"Reisbranche moet innoveren" aldus ING

Vorig artikel Volgend artikel
Schermafbeelding 2012-06-12 om 11.26.35.png

Investeren in technologische ontwikkelingen is noodzakelijk voor de reisbranche. De groei van het aantal vakanties is gestagneerd, en ook de bestedingen staat stil, als gevolg van de lagere economische groei en de beperkte toename van de bevolking. Een grote uitdaging dus voor de reisbranche, aldus ING Economisch Bureau in een lange termijn sectorvisie op de reisbranche.

Aan buitenlandse vakanties geven Nederlanders de komende jaren niet veel meer uit. De redenen van deze 'bezuiniging van de Nederlanders' is de lage economische groei, de oplopende werkloosheid en forse bezuinigingen. Bovendien gaan minder mensen naar het buitenland. In 2020 wordt naar verwachting 13 miljard uitgegeven aan buitenlandse vakanties, slechts 5% meer dan in 2011. Tussen 2002 en 2010 stegen de bestedingen overigens met wel 25%.

In 2020 is het aantal reiswinkels in vergelijking met 2011 naar verwachting bijna gehalveerd, durft ING te voorspellen. Er wordt meer en meer online gezocht en geboekt. De reiziger is tegen die tijd continue online met smartphones en tablets.

De overgebleven reisbureaus bieden via een naadloos aansluitend online en stenen kanaal inspiratie en hulp bij de vakantiekeuze. De zogenoemde ‘online travel agencies’ (OTA’s) onderscheiden zich op dienstverlening. Dat is hun antwoord op nieuwe toetreders uit de hoek van sociale media en zoekmachines. De touroperators krijgen in de toekomst steeds vaker te maken met consumenten die zelf hun reis(pakket) samenstellen. De overlevende touroperators bedienen voornamelijk het snelle, lage kostensegment of zijn actief in een niche. Flexibiliteit is voor hen essentieel.

Er zijn de komende jaren flinke investeringen nodig in IT-systemen, opleiding van het personeel en het uitbouwen van het vakantiemerk. Dergelijke investeringen kunnen alleen renderen als een groter deel van de vakantiekoek wordt binnengehaald: door marktaandeel te winnen, grootschaliger te opereren of meer diensten (ter plekke) aan te bieden. Reisbedrijven kunnen verwachtingen van klanten waarmaken en zelfs overtreffen. door te inspireren, met innovaties te komen, meer diensten op de plek van bestemming te bieden en service te geven bij onverwachtse gebeurtenissen. Hiermee levert de branche volgens ING toegevoegde waarde voor de vakantieganger.

Redactie Travelvalley

De redactie van Travelvalley schrijft dagelijks over nieuws en trends op gebied van reizen. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies