Vliegen10.03.2017

Het mysterie achter vluchtnummers ontrafeld


Ben jij ook altijd zo nieuwsgierig waarom je vlucht een bepaald nummer heeft? Is dat gewoon toeval? Nou, nee. Er zijn verschillende manieren en methodes die gebruikt worden om vluchtnummers te bepalen. EUclaim vertelt je graag meer over het mysterie achter het vluchtnummer.

Vluchtnummers zijn gebaseerd op routes, richting van vlucht en culturele normen en waarden. Deze factoren worden door vliegtuigmaatschappijen over de hele wereld gebruikt en dit heeft zeker niet altijd met logica te maken.

Vluchtnummers gebaseerd op vluchtrichting en voorkeur

In de Verenigde Staten worden de vluchtnummers bepaald op basis van richting. De vluchten die naar het oosten vertrekken gebruiken even vluchtnummers, en de vluchten die naar het westen vliegen krijgen oneven vluchtnummers. De prestigieuze en bekende routes van vliegtuigmaatschappijen worden vaak een ‘elite’ vluchtnummer toebedeeld. Deze is vaak zo laag mogelijk. Voorbeelden zijn de BA05 (British Airways) van London Heathrow naar Tokyo en de DL02 (Delta Airlines) van London Heathrow naar New York JFK.

Vluchtnummers gebaseerd op culturele factoren

Er zijn ook vluchtnummers die op locatie en culturele factoren bepaald worden. United Airlines gebruikt bijvoorbeeld vluchten met drie cijfers, beginnend met een acht voor haar vluchten naar Azië. In Azië wordt het getal acht namelijk als een geluksnummer gezien.

Vluchtnummers die op een code-share wijzen

Er is een truc om erachter te komen of jouw vlucht een code-share vlucht is. Code-share vluchten zijn vluchten waarbij meerdere vliegtuigmaatschappijen tickets verkopen op de vlucht van een andere vliegtuigmaatschappij. Een voorbeeld: je koopt bij KLM een ticket van Amsterdam naar Rome. Op je boarding pass staat ‘operated by Alitalia’. Je vlucht wordt dus uitgevoerd door Alitalia, een partner van KLM. Code-share vluchten hebben meestal vier cijfers en beginnen met een drie.

Vluchtnummers zijn technisch gezien een combinatie van letters en cijfers die matchen met de IATA code van de vliegtuigmaatschappij. Voorbeelden zijn KL voor KLM, BA voor British Airways en LH voor Lufthansa. Maar er zijn ook minder goed af te leiden vluchtnummers zoals FR voor Ryanair en OR voor TUI fly. De vluchtnummers op bepaalde routes blijven vaak jaren hetzelfde. Deze worden enkel veranderd wanneer er zich een incident voordoet. Voorbeelden zijn de MH17 (Malaysia Airlines) en de AA11 (American Airlines).

Nu weet je meer over de logica, of het ontbreken ervan, achter het bepalen van vluchtnummers.

Foto header: zhu difeng – Fotolia.

Avatar foto
Redactie Travelvalley

De redactie van Travelvalley schrijft dagelijks over nieuws en trends op gebied van reizen. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.