Een puzzel
Dat parkeren blijkt nog een hele puzzel. Want niet ieder vliegtuig kan op iedere plaats staan. Zo moet er altijd een bepaalde ruimte tussen de vliegtuigen in zitten, ze mogen elkaar niet blokkeren en moeten weggesleept kunnen worden voor eventueel onderhoud. Maar tegelijkertijd moeten ze dus zo efficiënt mogelijk geplaatst worden om niet al te veel ruimte in te nemen. Het was dus echt puzzelen voor KLM.
Vliegtuigen kun je echter niet zomaar parkeren en weer opstarten als je ze – misschien wel over een paar maanden – nodig hebt. En dus moeten ze in conditie worden gehouden. Je weet maar nooit wat het Nederlandse klimaat nog voor ze in petto heeft. Er vinden daarom regelmatig inspecties plaats of alles nog in orde is.
Dit moet er gebeuren
Nadat de cabine is schoongemaakt worden alle dingen die open kunnen goed afgesloten. De batterij gaat eruit en kwetsbare onderdelen worden verwijderd om corrosie te voorkomen. En de tank moet helemaal vol zijn, zodat het toestel bij hevige wind gewoon op z’n plaats blijft staan. De motoren zullen regelmatig gestart moeten worden, de cabine moet kunnen luchten en sommige vliegtuigen moeten verplaatst worden omdat de banden anders vervormd raken.
Zodra de tijd rijp is gaat de vloot van KLM weer de lucht in, maar uiteraard vinden er dan eerst uitgebreide tests plaats. Voor vliegtuigspotters is dit een unieke kans om bijna de complete vloot aan de grond te zien, maar laten we hopen dat deze toestellen snel weer zijn daar waar ze horen. In de lucht.
© DePolitieHeli