt hun werk eigenlijk precies in en is het net zo’n gaaf beroep als dat het lijkt? EUclaim vertelt je er meer over.

De opleiding tot piloot

Hoe word je eigenlijk piloot? Eén ding is zeker. Je moet er flink voor sparen of je voorbereiden op een behoorlijke studieschuld. De pilotenopleiding is een dure, het kost je al gauw 100.000 euro. Gelukkig zijn hier leningen voor, maar je moet deze na je opleiding wel terugbetalen. Daarnaast moet je ook genoeg vlieguren maken en constant je kennis bijhouden, en als je niet meteen een baan vindt kan dat een duur grapje worden.

De opleiding tot piloot duurt ongeveer 22 maanden. Maar in praktijk duurt het altijd langer. Je kunt niet meteen elk vliegtuig besturen, waardoor je eigenlijk nooit stopt met leren. In Nederland heb je 22 goedgekeurde opleidingscentra voor verkeersvliegers. Hier horen onder andere de KLM-flight academy en de Dutch-flight academy bij. Vanzelfsprekend heb je bij de KLM-flight academy meer kans op een baan omdat je hun specifieke opleiding hebt gevolgd. Om aangenomen te worden voor een vliegopleiding heb je een technisch vakkenpakket nodig, een afgeronde HAVO of VWO opleiding of een technische hbo opleiding. Je moet je daarnaast ook voorbereiden op een reeks aan medische en psychologische testen, je mag niet te klein óf te lang zijn én je moet over goede ogen beschikken.

En dan aan het werk

Tenminste, dat hoop je. Vroeger was er een groot tekort aan piloten en was het een statussymbool als je piloot was. Vliegtuigmaatschappijen deden er alles aan om het je naar je zin te maken en je verdiende vaak bakken met geld. Dat geld heb je natuurlijk ook nodig om die hoge schuld af te betalen. Inmiddels zijn er ook genoeg afgestudeerde piloten die geen werk kunnen vinden. Als ze al een baan bij een vliegtuigmaatschappij kunnen krijgen dan liggen de lonen nu een stuk lager, zijn de schema’s en werktijden soms pas een week van tevoren bekend en wordt je geacht je privéleven opzij te zetten voor je werk. Piloot zijn is bijna geen beroep, maar een leefstijl.

Wat betekent piloot zijn voor je privéleven

Onregelmatige werktijden, veranderingen van je vluchtschema en leren leven met jetlags, het hoort allemaal bij het leven als piloot. Maar daarvoor krijg je ook een heleboel terug. Je reist de hele wereld over, werkt samen met mensen die net zo gek zijn op vliegen en reizen als jij, en je mag elke dag weer een vliegtuig besturen. De zon zien opkomen of ondergaan vanuit de cockpit is iets heel bijzonders. Wil je het leven als piloot combineren met een gezin dan wordt het wel wat lastiger. Je zult niet overal bij aanwezig kunnen zijn en je omgeving moet begrip kunnen opbrengen voor je afwezigheid. Niet iedereen kan daar even goed mee omgaan. Gelukkig heb je veel collega’s die hetzelfde meemaken en worden dat ook vaak je vrienden.

Elke dag is anders

Het leven van een piloot is ook afhankelijk van het soort toestel en vluchten dat hij/zij vliegt. Maak je lange intercontinentale vluchten dan ben je vaak een paar dagen achter elkaar weg. Je vliegt bijvoorbeeld naar Atlanta en bent dan een goede 9 à 10 uur onderweg. Je hebt daarna een rustdag en vliegt dan weer terug naar Amsterdam. Zo ben je drie dagen achtereenvolgens weg van thuis. Maar soms kan dit ook een week zijn. Vlieg je alleen binnen Europa dan kan het zijn dat je 2 tot 3 vluchten op een dag uitvoert van 3 a 4 uur. Dan kan het voorkomen dat je alsnog s’ avonds thuis eet ook al ben je op en neer naar Rome of Lissabon geweest.

Droom jij van een leven als piloot? Wat lijkt jou zo gaaf aan dit beroep?

Foto: petrovalexey - Adobe Stock

Meer content

Redactie Travelvalley

De redactie van Travelvalley schrijft dagelijks over nieuws en trends op gebied van reizen. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies