Nu de luchtvaartsector grotendeels stil is komen te liggen, is er onverwachts positief nieuws uit diezelfde hoek. Het is KLM gelukt om een passagiersvliegtuig te laten vliegen op synthetische brandstof. En dat kun je gerust een historische doorbraak noemen. Afgelopen maand werd er een vlucht uitgevoerd met brandstof op basis van CO2, duurzame elektriciteit en water. Een primeur voor de luchtvaart, want niet eerder vloog een vliegtuig op deze groene brandstof. Het is een hele grote stap in de richting van de verduurzaming van de luchtvaart.
Wat is synthetische brandstof?
De vlucht van KLM waarop voor het eerst synthetische brandstof werd gebruikt, vond afgelopen maand plaats op het traject Amsterdam-Madrid. Het vliegtuig had naast normale kerosine ook een brandstof aan boord die is geproduceerd door Shell.
Voor de synthetische brandstof werd een combinatie van duurzame elektriciteit (opgevangen via zonnepanelen), water en CO2 (landbouwafval van een boerderij in Friesland) gebruikt. Shell heeft daar ‘schone’ kerosine van gemaakt waarop gevlogen kan worden.
De testvlucht had 500 liter synthetische brandstof aan boord. Bij lange na niet genoeg om lang op te vliegen (een vliegtuig heeft duizenden liters nodig), maar het begin is gemaakt.