D-pier
De ‘mix-pier’ is de D-pier en deze wordt gebruikt voor de transitie tussen Schengen naar niet – Schengen. Eigenlijk zijn alle leden van de EU lid van het Schengen-verdrag behalve het Verenigd Koninkrijk en Ierland. De beveiliging is strenger wanneer passagiers naar een niet-Schengen land reizen, omdat hier geen vrij verkeer van personen geldig is. De pier heeft twee verdiepingen en deuren, waardoor er zowel vluchten van/naar Schengenlanden terecht kunnen en vluchten van/naar niet – Schengen landen. Hier is dan ook weer de beveiliging op aangepast.
E, F en G pier
De E, F en G-pier zijn voor alle niet-Schengen vluchten. Dit zijn dus vooral vluchten buiten Europa. Het grote passagiersvliegtuig de Airbus A380 is zo groot dat het alleen van Gate G9 en E17 gebruik kan maken. De Marechaussee zit vlakbij de G-pier, aangezien hier veel nationaliteiten Nederland binnenkomen en verlaten. De E, F en G-gates zijn groter aangezien de internationale vluchten langer zijn en grotere vliegtuigen moeten verwerken.
Low-cost maatschappijen
De H en M-gates zijn voor low-cost maatschappijen. De H-gate wordt gebruikt voor low-cost maatschappijen die buiten het Schengen-gebied vliegen. De M-gate is voor low-cost maatschappijen die binnen het Schengen-gebied vliegen. Deze pieren hebben minder faciliteiten en vaak geen passagiersbruggen. Zo kunnen vliegtuigmaatschappijen zoals easyJet en Norwegian goedkoper gebruik maken van het vliegveld en de gate-afhandeling, iets wat je ook weer terugziet in de prijs van je vliegticket.
Voorkeur afhandeling
Naast de bovengenoemde voorwaarden komt als laatste de voorkeur van de vliegtuigmaatschappij aan bod. Zo willen vliegtuigmaatschappijen hun toestellen dichtbij elkaar of bij hun partners hebben staan voor overstappende passagiers en de logistieke processen die daarmee gepaard gaan. De Amerika vluchten van KLM en Delta worden bijvoorbeeld bijna altijd op de E-pier afgehandeld. De KLM heeft haar Aziatische vluchten op de G-pier staan en haar overige langeafstandsvluchten op de F-pier. Deze pieren liggen dichtbij elkaar.
Langer lopen heeft zo zijn voordeel
Ook al moet je soms wat extra meters maken naar je gate, toch is Schiphol een van de favoriete overstapluchthavens van veel passagiers. Waarom? Nou dat is eigenlijk best simpel. Veel andere grote luchthavens hebben hun gates verspreid over terminals waardoor overstappende passagiers met de trein, tram of bus moeten om hun reis voort te zetten. Dit is niet heel handig en soms van cruciaal belang bij vertraging van je eerste vlucht.
Foto header: johansteenbergen – Fotolia.