Bagage afhandeling
Je legt je bagage bij vertrek op de band en haalt die er bij aankomst weer vanaf. Maar wat gebeurt er in de tussentijd mee?
Alle koffers die zijn ingecheckt komen terecht op een verzamelband die de bagageruimte ingaat. Scanners bekijken de vluchtinformatie op de labels en zorgen ervoor dat elke koffer op de juiste carrousel terechtkomt. Vanaf daar brengt het personeel van de luchtvaartmaatschappij je koffers naar het vliegtuig. Als het vliegtuig pas later vertrekt, worden de koffers tijdelijk opgeslagen in een buffer. De ‘bagagemanager’ houdt een oogje op het hele proces en komt met een oplossing als zich problemen voordoen.
Leuk feitje: het bagagegebied van Schiphol is ruim 16 voetbalvelden groot en heeft 65 kilometer aan transportbanden.
Over logistiek en het luchtruim: Griekse luchthavens
Dat het nog een hele uitdaging kan zijn alles rondom een vliegveld goed te regelen, bewijst Griekenland. De populaire vakantiebestemming heeft officieel 64 luchthavens, met een op elk gerenommeerd Grieks eiland. Door de grote stroom aan toeristen in de zomer, is het zaak om zo snel mogelijk zoveel mogelijk vluchten af te handelen. Op de drukste dagen kan het aantal oplopen tot wel 1800 vluchten per dag. Dat vergt een strakke logistieke organisatie.
Het begeleiden van de vluchten van en naar de Griekse eilanden ligt in handen van de luchtverkeersleiding in Athene. Voor elke vlucht wordt van tevoren een vliegplan ingediend, waarin staat welke route het vliegtuig wil maken en hoe laat het op alle knooppunten is. De Air Traffic Control verzamelt al deze vliegplannen en maakt aan de hand daarvan een planning. Het is namelijk belangrijk dat de vliegtuigen de ruimte krijgen om te landen en als het ware niet in de file komen te staan. Als dit toch dreigt te gebeuren, zorgt de luchtverkeersleiding er door middel van slots voor dat vliegtuigen aan de grond worden gehouden. Over het algemeen geldt: ‘first come first served’. Dat betekent dat bijvoorbeeld een vliegtuig met vertraging weer achter in de rij aan moet sluiten en het volgende wachtende toestel zijn plaats inneemt. Om dit allemaal zo vlot mogelijk te laten verlopen, moeten de passagiers vaak in het vliegtuig wachten: dat moet immers startklaar zijn.
De planning voor de zomer van 2015 ligt al klaar. Tijdens besprekingen in maart is afgesproken wie wanneer en vanaf waar naar welk eiland moet vliegen. Denk daar maar eens aan als je aankomt op Griekse bodem voor een welverdiende vakantie.