Zeven tips voor als je met een elektrische auto op vakantie gaat

Zeven tips voor als je met een elektrische auto op vakantie gaat

Vorig artikel Volgend artikel

Elektrische auto’s zijn de toekomst. Het is een kwestie van tijd voordat iedereen is overgestapt van auto’s met fossiele brandstof naar elektrisch rijden. Maar overstappen is altijd even wennen, zeker als je van plan bent om er lange stukken mee te gaan rijden. Wie voor het eerst met een elektrische auto op vakantie gaat zal zich enigszins moeten aanpassen aan dit 'nieuwe rijden'. In één streep naar Zuid-Frankrijk of Italië rijden zonder te stoppen is er niet meer bij. De auto moet nu eenmaal regelmatig opgeladen worden en dat kost tijd. Maar dat levert ook weer voordelen op.

Collega Chloë en haar vriend Joost rijden al een paar jaar elektrisch en zijn meerdere keren met een elektrische auto op vakantie geweest. Ze maakten korte stedentrips in België, reden ermee naar Engeland en maakten zelfs een roadtrip door Europa naar Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Italië en Zwitserland. Op het gebied van met een elektrische auto op vakantie zijn zij dus ervaringsdeskundigen. Daarom heb ik ze gevraagd of zij tips hebben voor iedereen die ook voor het eerst op vakantie gaat met een elektrische auto. Misschien goed om te weten: zij rijden met een Tesla model S. Dit zijn de zeven belangrijkste dingen die je moet weten als je met een elektrische auto op vakantie gaat!

1. Opladen in het buitenland

Je hebt twee soorten oplaadpunten voor elektrische auto’s: normale laadpunten en snelladers. Als je op vakantie gaat met een elektrische auto dan ga je dus op zoek naar snelladers, die laden de auto simpelweg sneller op. Tesla heeft een eigen netwerk met dit soort snelle laadpunten - Superchargers - en navigeert je automatisch naar deze plekken. In de meeste gevallen vind je snelle oplaadpunten voor elektrische auto’s in het buitenland op plekken met verschillende faciliteiten. Zo kun je er altijd naar de wc en vaak ook wat te eten en drinken halen.

Tesla heeft op dit moment een super uitgebreid netwerk van Superchargers in Europa. Maak je een roadtrip richting het noorden, dan kun je op dit moment helemaal tot aan de Noordkaap komen. Zelfs in het meest noordelijke puntje van Noorwegen is namelijk een laadpunt te vinden. Rij je richting het oosten of de Balkan, dan zul je vanzelf ergens stranden. Verder zijn de meeste Europese landen om ons heen - met uitzondering van Ierland - goed voorzien van het laadnetwerk van Tesla.

Rij je met een andere soort elektrische auto en je wilt je auto opladen via het netwerk van Ionity, dan blijf je in het zuiden van Noorwegen steken - de Noordkaap bereiken gaat op dit moment niet lukken. En ook in Spanje, Italië en Engeland wordt het heel lastig. Goed om te weten is wel dat dit soort netwerken continu aan het uitbreiden zijn. Via supercharge.info/map en ionity.eu/where-and-how kun je checken waar je op dit moment oplaadpunten vindt.

Tesla Snelladers Frankrijk
Het eigen Supercharger netwerk van Tesla is 'plug-and-play', een kwestie van inpluggen en het laden start direct.
opladen-elektrische-auto
Op steeds meer plekken in Europa kun je elektrische auto's opladen. En hotels en vakantieparken hebben ook steeds meer mogelijkheden.

2. Het vinden van oplaadpunten in het buitenland

Rij je met een Tesla dan zal de auto via de navigatie automatisch voor jou naar oplaadpunten zoeken. Maar stel dat je de reis nog thuis aan het voorbereiden bent, dan zijn er allerlei apps die je kunnen helpen met het uitstippelen van de route. Zoals NewMotion, ChargeMap en Smoov.

Tip van Joost: ik vind het prettig om voor vertrek de route door te nemen, zodat ik weet waar ik ongeveer ga stoppen en hoe vaak ik moet opladen voor ik op de plaats van bestemming ben. Met die informatie in je achterhoofd ga je meer ontspannen op vakantie.

3. Hoe kies je accommodaties met oplaadpunten?

Als je van plan bent een rondreis of roadtrip te maken, dan is het dus van belang dat je accommodaties boekt waar je ook je auto kunt opladen. Via Booking kun je tegenwoordig zoeken naar hotels en appartementen die deze faciliteit aanbieden. Net zoals dat je kunt filteren op prijs en ligging van een accommodatie, kun je nu ook zoeken op ‘oplaadpunt voor elektrische voertuigen'.

Joost en Chloë hebben regelmatig geslapen in hotels die zij niet via Booking hebben geboekt, of waar het niet duidelijk was of ze daar de auto konden opladen. “In zo’n geval is het slim om de betreffende accommodatie een mailtje te sturen. In principe is ieder stopcontact namelijk een laadpunt. Tot nu toe was er eigenlijk altijd wel een mogelijkheid tot opladen, of wist de accommodatie ons te wijzen op een laadpunt vlakbij. Het is dus misschien iets meer werk om dat uit te zoeken, maar het hoeft dus helemaal geen probleem te zijn. De meeste accommodaties denken namelijk graag met je mee.”

Eén van de hotels waar zij sliepen in Slovenië vond het zo leuk dat ze de eerste gasten hadden met een elektrische auto, dat ze er een bericht van op Facebook plaatsten. Ook is het goed om te weten dat je een elektrische auto via een normaal stopcontact vaak tot ongeveer 100 kilometer kunt bijladen (als je het opladen bijvoorbeeld een nacht de tijd geeft). Dat is eigenlijk altijd wel genoeg om vervolgens naar een snellader te kunnen rijden.

Locatielader Tesla Tewkesbury Park Hotel UK 2017
Engelsen en hun gevoel voor humor: gespot bij een prachtig hotel in Engeland met een eigen parkeerplaats met meerdere oplaadpunten voor de verschillende soorten elektrische auto's van hun gasten.

4. Tips om te doen tijdens het wachten van het opladen

Je kunt er nu eenmaal niet omheen: het opladen van de auto gaat deel uitmaken van de vakantie. Zeker wanneer je ver weg gaat of wanneer je van plan bent om een roadtrip te maken. Gelukkig hoef je je echt niet te vervelen tijdens het wachten, daarom een paar tips van Joost en Chloë.

  1. Dat wachten gaat veel sneller voorbij dan je denkt. In de meeste gevallen kun je even de benen te strekken. Als je ook nog even een sanitaire stop maakt en wat te eten of drinken koopt voor onderweg, dan ben je vaak al zo’n 20 minuten verder. In de meeste gevallen is de auto dan alweer een flink stuk opgeladen.
  2. Het laden van de eerste 80 procent van de accu gaat heel erg snel. Wil je de auto tot maximaal volladen, dan duurt die laatste 20 procent vele malen langer dat het eerste deel. Het is dus slim om de auto niet helemaal vol te laden. Per saldo ben je namelijk veel sneller op je bestemming als je na 80 procent weer doorrijdt tot het volgende laadpunt.
  3. Als je kids hebt is het vrij simpel: neem een (voet)bal mee om tijdens het wachten een spelletje te doen. En mocht je na een toiletbezoek en de benen strekken nog tijd over hebben, dan kun je altijd even je telefoon checken. Op een hoop plaatsen hoef je je echt niet te vervelen. “Zo zijn we ook op een laadpunt terecht gekomen bij een outlet shopping center. De auto was al lang vol voordat wij klaar waren met shoppen. In Frankrijk hebben we geregeld staan laden in de buurt van een Hypermarché en in zo’n giga Franse supermarkt kun je je echt prima een half uur vermaken. Opladen in Engeland is ook altijd vermakelijk. Oplaadpunten bevinden zich daar vaak op een service centre met onder andere winkels en een foodcourt.
Outdoor Gym Tesla Superchargers Italië
In Italië kwamen Joost en Chloë ineens een outdoor fitness tegen bij de Superchargers.
Outdoor fitness Tesla Superchargers Italië
Daar konden ze zelf gelijk ook even opladen ;-)

5. De voordelen van elektrisch rijden op vakantie

Los van de milieuvoordelen van elektrisch rijden zijn er nog een paar extra redenen die elektrisch rijden op vakantie leuker maken. Eén van de belangrijkste dingen is dat je verplicht móét stoppen en daardoor veel beter uitgerust aankomt op je bestemming. Doorrijden tot Zuid-Frankrijk kan simpelweg niet. Je rijdt daardoor ook veiliger omdat je vermoeidheid achter het stuur voorkomt door steeds te stoppen om te laden.

Nog zo’n handig iets aan elektrische auto’s - zoals dus de Tesla model S - is dat je deze met een app bedient. Stel je eens voor dat je op een warme zomerse dag door Pisa in Italië hebt gestruind en weer in de auto gaat stappen om naar je hotel te rijden. Dan kun je een kwartiertje van tevoren alvast de airco aanzetten zodat je in een koele auto stapt. Je hoeft je geen zorgen te maken dat de accu sneller leeg gaat als het warm is, dat is namelijk vooral als het heel koud is. Ga je ermee op wintersport, dan kan het zomaar zijn dat je rijbereik tot 25 procent minder is, onder meer omdat je in koude situaties ook meer verwarming nodig hebt en dat komt uit dezelfde energiebron.

En elektrische auto’s rijden een stuk rustiger omdat deze auto's geen motor hebben die herrie maakt. Daardoor zit je veel meer ontspannen in de auto en is het rijden ook minder vermoeiend. Minder herrie is echt heel fijn. “Zo kan het dus zomaar gebeuren dat er in Slovenië een vosje oversteekt die de auto helemaal niet hoort”. En je krijgt ook signalen van de auto als je te hard rijdt om het volgende laadpunt te halen, dus ga je automatisch weer wat rustiger rijden.

Vos Triglav National Park Slovenië Tesla Model S.
Door het gebrek aan motorgeluid bleken ze in Slovenië rustig wilde dieren te kunnen benaderen zonder dat ze hen hoorden aankomen.
Triglav Nationaal Park Slovenie vosje
Dit prachtige vosje in het Triglav Nationaal Park had pas vrij laat door dat hij niet alleen was.

6. Het nadeel van elektrisch rijden

Hoewel elektrisch rijden op vakantie nu natuurlijk allemaal als rozengeur en maneschijn klinkt, zit er toch ook wel een nadeel aan. Met het opladen ben je wel continu bezig. In je hoofd dan. Niet alleen onderweg, maar ook op locatie. Wanneer je een benzine-auto rijdt dan hoef je natuurlijk veel minder vaak de auto vol te tanken in vergelijking tot het opladen, en pompstations zijn altijd wel binnen handbereik. Daar hoef je nooit over in te zitten. Maar wanneer je elektrisch rijdt dan komt het begrip accustress om de hoek kijken. En hoewel je dat met de juiste planning van je route kunt voorkomen, blijft accustress altijd ergens in je hoofd zitten. Dat is een nadeel, maar het hoeft het plezier van je vakantie zeker niet in de weg te zitten. Daar tegenover staat dat in principe ieder stopcontact een tankstation is.

En het nadeel is ook wel dat je nooit meer terug wilt. Wie eenmaal overstapt op elektrisch rijden en er de voordelen van inziet (beter voor het milieu, rustiger rijden, veiliger) zal niet meer terug willen naar benzine of diesel.

7. Nog een paar handige tips

  • Misschien een inkopper, maar laadt de auto thuis helemaal vol voor je vertrekt. Je hebt echt geen zin om al meteen te moeten stoppen om te laden.
  • Op zwarte zaterdagen rijden moet je natuurlijk altijd proberen te vermijden. Dat is met een elektrische auto niet anders. Wanneer je al file hebt op de snelweg, dan heb je zeker geen zin in file voor de laadpalen.
  • De meeste elektrische auto’s zijn vierwielaangedreven. In een dun laagje sneeuw heb je in de meeste gevallen ook geen sneeuwkettingen nodig (al zijn ze soms wel verplicht).
vakantie-elektrische-auto
Marloes de Hooge

Marloes is editor in chief van Travelvalley. Auteur van Bucketlist Reizen en Bucketlist Stedentrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. Mail:...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies